دایره تکرار جنایتکارانه

«حرکت ناگهانی ممنوع» ساخته سودربرگ با استقبال مخاطبان همراه شده است

دایره تکرار جنایتکارانه

درام‌های جنایتکارانه که چند آدم خلافکار نه‌چندان بد (و حتی شاید دوست‌داشتنی) را در رأس ماجراهای خود دارند، طرفداران زیادی بین فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان دارند. استیون سودربرگ کانادایی‌تبار هم یکی از همان فیلمسازانی است که بدش نمی‌آید هر چند وقت یکبار، سری به دنیای پرآشوب این نوع آدم‌ها بزند و داستانی پرتنش را در ارتباط با آنان تعریف کند. «حرکت ناگهانی ممنوع» تازه‌ترین ساخته سینمایی این هنرمند مستقل، از‌جمله فیلم‌هایی است که در این‌گونه سینمایی تولید شده‌است. نکته جالب در ارتباط با این درام دوره‌ای دلهره‌آور جنایتکارانه این است که تولید آن در دوران کرونا و قرنطینه صورت گرفته است و از این نظر، فیلمی کرونایی محسوب می‌شود! سودربرگ در کنار کارگردانی فیلم، کار فیلمبرداری آن‌را هم انجام داده است. او در عین حال، تغییراتی هم در فیلمنامه‌ای که اد سولومون نوشته بود ایجاد کرد. دلیل این کار هم تغییر دو بازیگر اصلی فیلم بود و سودربرگ تلاش کرد فیلمنامه را به سمتی ببرد که با حال و هوای بازیگران تغییر کرده همخوانی داشته باشد.

دان چیدل، بنیسیو دل تورو، دیوید هاربر، جان هم، ایمی سیمتز، براندون فریزر، کیران کالکین و ری لیوتا بازیگران اصلی فیلم هستند. البته در ابتدای امر که بحث تولید فیلم مطرح شد، قرار بود جورج کلونی، نیکلاس کیج و جان سنا هم در آن حضور داشته باشند. به صورت طبیعی، کلونی و سنا قرار بود دو نقش محوری داستان را داشته باشند. اما تاخیری که در ساخت فیلم ایجاد شد، انصراف این سه بازیگر را در پی داشت. سودربرگ علاقه‌مند حضور کیج، کلونی و سنا در درام دوره‌ای‌اش بود و در مصاحبه‌ای گفت اگر فیلم با حضور آنها ساخته می‌شد، حتما بازخورد بسیار بهتر و مثبت‌تری از سوی منتقدان و تماشاگران می‌داشت.
خلافکاری ناگهانی
داستان «حرکت ناگهانی ممنوع» در دهه 50 میلادی اتفاق می‌افتد. سه خلافکار حرفه‌ای از سوی فرد ناشناسی استخدام می‌شوند تا دست به یک گروگانگیری بزنند. عملیات آنها با موفقیت انجام می‌شود. اما اتفاقات بعدی حکایت از چیزهای مرموزی می‌کند که ناخواسته سه جنایتکار را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. آنها که میانه چندان خوبی هم با یکدیگر ندارند، مجبور به همکاری با هم می‌شوند تا بفهمند چه کسی آنها را استخدام کرده و چه هدفی از این کار داشته است. رمزوراز ماجرا زمانی شکلی پیچیده‌تر به خود می‌گیرد که این جنایتکاران بخت‌برگشته متوجه می‌شوند دستور قتل‌شان هم صادر شده‌است.
باز هم کرونا!
سودربرگ نوامبر 2019 خبر از کارگردانی فیلم تازه‌اش داد. قرار بود کلید فیلمبرداری اول آوریل 2020 زده شود اما شیوع بیماری کرونا زمان شروع کار را به عقب انداخت. سازندگان فیلم که تصور می‌کردند کرونا تمام خواهد شد، تابستان 2020 با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی کلید فیلمبرداری را زدند. اما در شرایط تازه، فیلم سه بازیگر سرشناس خود را از دست داده بود و با حضور ترکیب تازه بازیگران وارد مرحله تولید شد. تنها بعد از نمایش فیلم بود که معلوم شد مت دیمون دوست صمیمی سودربرگ هم در آن بازی داشته و به‌عنوان بازیگر مهمان در دقایق پایانی داستان، حضوری کوتاه‌مدت را تجربه
کرده‌است.
ترکیب خوب و همگون بازیگران
اولین نمایش فیلم در جشنواره فیلم‌های مستقل تریبکا، با استقبال پرشور منتقدان سینمایی همراه بود. تمام نقدهایی که برای حرکت ناگهانی ممنوع نوشته شد، مثبت بود و در آنها به‌ویژه هنر کارگردانی سودربرگ، ترکیب بسیار خوب و همگون بازیگران (و بازی عالی آنها) و داستان جذاب آن اشاره شده بود. طبق نوشته‌های رسمی، 36منتقد سرشناس در کل حدود 80امتیاز از 100 امتیاز را به فیلم دادند.
این در حالی بود که در این نقدها، به این نکته مهم هم اشاره شده بود که داستان فیلم در عین روشنفکرانه‌و ثقیل‌بودن، به‌شدت سرگرم‌کننده‌است و تماشاچی معمولی را کاملا با خودش همراه می‌کند. شبکه اچ بی‌او مکس فیلم را اول جولای سال جاری میلادی به صورت استریم پخش کرد. به گفته مدیران شبکه، تعداد 570 هزار تماشاچی خانگی در چهار روز اول پخش اینترنتی فیلم به تماشا آن نشستند. اهل فن این تعداد تماشاچی را برای درامی سنگین و غیرمتعارف چون حرکت ناگهانی ممنوع یک پیروزی برای سازندگان آن می‌دانند. تحلیلگران سینمایی هم عقیده دارند در صورت حضور کلونی، کیج و سنا در فیلم، تعداد تماشاگران فیلم
میلیونی می‌شد.