رعایت پروتکل‌ها  کمتر از 50درصد است

معاون فنی مرکز سلامت‌محیط و کار وزارت‌بهداشت و درمان درباره رعایت نشدن محدودیت‎ها در پیک پنجم کرونا می‏گوید

رعایت پروتکل‌ها کمتر از 50درصد است

پیک‌پنجم کرونا شبیه به پیک‎های قبلی نیست، با این‌که مرگبارتر به نظر می‌رسد اما کمتر شخصی آن را جدی می‌گیرد، این را وضعیت شهرهای قرمز تایید می‌کند؛ شهرهایی که در آن شهروندان بدون توجه به محدودیت‌ها تردد می‌کنند. اصنافی که فعالیت شان باید محدود باشد بی‌توجه به شرایط فراگیری کرونا فعالیت می‌کنند. در این بین فقط عده‌ای کرکره مغازه‌شان را تا نیمه بالا زده‌اند. اگر پای حرف‌های صاحبان اصناف بنشینید خواهید شنید آنها از شرایط نامناسب اقتصادی حرف می‌زنند و از این گلایه دارند که حمایت‌های دولت از آنها از مقام حرف فراتر نرفته‌است. اما کارشناسان تاکید می‌کنند بی‌توجهی به پیک پنجم و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی عواقب مرگباری دارد، به همین دلیل باید شرایطی ایجاد کرد تا شهروندان بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند‌. در ادامه همه این مسائل را با محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان در میان می‌گذاریم. او نیز معتقد است که شهروندان مانند پیک‌های گذشته به محدودیت‌هایی که برای مهار کرونا در نظر گرفته می‌شود توجه نمی‌کنند. وقتی از او درباره نبود نظارت و بی‌توجهی برخی مسؤولان نیز می‌پرسیم او اعتراف می‌کند در ایجاد شرایط امروز همه مقصر‌هستیم. شرایطی که در نهایت دودش به چشم جامعه می‌رود.

