مدیریت کسب‌وکارها با پرشین ویژن

شرکت نرم‌افزاری «پرسین ویژه امین» مجموعه‌ای پیشرو در ارائه راهکارهای نرم‌افزاری برای مدیریت کسب‌وکارها و صنایع مختلف است

مدیریت کسب‌وکارها با پرشین ویژن

این روزها یکی از عمده‌ترین مشکلات سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، استفاده از نرم‌افزارهای مجزا و جزیره‌ای برای بخش‌های مختلف و نبود سیستم یکپارچه مدیریتی است. شرکت نرم‌افزاری دانش بنیان «پرسین ویژه امین» با نام تجاری «پرشین ویژن» تولیدکننده و ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای پخش مویرگی و مدیریت و برنامه‌ریزی سازمانی (ERP) با آخرین فناوری روز است. هدف این شرکت ارائه بسته نرم‌افزاری‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیند پخش مویرگی را در کسب‌وکار خود به‌آسانی کنترل کنید؛ همچنین کلیه فرآیندهای کسب‌وکار را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید با استفاده از اطلاعاتی به‌روز درباره همه ابعاد سازمان خود، تصمیمات مدیریتی لازم را اتخاذ کنید. این شرکت دارنده رتبه یک شورای عالی انفورماتیک از امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تولید، ارائه و پشتیبانی نرم‌افزار است.

دکتر امین رفیع‌زاده، مدیرعامل شرکت «پرشین ویژن» در گفت‌و‌گو با جام‌جم درمورد ایده شکل‌گیری این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به این‌که تحصیلات دانشگاهی را با حوزه الکترونیک مخابرات در مقطع کارشناسی شروع و سپس با مهندسی نرم‌افزار در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم، می‌گوید: «درنهایت مقطع دکترا را در حوزه مدیریت به پایان رساندم در حالی که دغدغه‌ای از دوران کودکی همواره با من بود و آن نبود نرم‌افزاری جامع در صنعت پخش مویرگی بود. زیرا پدرم 40 سال پیش مؤسس شرکت پخش مویرگی مواد غذایی و بهداشتی بود و می‌دیدم از لحاظ نرم‌افزاری همواره با مشکل مواجه بود، به‌طوری‌که حتی هنگام قطعی برق تمام داده‌ها پاک می‌شد و نرم‌افزار جامعی در دسترس نبود. به همین دلیل همواره می‌خواستم در جهت بهبود صنعت پخش مویرگی گامی بردارم. از این رو بعد از پایان تحصیلات تصمیم گرفتم گامی در جهت رفع این دغدغه برداریم و این موجب رسیدن به ایده تولید نرم‌افزار تخصصی پخش مویرگی شد. سال 82 شروع به تولید این محصول کردم و اولین مشتری‌ام پدرم بود که از این محصول استفاده کرد. از آنجا که تمام نیازهای‌ نرم‌افزاری‌ صنعت پخش مویرگی و شرکت‌هایی از این دست را این نرم‌افزار برطرف می‌کرد، مورد استقبال شرکت‌های بزرگی مانند چی‌توز، مزمز، بیژن، سه‌نان، عقاب، 202 و بسیاری از شرکت‌های دیگر که به‌صورت تخصصی در حوزه پخش مویرگی کار می‌کنند، قرار گرفت که خوشبختانه اکنون نیز از محصول ما استفاده می‌کنند. به‌مرور با گسترش نیاز شرکت‌ها، به فکر افتادیم تا در حوزه مدیریت منابع سازمان (ERP)، نرم‌افزار یکپارچه مدیریت منابع سازمانی را تولید کنیم که دغدغه آن یکپارچه‌بودن در حوزه پخش و تولید است. این سیستم سال 92 تولید و در سال 96 وارد بازار شد.
خدمات و محصولات «پرشین ویژن»  
مدیرعامل شرکت «پرشین ویژن» در مورد خدمات و محصولات این شرکت می‌گوید: «ما دو بسته نرم‌افزاری داریم؛ یکی بسته نرم‌افزاری ام‌آی‌اس که به‌صورت تخصصی در حوزه پخش مویرگی عمل می‌کند و به‌عنوان کامل‌ترین نرم‌افزار پخش مویرگی کشور تعریف شده است، به‌طوری که ما اسم آن را کتاب قانون صنعت پخش گذاشته‌ایم. دیگری بسته نرم‌افزاری (ERP) است که پشتیبانی بخش‌های تولید، پخش و صادرات را برعهده دارد و محصولی دانش‌بنیان است.
امروزه یکی از ابرروندهای مطرح در دنیا، بحث تحول دیجیتال است و ما هم این دغدغه را احساس کردیم و متوجه شدیم مدیریت سازمان‌ها در حال تحول از نسل قدیم به نسل جدید است. البته شیوع بیماری کرونا باعث شد سرعت حرکت به‌سمت تحول دیجیتال در دنیا چندبرابر شود، برای مثال در گذشته کسی به فکر دورکاری نبود و خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که مدیری بتواند از داخل خانه منابع و نیروهای خود را مدیریت کند. در تمام این موارد نیاز به نرم‌افزارهایی است که بتواند با تکیه بر نوآوری و خلاقیت در طراحی و تولید، کنترل و مدیریت منابع سازمانی را راحت‌تر کند، پررنگ‌تر شد. تحقیقات شرکت پرشین ویژن در این حوزه باعث شد تا سال 92 به سمت نرم‌افزاری برویم که بتواند تحت وب، امکان مدیریت نوین از هر مکان و در هر زمان را پشتیبانی کند و همچنین سیستم یکپارچه مدیریت از واردات مواد اولیه تا سیستم برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفی، انبارش محصول، فروش محصول، ارتباط با مشتریان و فروش فروشگاهی یا اینترنتی یکپارچه  پشتیبانی کند. درنتیجه با تحقیق، مشاوره با تیم تخصصی و رصد نرم‌افزارهای روز دنیا توانستیم نرم‌افزار ERP را تولید کنیم. این نرم‌افزار مختص سازمان‌هایی است که به دنبال آن هستند که فرآیندهای سازمان‌شان را سیستمی کنند و تنها به یک نرم‌افزار
برای مدیریت اتکا کنند.»

لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص نرم‌افزارهای ERP
دکتر رفیع زاده تصریح می‌کند: «این حوزه به فرهنگ‌سازی نیاز دارد تا مدیران از کارایی چنین نرم‌افزارهایی اطلاع داشته باشند و بدانند تهیه این نرم‌افزار هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است. زیرا می‌تواند هزینه‌های جانبی و هدررفت سرمایه‌های سازمان‌ها را کاهش دهد و همچنین می‌تواند پشتوانه تصمیم‌گیری‌های درست مدیران باشد.»
این فناور داخلی با ذکر مثالی ادامه می‌دهد: «برای مثال یکی از مشتریان محصول ما شرکتی در حوزه تولید دکوراسیون منزل و لوازم اداری بود. بعد از این‌که نرم‌افزار ما را نصب کرد، فرآیندها را درسیستم تعریف کرد و از حالت سیستم نرم‌افزاری جزیره‌ای قبلی خود که واحدهای حسابداری، تولید و منابع انسانی هرکدام با یک نرم افزار مختلف کار می‌کردند، به‌صورت سیستم یکپارچه درآمد. به این ترتیب توانست بخش مغایرت‌گیری بین سیستم‌ها را حذف کند و تازه بعد از آن متوجه شدند در فرآیند تولید ضعف دارند و ضایعاتی که سیستم یکپارچه ما از تولیدشان گزارش می‌‌داد، خارج از استاندارد بود. این نرم‌افزار کمک کرد تا فرآیند اشتباه در سازمان اصلاح شده و ضایعات‌شان پایین بیاید. مثال دیگر این‌که برخی از سازمان‌ها بعد از استفاده از نرم‌افزار ERP پرشین ویژن متوجه شدند متاسفانه سوءاستفاده‌هایی در فرآیند تولید و مصرف مواد اولیه وجود دارد و به‌نوعی رفتاری غیرمتعارف در آن سازمان انجام می‌شود. درنتیجه توانستند جلوی آن سوءاستفاده را بگیرند.»



