امید به ماده ۹۹ بند «چ»

حرف‌های تازه ایرج راد درباره مشکلات اهالی تئاتر

امید به ماده ۹۹ بند «چ»



ایرج راد در ششمین نشست مجازی «نهاد» كه به همت خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و به ماهیت و كاركرد خانه‌ها و انجمن‌های هنری اختصاص دارد، درباره این نهاد تئاتری مفصل صحبت كرد و رسید به مشكلات معیشتی هنرمندان و تجمع جمعی از اهالی تئاتر در مقابل مجلس شورای اسلامی در سال گذشته.
رئیس هیات‌مدیره خانه تئاتر درباره مشكلات تئاتری‌ها و نتیجه مطالبات‌شان در دوره كرونا گفت: «خانه تئاتر سعی كرد تا آنجایی كه ممكن است با مسوولان تماس بگیرد؛ چه مسوولان در شهرداری، چه مسوولانی كه در راس امور قرار دارند. خانه تئاتر تمام تلاش خود را كرد كه تا حد ممكن كمك‌های مالی بگیرد، اما كمك‌ها بسیار كم بود و شاید بیشتر در حد مسكن‌های چندروزه برای اعضا. بسته‌های حمایتی هم در حدی نبود كه بتواند جوابگو باشد. هنرمندان ما بی‌چیز نیستند، آنها فوق‌العاده‌اند. زمانی كه در سایر شاخه‌های هنری، افراد به دنبال پول و ثروت بودند، هنرمندان تئاتر در یك اتاق كوچك تمرین به دنبال این بودند كه یك كلمه را چطور بگویند كه اثرگذار باشد و معنی درست را بدهد. آنها به دنبال انسانیت و فرهنگ بودند. آنها انباشته‌ از ثروتی هستند كه به چشم نمی‌آید، ثروتی كه خیلی‌ها نمی‌بینند. اهالی تئاتر دست تكدی‌گری دراز نكرده‌اند، آدم‌های بسیار باشرف و صبوری هستند كه با تمام وجودشان این مملكت و این مردم را دوست دارند و سعی می‌كنند كاری انجام دهند، مسؤولیتی به عهده بگیرند و بتوانند مسؤولیت‌شان را در قبال مردم و جامعه به‌خوبی انجام دهند. بنابراین حق‌شان است كه در این شرایط مورد حمایت قرار بگیرند و این از حقوق واقعی و نتیجه زحمات آنهاست.»
ایرج راد درباره نتیجه تجمع هنرمندان تئاتر در مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: «درباره آن تجمع آقای گیل‌آبادی در جریان است؛ از مجلس شورای اسلامی دعوت شد، جسله‌ای داشتیم با حضور نمایندگانی از بخش اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی. مسائل و مطالب دوباره در آنجا بررسی و گفت‌وگو شد. قول‌هایی در ارتباط با بودجه سال ۱۴۰۰ دادند كه زمینه برای حل برخی مشكلات فراهم شود. دوستان زیادی همواره سوال می‌كردند كه بالاخره نتیجه چه شد؟ در اثر پیگیری‌ها، جوابی كه آقای هاشمی به یكی از نشریات دادند، این بود كه ۳۵۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق اعتباری هنر بابت ماده ۹۹ بند (چ) قرار خواهد گرفت كه در اختیار صنوف مختلف در ارتباط با حقوق ایام بیكاری قرار بگیرد. این چیزی است كه من اطلاع دارم و آن را در یكی از نشریات خوانده‌ام. در گروه خانه تئاتر هم پیگیر نتیجه این تصمیات هستیم، اما نمی‌دانم كی و چطور اجرایی خواهد شد و چطور و چگونه این كمك مادی به تئاتر تخصیص پیدا خواهد كرد.»
رئیس هیات‌مدیره خانه تئاتر درباره انتظارات این نهاد از دولت جدید گفت: «درباره انتظارات و درخواست‌ها باید جلسه‌ای تشكیل بدهیم و خواسته‌های‌مان را مدون و بعد مطرح كنیم. خواسته‌های فردی در این زمینه خیلی مهم نیستند؛ باید درباره مطالبات‌مان به اجماع برسیم. خواست همه دست‌اندركاران تئاتر مطرح است كه آن هم از طریق صنف می‌تواند بیان و منتقل شود.»