پیک‌‌پنجم کرونا فراگیر شده‌است ‌اما بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها از سوی اصناف کاملا مشهود است. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت دست روی دست گذاشته‌است.
براساس مقرراتی که در تیرماه سال گذشته در ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شد، کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‎های بهداشتی در وزارت کشور شروع به فعالیت کرد و مسؤولیت این کمیته را هم وزارت بهداشت و درمان برعهده گرفت. هر کدام از ادارات، وزارتخانه‌ها و اصناف نیز در حوزه فعالیت خود مشغول به کار شدند و وزارت بهداشت و درمان نیز به عنوان ناظر عالی بر عملکرد‌ها انتخاب شد. تمام تصمیمات برای اعمال محدودیت‏های شغلی با توجه به وضعیت شهرها در این کمیته اتخاذ می‎شود اما‌ رعایت نشدن پروتکل‌ها از سوی اصناف ‌به آسیب‎شناسی جدی و دقیق نیاز دارد. شاید یکی از دلایل عدم رعایت محدودیت‏ مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی، طولانی شدن شیوع ویروس کرونا در جهان و آسیب به معیشت مردم است. لازم است که برای اعمال محدودیت‎ها این نکات ساده محاسبه شود. فراموش نکنیم یک کفه ترازو، سلامت انسان است و در کفه دیگر شرایط اقتصادی افراد قرار‌دارد.
اما با توجه به شدت سرایت گونه دلتا باید کاری کرد.
بله، شرایط در تمام شهرهای کشور بد است؛ مخصوصا این که خیز گونه دلتا با توجه به تردد، تجمع و در تهویه نامناسب برخی اماکن گسترش بیشتری پیدا می‏کند و باید سریع‏تر مهار شود. در حال حاضر بسیاری از کشورهایی هم که واکسیناسیون در آنجا قابل توجه است، راهی جز اعمال محدودیت‎ها در پیش نگرفته‌اند.
مساله‌ای که باید به آن توجه کرد اما این است که در کشور ما واکسیناسیون به کندی انجام می‎شود و‌ اعمال محدودیت‎ها هم فراموشی سپرده شده‌است.
 ما روی یک سری از اماکن، حساسیت ویژه داریم و برای آنها محدودیت اعمال می‏کنیم. شنبه گذشته هم در کمیته امنیتی کشور درباره محدودیت‏ها بحث شد و از اتاق اصناف درخواست کردیم که محدودیت‏ها را برای گروهی که به شدت تاثیرگذارند، اعمال کند. واحدهای صنفی مانند رستوران‎ها که پذیرش مشتری دارند باید ارائه خدمات را  محدود به غذای بیرون‏بر کرده و حتی پذیرش مشتری در فضای باز را متوقف کنند. تالارهای پذیرایی در شهرهای قرمز باید تعطیل شود. باشگاه‎های ورزشی، استخرهای سرپوشیده، پاساژها،‌ شهرهای‌بازی و باغ‎وحش‎ها ‌باید تعطیل شود.
مشکل اینجاست که همه مواردی که به آنها اشاره کردید فعال هستند.
این مراکز باید تعطیل باشند.برای این مهم مصوبه تهیه شد و ما هم مصوبه را به اتاق اصناف ابلاغ کردیم، بنابراین آنها باید اصنافی را که در فهرست هستند، تعطیل کنند و اگر اتاق اصناف خودشان وارد عمل نشوند، ما خودمان به کمک نیروی انتظامی وارد عمل می‌شویم‌.
پیک‌‌پنجم کرونا بیش از دو هفته‎ است که شروع شده، ابلاغ اعلام محدودیت‏ها در هفته گذشته به نظرتان کارساز است؟
 ‌البته که این ابلاغ کافی نیست. همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی از دو هفته گذشته تا به حال بیش از 2000واحد متخلف را تعطیل کرده‌اند. همکاران ما به شدت بر اعمال محدودیت‎ها نظارت می‌کنند و اگر هم تخلفی صورت بگیرد، واحد صنفی را پلمب می‏کنند. اما اتاق اصناف هم باید شرایطی را ایجاد کند تا ‌واحدهای صنفی به شکل داوطلبانه حداقل در مدت زمان محدود، واحد صنفی خود را تعطیل کنند تا وارد یک پیک‌‌سهمگین‌تر نشویم.
 اما مشکل اینجاست که هیچ ارگان و سازمانی از اصناف حمایت نمی‌کند تا در دوران تعطیلی آسیب نبینند.
بله واقعیت این است که حمایت‏های اقتصادی از واحدهای صنفی وظیفه وزارتخانه‎ها و دستگاه‎های اقتصادی کشور است و آنها باید مشوق‎های اقتصادی در نظر بگیرند تا واحدها به صورت داوطلبانه در دوران فراگیری فعالیت نکنند، اما حقیقتی که در شرایط فعلی نمی‎توان آن را نادیده گرفت لزوم تعطیلی واحدهای صنفی و مهار بیماری است.
بسیاری از واحدهای صنفی اما ادعا می‌کنند‌ اتحادیه‌ها، محدودیت‌های در نظر گرفته شده را به آنها اطلاع نمی‌دهند، چون در جریان تصمیماتی که گرفته می‌شود نیستند.
ما با اتاق اصناف در ارتباط هستیم و مصوبه‌ها را به آنها ابلاغ می‌کنیم. از طرف دیگر، مصوبات با همکاری آنها تهیه می‏شود. نماینده اتاق اصناف یا حتی رئیس اتاق اصناف در جلسات حضور دارد و از کم و کیف تصمیمات مطلع است.
همکاری اتاق اصناف یا سایر ادارات و ارگان‎ها با وزارت بهداشت و درمان‌ قابل قبول است؟
آن‏ها با ما همکاری خوبی دارند‌، نکته اینجاست که مصوبات ابلاغ شده باید عملیاتی و اجرایی شود و ادارات و اتاق اصناف بر اجرایی شدن این مصوبات نظارت کنند.
در صورتی که یکی از ارگان‎ها در این خصوص با شما همکاری نکند، شما می‌توانید با آنها برخورد قانونی داشته‌باشید؟
تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده ‌شاید چون نیازی نبوده‌است، اما دانشگاه علوم پزشکی و یا خود وزارتخانه می‏تواند ‌با دستگاه‎های متخلف برخورد کند. دراین خصوص قانون وجود دارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا هم این موضوع شفاف‎سازی شده‌است‌.
کدام دستگاه‏های دولتی با شما همکاری لازم را ندارند؟
من اسمی از سازمان و ارگانی نمی‏برم؛ همه ما در تلاشیم تا با تعامل با یکدیگر محدودیت‏ها را اجرایی کنیم.
اما در عمل می‏بینیم که در سطح شهر، محدودیت‏ها رعایت نمی‏شود.
بله. رعایت پروتکل‎های بهداشتی که مدتی پیش تا 80درصد هم رسید این روزها کمتر از 50 درصد شده‌است. ‌
مقصر اصلی کاهش میزان رعایت پروتکل‎های بهداشتی، کدام سازمان یا ارگان است؟
همه ما مقصر هستیم؛ همه واحدهای اجرایی و همه مردم که باعث شدند این اتفاق بیفتد.
شما به عنوان ناظر کل، برای افزایش رعایت محدودیت‏های مشاغل و نیز پروتکل‎های بهداشتی، چه تمهیداتی دارید؟
تنها راه تشدید نظارت‎ها، ایجاد هماهنگی بیشتر بین‌دستگاهی و تمهیدات ضربتی در مقابله با ویروس است.



پیک‌های کرونا و تجربه‌های گذشته
 این روزها مسؤولان از پیک‌‌پنجم کرونا حرف می‌زنند، اتفاقی که دیگر در کشورمان به سریال شبیه شده‌است و مشخص نیست چرا اراده‌ای برای تکرار پیک‌های مرگبار وجود ندارد. در این بین هر وقت که پیک‌‌جدیدی شروع می‏شود، بیشتر مسؤولان ستاد ملی مقابله با کرونا، ذهنشان می‎رود به سمت اعمال محدودیت‎های کرونایی در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی و تعطیل کردن برخی از مشاغل؛ اتفاقی که در 17ماه گذشته و در تمام پنج پیکی که در کشور اتفاق افتاده، شاهدش بوده‌ایم. با این حال اما اعمال محدودیت‎ها خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود. به نظر فرهادی اما، تجربیات اجرای محدودیت‎ها در کشور تجربیات خوب و اثرگذاری است. مسائلی که به گفته او، توشه راه آنها شده‌است و هنگام اعمال محدودیت‎های دیگر به آنها توجه می‌شود.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان توضیح می‏دهد: «در زمان شیوع ویروس کرونا، دو بار کنکور را برگزار کردیم و هر زمانی هم که محدودیتی اعلام می‏شود با توجه به تجربیات قبل مقرراتی را تصویب می‏کنیم. امسال با توجه به تجربه برگزاری کنکور این آزمون را به خوبی برگزار کردیم.» آن طور که او می‌گوید مدیریت و اجرای‌ پروتکل‏ها‌ از مهم‌ترین مشکلاتی است که در پیک‎های گذشته کرونا به آنها توجه نشده‌است، مشکلاتی که فرهادی تاکید می‌کند در صدد رفع آنها هستند.