طرفداران انقلاب تونس به خیابان‌ها می‌آیند

طرفداران انقلاب تونس به خیابان‌ها می‌آیند


پس از وقوع کودتای اخیر در تونس، جنبش النهضه با صدور بیانیه‌ای از طرفداران خود خواست تا در اعتراض به این تصمیم غیرمنتظره رئیس‌جمهور تونس در مقابل پارلمان این کشور تجمع کنند.
در این بیانیه آمده است: ما از طرفداران خود می‌خواهیم که در حمایت از انقلاب و اراده مردم تونس به سمت مقر پارلمان حرکت کنند. در این بیانیه از طرفداران راشد الغنوشی، رئیس اسلامگرای پارلمان تونس برای حضور خیابانی در مخالفت با تصمیم رئیس‌جمهور این کشور در تعلیق پارلمان و برکناری نخست‌وزیر دعوت شده است. حزب جریان دموکراتیک تونس هم در بیانیه‌ای مخالفت خود را با تصمیمات قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس در برکناری هشام مشیشی، نخست‌وزیر تونس و راشد الغنوشی، رئیس پارلمان این کشور
اعلام کرد.
الجزیره همچنین به نقل از رئیس ائتلاف کرامت در تونس نوشت که قانون اساسی کشور به رئیس‌جمهور اجازه تعطیلی پارلمان و سلب مصونیت آن را نمی‌دهد. پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده، شاهد وقوع دور جدیدی از منازعات داخلی در تونس باشیم. منازعاتی که مخالفان انقلاب تونس و در سطح کلان‌تر، مخالفان بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا سعی دارند نهایت اثرگذاری ممکن را در آن داشته باشند. مواضع منفعلانه بازیگران غربی در قبال برکناری فوری و ناگهانی نخست‌وزیر و انحلال پارلمان تونس با حمایت ارتش این کشور به‌وضوح نشان‌دهنده نقشه پیچیده‌ای است که بازیگران غربی و برخی متحدان عربی آنها مانند عربستان و امارات متحده عربی طرح ریزی و اجرا کرده‌اند. نقشه‌ای که در آینده‌ای نزدیک، ابعاد گسترده‌تری از آن فاش خواهد شد.