سلامت بدنی با محصولات ارزیابی قامت پویان

کارشناسان شرکت قامت پویان با بومی‌سازی دستگاه‌های ارزیابی بدنی و حرکات اصلاحات ورزشی، گام مهمی در ارتقای سلامت جامعه برداشته‌اند

سلامت بدنی با محصولات ارزیابی قامت پویان

«عقل سالم در بدن سالم است» این ضرب‌المثلی است که همه بارها شنیده‌ایم و شاید در زمان‌هایی که منظم ورزش کرده‌ایم، درستی آن را با تمام سلول‌هایمان حس کرده باشیم. امروزه نیز با توسعه فناوری، ادوات بسیاری برای بررسی وضعیت سلامت جسمانی روانه بازار شده‌اند. وسایلی که در دسته تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرند و در مراکز پزشکی ورزشی، مراکز حرکات اصلاحی و کلینیک ها در دسترس هستند. پزشکان توصیه می‌کنند از دوران کودکی و نوجوانی برای بررسی نواقص احتمالی بدن به آنها مراجعه شود. اخیرا طیف گسترده‌ای از تجهیزات پزشکی در کشورمان بومی‌سازی شده‌اند و مراکز اصلاحی و دانشگاه‌ها نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای واردات آنها ندارند. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با صادق کریمی، مدیرعامل شرکت قامت پویان است که تولید داخلی تجهیزات حرکات اصلاحی و توانبخشی و ثبت اختراع آنها را ممکن کرده است.

صادق کریمی، 33 سال دارد و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی ادامه داده است. او با اشاره به ماجرای تاسیس شرکت قامت پویان در سال 95 می‌گوید: «در سال 93 دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد بودم و روی پایان‌نامه کار می‌کردم که موضوع آن بررسی وضعیت ستون فقرات بود و در واقع کار اصلی ما هم روی بدن و سنجش‌های مرتبط با آن بود. برای انجام بعضی سنجش‌ها، وسایل لازم را در دانشگاه داشتیم و برای برخی دیگر خیر. با کمی بررسی دریافتیم این وسایل در بازار موجودند ولی قیمت بسیار بالایی دارند. همانجا بود که به فکر تولید داخلی این ادوات افتادیم. تاکنون بیش از 50 وسیله را بومی‌سازی کرده‌ایم.»

از ادوات اصلاحی تا وسایل تمرینی
شرکت قامت پویان به‌طور کلی دو دسته از تجهیزات را تولید می‌کند. دسته اول تجهیزات مرتبط با ارزیابی ناهنجاری های اسکلتی عضلانی است و دسته دوم تجهیزات تمرینی و توانبخشی . کریمی در این باره به جام‌جم می‌گوید: «از دسته تجهیزات ارزیابی می‌توان به وسایل مربوط به اندازه‌گیری ساختار بدنی و تجهیزات آنتروپومتریک اشاره کرد که در حوزه‌هایی مثل پزشکی ورزشی کاربرد دارند. باید توجه کرد که چنین تجهیزاتی در مراکز درمانی در کنار تجهیزات تمرینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا فرض کنید یک مرکز پزشکی ورزشی تاسیس شده است. در این مرکز تجهیزات ارزیابی برای سنجش زانوی ضربدری یا کف پای صاف مورد استفاده است. برای مراجعه‌کنندگان، قدم بعد از ارزیابی، تهیه وسایلی برای انجام تمرینات اصلاحی است که شرکت ما همه نیازهای این افراد را برآورده می‌کند.»
به گفته کریمی، شرکت قامت پویان تاکنون بیش از 50 وسیله در حوزه ارزیابی بدنی تولید کرده است و همچنین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات ارزیابی بدنی وسایل تمرینی مانند TRX در ایران شناخته می‌شود. او می‌افزاید: «در دوران کارشناسی ارشد، چاپ مقاله و کتاب و البته داشتن گواهی ثبت اختراع برای ما مهم بود. به همین دلیل بعد از تولید محصولاتمان برای 5 مورد گواهی ثبت اختراع گرفتیم؛ اما فرآیند اخذ این گواهی آنقدر زمانبر است که برای سایر محصولات چنین اقدامی نکردیم. محصولاتی بسیاری تولید می شود که شامل اسکولیومتر (برای ارزیابی انحراف جانبی ستون فقرات)، کایفومتر (برای ارزیابی انحنای پشتی ) و پدسکوپ یا جعبه و آینه (برای ارزیابی قوس کف پا) و انواع گونیامتر، تیلت سنج ،تست FMS از مهم‌ترین تجهیزت تولیدی ما
هستند.»
کریمی در میان صحبت‌هایش به تمام‌مکانیکی‌بودن تجهیزات تولیدی قامت پویان اشاره می‌کند. او می‌گوید: «تجهیزات بخش تشخیصی ما هیچ اشعه مضری ندارد. تجهیزاتی مثل ام‌آرآی یا رادیوگرافی، تشعشعاتی دارند که در هر بار استفاده آسیب‌هایی را به بدن وارد می‌کنند؛ اما تجهیزات ما غالبا مکانیکی است و هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند. باید توجه کرد همین مکانیکی‌بودن، منجر به ارزان‌تر بودن محصولات ما نیز شده است». خوشبختانه توانستیم بیش از 1000 مرکز حرکات اصلاحی و توانبخشی
تجهیز کنیم.

