بدون تیتر

بدون تیتر

 بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد با تصویب کمیسیون اعتباری این بانک، بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند براساس ارزیابی و اعتبارسنجی مشتریان خود، نسبت به تخصیص اعتبار تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در قالب کارت اعتباری مرابحه اقدام کنند.
بانک مرکزی پیش از این در دستورالعمل ابلاغی کارت اعتباری مرابحه به موسسات اعتباری و بانک‌ها تاکید کرده بود با توجه به ظرفیت بالای عقد مرابحه و کارت‌های اعتباری مبتنی بر این عقد که اعطای تسهیلات برای تأمین طیف وسیعی از کالاها و خدمات مورد نیاز آحاد جامعه را شامل می‌شود، این کارت‌ها باید به‌تدریج جایگزین تسهیلات متنوع خرد فعلی شبکه بانکی کشور در زمینه‌های مختلف شود تا از این راه، ضمن تأمین نیازهای مالی اقشار مختلف جامعه در زمینه‌های گوناگون کالایی و خدماتی، فرآیندهای زمانبر و پرهزینه اعطای تسهیلات بانکی کوتاه و انحرافات موجود در مصرف تسهیلات با موضوع قرارداد به حداقل رسانده شود. سقف قبلی پرداخت کارت اعتباری به مشتریان ۵۰ میلیون تومان بود که در بخشنامه جدید این سقف به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
 سعید محمدی‌پور معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، بیشترین عناوین تخلف مکشوفه در بازرسی‌های تیرماه، گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب و عدم صدور فاکتور معتبر و کالایی که بیشترین تخلف را داشته نیز اقلام پروتئینی و موادغذایی بوده است.
 وی از انجام بیش از ۶۹ هزار بازرسی در تیر امسال خبر داده و گفته در این مدت ۶۱۹۸ پرونده تخلف به ارزش ۱۹۰میلیارد تومان تنظیم و به مراجع ذی‌ربط ارجاع شده است. طبق قانون نظام صنفی گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب ازجمله مهم‌ترین تخلفات صنفی است.
 هرچند قیمت سیمان طی هفته گذشته در بازار به پاکتی 110هزار تومان هم رسید، اما معاون وزیر صمت امروز از کاهش قیمت این محصول در بازار و عرضه آن به قیمت 40هزار تومان خبر داد.
 افزایش قیمت سیمان در بازار مدتی است انتقاداتی را از سوی مردم و نمایندگان مجلس به همراه داشته است. مسؤولان مهم‌ترین دلیل این اتفاق را قطع برق کارخانه‌های سیمانی و کاهش تولید این صنعت عنوان می‌کنند، اما در کنار این موضوع، حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار سیمان و رانت موجود در این بازار نیز به عنوان یکی از عوامل موثر در رشد بیش از حد قیمت سیمان عنوان می‌شود. بررسی قیمت‌ها در بازار سیمان نشان می‌دهد واسطه‌ها، این محصول را پیش از قطع برق کارخانه‌ها 50 درصد گران‌تر از نرخ مصوب و پس از قطع برق 500 درصد بالاتر از نرخ تعیین شده به مصرف‌کننده ارائه کرده‌اند. به این ترتیب قیمت سیمان در این وضعیت به کیسه‌ای 110هزار تومان نیز رسید، اما حالا اسدا... کشاورز،‌ معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت می‌گوید نرخ هر کیسه سیمان در بازار به محدوده 40هزار تومان رسیده است.
 درحالی‌که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده بود، آب مشترکان پرمصرف روزانه دو تا پنج ساعت قطع می‌شود، اما تنها با گذشت ۲۴ساعت از این خبر امروز این دستور لغو شد.
 محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با مشارکت مردم و کاهش روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعبی مصرف آب در پایتخت، قطع آب مشترکان پرمصرف از دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان تهران خارج شد.
به گفته وی، اخطارهای متعدد شرکت آب و فاضلاب استان تهران از ابتدای تیر برای اولین بار سبب کاهش مصرف بین مشترکان پرمصرف و بدمصرف شده است و امیدواریم این روند در آینده نیز تداوم داشته باشد، چرا که امسال منابع آبی در شرایط نامناسبی هستند و اگر این همراهی و همدلی شهروندان ادامه نداشته باشد، تامین آب شرب در تهران با معضلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.