برنامه‌هایی برای ادامه مسیر
دکتر رفیع‌زاده در مورد چشم‌انداز شرکت پرشین ویژن می‌گوید: «ما حدود سه چهار سال است که برای صادرات محصولمان در تلاش هستیم و خوشبختانه موفق شده‌ایم چند نسخه از نرم‌افزار ERP را به کشورهای همسایه صادر کنیم. البته با توجه به زمان و هزینه‌ای که برای این محصول صرف‌ شده است، خروجی مناسب را هنوز ندیده‌ایم که علتش نبود حمایت‌هایی است که باید از سوی دولت اتفاق بیفتد. برند محصول ایرانی باید در بازار کشورهای خارجی تقویت شود و این مسأله‌ای نیست که شرکتی مثل پرشین‌ ویژن بتواند به تنهایی این را رقم بزند. بلکه باید کمک دولتی شود تا تصویر برند محصولات ایرانی در کشورهای دیگر به تصویر مناسبی بدل شود تا وقتی می‌گوییم محصول ما تولید ایران است، از آن استقبال شود. اما در حال حاضر متأسفانه خیلی سخت به محصولات ایرانی اعتماد می‌کنند. واقعیت این است که در حوزه صادرات نرم‌افزار باید قوانین حمایتی وضع شود، این حمایت در حوزه کالا اتفاق افتاده  اما حوزه صادرات فناوری اطلاعات دنیای دیگری است و به‌صورت تخصصی باید روی آن فکر و قانونگذاری شود. معضل دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث قوانین نیروهای انسانی است. قوانینی که اکنون در حوزه جذب، استخدام و نگهداشت نیروها وجود دارد، بیشتر
به درد حوزه کارگری می‌خورد تا حوزه افراد متخصص و باید تجدیدنظری روی این مسأله انجام شود.



مزیت‌های رقابتی نرم‌افزار ERP «پرشین ویژن»
مدیرعامل شرکت پرشین ویژن با بیان این‌که بسیاری از شرکت‌ها ممکن است ادعا کنند می‌توانیم برای هر سازمانی نرم‌افزار اتوماسیون ایجاد کنیم ولی نرم‌افزار ERP ما در واقع مهاجرت از اتوماسیون‌های سازمانی به هوش تجاری است، بیان می‌کند: «مهم‌ترین مزیت در استفاده از نرم‌افزار ERP
پرشین ویژن این است که شما علاوه‌بر این‌که می‌توانید کل فرآیند سازمان را بهینه کنید، می‌توانید باتوجه به هوش تجاری که نرم‌افزار به شما می‌دهد، تصمیم دقیقی را در زمانی مناسب بگیرید. یکی دیگر از مزیت‌های محصول ERP، تخصصی‌بودن این نرم‌افزار در حوزه پخش مویرگی و حوزه تولید در کنار هم است. نرم‌افزارهای تولیدی بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت تخصصی در حوزه تولید است و برخی دیگر از نرم‌افزارهای تولیدشده به‌صورت تخصصی مربوط به حوزه پخش مویرگی است. ولی نرم‌افزار تولیدشده توسط شرکت پرشین ویژن به‌صورت همزمان هر دو حوزه را پوشش می‌دهد. یکی دیگر از مزیت‌های این نرم‌افزار این است که در حوزه بهای تمام‌شده می‌تواند اطلاعات دقیقی بدهد؛ این‌‌که هر محصول با چه رقمی تولید شده و سود شرکت در هر حوزه چه مقدار است. به‌طورکلی می‌توان گفت دغدغه‌هایی که در سیستم‌های جزیره‌ای گذشته بوده است، با نرم‌افزار یکپارچه ERP  به‌طور کامل رفع شده است. به‌طوری‌که نسل جدید مدیران به طور کامل می‌توانند از مزایای این سیستم بهره‌مند شوند.