توسعه حتی در همه‌گیری کرونا
کریمی شرکت قامت پویان را یک مجموعه همیشه پویا می‌داند و تصریح می‌کند: «شرکت ما هرگز بیکار نمی‌ماند! با آغار کرونا، بخش تجهیزات ارزیابی ما آسیب دید و علت آن هم تعطیلی دانشگاه‌ها و سایر مراکزی بود که از ما تجهیزات تهیه می‌کردند؛ اما تجهیزات تمرینی ما با افزایش مخاطبان تمرین در منازل جایگاه خود را بهتر از گذشته در بازار پیدا کرد.»

لزوم حمایت برای پشتیبانی از تولید
مدیرعامل قامت پویان در پایان به اهمیت حمایت از تولیدی‌ها اشاره می‌کند و معتقد است وقتی شرکت ما در حال عرضه محصولاتی مثل بندهای تی‌آرایکس و کش‌های ورزشی با قیمتی حدود یک‌چهارم نمونه‌های خارجی است، فرصت خوبی برای صادرات و رونق اقتصادی فراهم است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با تسهیل صادرات به آن کمک کنند.
وی می‌افزاید: «ما انتظار داریم از صنایع و تولیدی‌ها، حمایت‌های تبلیغاتی هم صورت بگیرد تا مردم ما را بهتر بشناسند. به‌علاوه، این حجم از تولید و عرضه محصولات باکیفیت در یک فضای کارگاهی کوچک انجام می‌شود و امیدواریم با حمایت‌های بیشتر، فضای بزرگ‌تری برایمان مهیا شود. مرکز ما تجهیزاتی تولید می‌کند که از آسیب‌ها و هزینه‌های درمانی بیشتر پیشگیری می‌کند و امیدواریم که مسئولان و مردم ما را حمایت کنند و از تجهیزات ما
بهره ببرند.»



فرصت‌های صادرات و ارز آوری
مدیرعامل قامت پویان از محدودیت‌ها برای صادرات محصول می‌گوید و در ادامه می‌افزاید: «ما تاکنون صادرات نداشته‌ایم ولی مواردی را برای مشتریان خارج از ایران ارسال کرده‌ایم. در واقع منظور من از صادرات، ارسال محصولات در حجم بالا و با کد بازرگانی به خارج از ایران است. در بین موارد ارسالی، ما نیازهای مشتریانی در ترکیه، آذربایجان و حتی آلمان را پوشش داده‌ایم. جالب است که یکی از مشتریان ما بندهای تی‌آرایکس را از ما تهیه می‌کند و در انگلیس به صورت آنلاین می‌فروشد! ولی خود ما همچنان در صادرات محصول مشکل داریم. واضح است که اگر در این زمینه حمایت شویم می‌توانیم با عرضه محصولاتمان در بازارهای جهانی، با ارزآوری به اقتصاد کشورمان هم کمک کنیم.»
کریمی معتقد است سال‌ها تحقیق و یژوهش با تجهیزات تولیدی مرکز ما در پایان نامه ها و مقالات معتبر و همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاه‌ها توانسته برند آنها را به‌خوبی توسعه دهد و در حال حاضر در ایران یکی از مراکز معتبر تولید تجهیزات ارزیابی پاسچر هستیم.