خانواده‌ای که بزرگ‌تر می‌شود

آیا مجموعه «چهارشنبه‌/ونزدی» اسپین‌آفی بر داستان «خانواده آدامز»است؟

خانواده‌ای که بزرگ‌تر می‌شود

ترکیب تیم برتون و شبکه نتفلیکس حتما می‌تواند حاصل خوبی به همراه داشته باشد، به ویژه اگر قرار باشد داستان معروف و کلاسیک «خانواده آدامز» در آن تعریف دوباره شود. این همکاری مشترک و جنجال‌برانگیز، مجموعه‌ای اینترنتی است که در هشت اپیزود تهیه و در سال 2022 از شبکه نتفلیکس پخش می‌شود. البته این مجموعه که با نام «چهارشنبه‌/ونزدی» جلوی دوربین می‌رود به‌دنبال احیای داستان خانواده آدامز نیست و نمی‌خواهد یک‌بار دیگر همان ماجراها را برای تماشاگران به رشته تصویر بکشد. با این حال، خانواده جنجالی و مرموز آدامز نقش مهمی در ماجراهای ونزدی دارند و ماجراجویی‌های آنان به شکلی تازه و در قالب داستانی متفاوت بیان می‌شود. اما بخش جالب توجه ماجرای تولید این اکشن پررمزوراز این است که خبر ساخت آن هم به شکل جالب و متفاوتی اعلام شد.

به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، در حالی که کاترین زتا‌جونز 51 ساله قرار است در ونزدی به‌عنوان بازیگر مهمان نقشی کوچک ایفا کند، اخبار مربوط به تولید مجموعه با محوریت نام او و حضورش در ونزدی به اطلاع رسانه‌های گروهی رسید! نزدیکان به مدیران شبکه نتفلیکس می‌گویند با این کار توجه تعداد بیشتری از مخاطبان به ماجرای تولید مجموعه جلب می‌شود. با تکیه کردن به نام این بازیگر اهل ولز انگلستان، خبر ساخت ونزدی در راس تیترهای مهم هنری قرار می‌گیرد. اما قبل از بحث درباره نقش کوتاه زتاجونز، همگان می‌خواهند بدانند داستان مجموعه در ارتباط با چیست و چه چیزی می‌خواهد بگوید.
تیم برتون کارگردان ونزدی می‌گوید از چند سال، قبل به‌دنبال تعریف بخش‌های مختلف زندگی خانواده آدامز و شخصیت‌های جورواجور و رنگارنگ آن بوده‌است. حالا با ونزدی، به‌صورت مستقل و مشخص داستان زندگی ونزدی آدامز، دختر کوچک خانواده تعریف می‌شود. این دختر نوجوان فرزند بازیگوش و حرف گوش نکن مورتیسیا و گومز آدامز بود. نقش پدر و مادر ونزدی را کاترین زتاجونز و لوئیس گوزمن بازی می‌کنند.
 کل اعضای خانواده آدامز افرادی عجیب و غریب با استعدادهای ترسناک ویژه‌ای بودند و همین نکته، آنها را از بقیه اهالی شهر مجزا و متفاوت می‌کرد. به صورت طبیعی، افراد خانواده گوشه‌نشینی اختیار کرده و با اهالی شهر در رفت و آمد نیستند. ونزدی در مجموعه برتون توسط جنا اورتگا بازیگر لاتینی‌تبار بازی می‌شود.
داستان این اکشن فانتزی، ماجراجویی‌های شخصیت ونزدی در آکادمی نورمور را دنبال می‌کند. او دانش‌آموزی پرشروشور است و مزاحمت‌هایی برای اولیای آکادمی به‌وجود می‌آورد. مدیران آکادمی اطلاعی از واقعیت درونی ونزدی و خانواده‌اش ندارند. در حالی که داستان مجموعه تبدیل شدن ونزدی از یک دانش‌آموز شیطان به خانمی جوان را دنبال می‌کند، خود ونزدی مشغول کنار آمدن با توانایی‌های ویژه خانوادگی خویش است. در همین حال، سایه شوم یک موجود قاتل هیولاگونه بر سر شهر، اهالی را به وحشت انداخته و این وظیفه ونزدی است که با آن مبارزه و مقابله کند. با همه اینها، ونزدی وقت کافی هم به دست می‌آورد تا درباره چندوچون رازورمز توانایی‌های مرموز و فراطبیعی خانواده‌اش تحقیق و آنها را حل‌و‌فصل کند.
خانواده آدامز قبل از این چند بار توسط دو صنعت سینما و تلویزیون و به صورت زنده و کارتونی تهیه و تولید شده‌است. ابتدای کار، این نسخه کارتونی خانواده آدامز بود که به دیدار تماشاگران و علاقه‌مندان آمد. داستان مصور چارلز آدامز که نخستین بار سال 1938 منتشر شد، آن‌قدر برای عموم مردم جذابیت داشت که توجه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون را بلافاصله به خود جلب کند. در مجموعه تلویزیونی سال 1964 نقش مورتیسیا را ــ‌ که شخصیت اصلی و محوری داستان است ــ کارولین جونز به‌عهده گرفت.
آنجلیکا هیوستن، دختر جان هیوستن فقید در دو فیلم سینمایی خانواده آدامز ــ که مهم‌ترین تولیدات هنری در ارتباط با این موضوع هستند ــ این نقش را تکرار کرد. حتی یک‌بار بروک شیلد در نسخه موزیکال خانواده آدامز در سال 2010 بازی کرد. در نسخه سینمایی کارتونی این داستان که سال 2019 پخش شد، شارلیز ترون آفریقایی‌تبار به‌جای شخصیت مورتیسیا صحبت کرد.
حالا که نتفلیکس ونزدی را تولید می‌کند، منتقدان زمزمه‌هایی سر داده‌اند که احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور بقیه شخصیت‌های ریزودرشت خانواده آدامز در فیلم‌ها و مجموعه‌های تازه‌ای،
 به‌عنوان شخصیت‌های اصلی ماجرا معرفی و داستان زندگی‌شان پی گرفته‌می‌شود.  اما مدیران نتفلیکس فعلا در این ارتباط اظهارنظری نکرده و تمام هم‌و‌غم خود را معطوف به تولید ونزدی کرده‌اند.