وقت کشی در مذاکرات بین‌الافغانی معنایی ندارد

وقت کشی در مذاکرات بین‌الافغانی معنایی ندارد


عبدالستار خواصی، نماینده ولایت پروان در پارلمان افغانستان نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم معتقد است كه گذشت زمان به سود حل و فصل بحران افغانستان نبوده است: «مشاهده می‌كنیم كه اوضاع در افغانستان روز به روز بدتر می‌شود. متاسفانه برخی وقت‌كشی‌ها که در جریان برگزاری مذاكرات دوحه صورت گرفت، منجر به آن شد تا مذاكره‌كنندگان به راهكاری موثر و عملیاتی درخصوص ایجاد پایداری و ثبات در افغانستان نرسند و در نهایت، امروز با وضعیتی سخت مواجه شویم. امروز شاهد هستیم كه اكثر ولایت‌های افغانستان و حتی شهرهای مهم به دست طالبان افتاده و شرایط مذاكرات سخت‌تر شده است.»
عبدالستار خواصی تاكید كرد:  باید این مساله را مورد تاكید قرار دهیم كه الان تنها راه‌حل بحران افغانستان، مذاكره و رایزنی میان گروه‌های افغانی است.
وی تاکید کرد: راهكار دیگری در این‌خصوص متصور نیست. جنگ و راهكار نظامی، هیچ‌گاه راه‌حل بحران افغانستان نبوده و نخواهد بود. اگر شرایط فعلی ادامه پیدا كند، باردیگر شاهد وقوع درگیری‌های پراكنده و نبرد داخلی در افغانستان خواهیم بود و این مساله، دورنمایی تاریك را برای كشور رقم خواهد زد.
خواصی افزود: باید پای میز مذاكره و از طریق رایزنی مشكلات را حل و فصل كرد. در این خصوص باید طرف‌های افغان جهت حل و فصل مشكلات شدید امنیتی در كشور، عزم راسخ و احساس مسؤولیت داشته باشند تا بتوان به یك نتیجه موثر در مذاكرات دست یافت.