کنترل مخارج و کاهش هزینه

کنترل مخارج و کاهش هزینه


وزیر اسبق صمت از دو نوع برخورد با مشکلات کلان اقتصادی به صورت اتمی و مولکولی یاد کرد و پیشنهاداتی به دولت سیزدهم ارائه داد. مهدی غضنفری با اشاره به وضعیت اقتصادی با شروع دولت سیزدهم، گفت: تورم موضوعی پیچیده است و اگر بر اساس علم اقتصاد نسبت به‌ آن پیش بینی صورت گیرد، همین گفت‌وگوها به انتظارات تورمی دامن می‌زند.  
وی با اعلام این‌که گلوله برفیِ تورمی که از دولت دوازدهم شکل گرفت، هنوز تخلیه نشده است،تصریح کرد: حتی اگر دولت جدید سیاست‌هایی مجزا اعمال کند، آثار تورمی فعالیت گذشته در ماه‌های آینده پدیدار می‌شود. تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید تلاش کند تا مخارج را کنترل و هزینه‌ها را کاهش دهد و از طرفی در هزینه‌های جاری سیاست‌های انقباضی داشته باشد.  
این کارشناس حوزه اقتصاد از دیگر اشکالات اقتصادی را بر این مبنا تعریف کرد که کابینه‌ها اصولا به صورت اتمی است، نه مولکولی. وزیر اقتصاد، صمت و... در برابر مسائل بزرگ و عمده قرار گرفته‌اند. مشکلات از جزء بزرگ‌تر شده و لذا باید برخوردی جمعی صورت گیرد. وقتی تنظیم بازار با مشکل رو به رو می‌شود، وزارتخانه‌های صمت، جهاد و اقتصاد و بانک مرکزی باید دست به دست هم دهند و با تشکیل یک مولکول، مشکل را حل کنند اما اگر برخورد خرد و اتمی داشته باشیم، یک وزارتخانه بهانه‌های مختلف مطرح کرده و از او کار بزرگی ساخته نیست./ تسنیم