آموزش علیه حادثه

آموزش علیه حادثه

یادداشت: محمد منتظری رئیس اداره آموزش‌های تخصصی هلال‌احمر


 ایران، کشوری حادثه‌خیز است بنابراین لازم است همه شهروندان آموزش امدادرسانی ببینند تا در مواقع حساس و در موقعیت‌های مناسب بتوانند گرهی از مشکلات را باز کنند.
در جمعیت هلال‌احمر اصول اولیه امدادرسانی در مواقع اضطراری به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود. جالب اینکه خانم‌ها از حضور در دوره‌های آموزش‌های همگانی بیشتر از آقایان استقبال می‌کنند و تمایل دارند در کلاس‌های آموزش‌های امدادونجات، واکنش سریع، امداد کوهستانی و احیای افراد حادثه دیده شرکت کنند.
در این بین مهم‌ترین دوره‌های آموزشی تخصصی برای امدادگران نیز شامل جست‌وجو و نجات در کوهستان، جست‌وجو و نجات در آب‌های خروشان و سیلاب و امداد و نجات در حوادث جاده‌ای و شهری است. در واقع امدادگران پس از گذراندن این دوره‌های تخصصی و کسب مهارت عضو داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌شوند. این درحالی است که برنامه‌های آموزشی در جمعیت هلال‌احمر براساس نیازسنجی سالانه توسط کارشناسان انجام می‌گیرد و این مهم بستگی به حوادث شایعی دارد که استان‌ها با آن
درگیر هستند.

برای نمونه در استان‌های ساحلی آموزش‌های تخصصی نجات غریق در استان‌های کوهستانی، نجات کوهنوردان و حوادث کوهستان و در استان‌هایی که تردد جاده‌ای در آن زیاد است حوادث جاده‌ای آموزش داده می‌شود.
جمعیت هلال‌احمر نیز از حضور داوطلبان برای شرکت در کلاس‌های آموزشی استقبال می‌کند؛ چراکه وقتی شهروندان بدانند هنگام مواجهه با مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی چگونه باید رفتار کنند از تحمیل خسارات جانی و مالی به جامعه پیشگیری می‌کند.
‌در کشور پرمخاطره و حادثه‌خیز ما تنوع فرهنگ وجود دارد و به همین دلیل با توجه به شرایط هر منطقه باید برای ارتقای شرایط امداد و نجات تلاش کرد. این مهم خارج از نوع مخاطرات توجه به رفتار درست و مناسب برای امدادرسانی را هم می‌طلبد اما آنچه بیشتر از امداد و نجات و به کارگیری افراد متخصص مهم است، آموزش‌های پیشگیرانه است. آموزش‌هایی که قبل از وقوع مخاطرات ارائه می‌شود. برای رسیدن به این هدف، حدود 7000نفر مربی در جمعیت هلال‌احمر به کار گرفته شده‌اند.  این درحالی است که بیش از نیمی از این مربیان را بانوان تشکیل می‌دهند بنابراین باید یادآور شد که برای جمعیت هلال‌احمر حضور خانم‌ها در امر امدادرسانی مهم است؛ چراکه می‌توانند در کنترل بحران و حوادث بسیار تاثیرگذار باشند.