بدون تیتر

بدون تیتر

 امید گیلان‌پور، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی: تاکنون سه میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته‌است. خشکسالی بسیار سختی را امسال داریم و حدود چهار و نیم میلیون تن علوفه از ۱۰‌میلیون تن علوفه را از دست دادیم. کمتر از 30‌و‌چند درصد هزینه خوراک دام برای تولید شیر به نهاده‌های با ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط است و بقیه با نهاده‌های دیگر تأمین می‌شود.
 محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن لبنیات: افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های تولید لبنیات را افزایش می‌دهد، به طوری‌که ۶۵‌درصد از هزینه تولید شیر پاستوریزه و محصولات لبنی به قیمت شیر خام وابسته است و زمانی که افزایش یابد، خود به خود افزایش سنگینی را به محصولات تحمیل می‌کند که از توان مصرف‌کننده خارج است. حتی یک گرم نهاده دامی بدون ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور نشده است و زمانی که دو نرخ در بازار داریم یعنی فساد وجود دارد و نظام توزیع، درست نبوده است.
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان: قیمت‌گذاری شیرخام به وزارت جهاد کشاورزی محول شده و از ۲۲ تیر، هیچ وظیفه‌ای در این بخش نداریم. وزارت جهادکشاورزی و شورای قیمت‌گذاری، کف قیمت شیر خام را 6400‌تومان قرار دادند و معنای آن این است که دامدار شیر خود را در بازار آزاد، به هر قیمتی توانست بفروشد و اگر خریداری پیدا نکرد وزارت جهادکشاورزی شیر را از او به قیمت 6400  تومان می‌خرد. ما سقف قیمت را 6400 تومان اعلام کردیم اما وزارت جهاد کشاورزی، کف قیمت را این میزان‌اعلام کرد.
 مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران: ۴۰درصد خوراک دام‌هایمان از نهاده‌ها و ۶۰درصد آن علوفه است که داخل کشور تولید می‌شود. نهاده‌ها به دست دامداران می‌رسد اما کافی نیست و این در حالی است که حدود ۵۰درصد از شیر دامداران را دامداران صنعتی و ۵۰درصد را دامداران سنتی تولید می‌کنند. حدود یک ماه پیش هزینه تمام‌شده یک کیلو شیر با نهاده ارز 4200 تومانی، 8400 تومان بود؛ اگر این ارز دولتی برای نهاده‌ها قطع شود قیمت تمام‌شده شیر حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.