تشکیل فوری دولت مهم‌ترین مساله است

کارشناسان در گفت‌وگو با ما از ضرورت تعامل دولت و مجلس درباره رای اعتماد به وزرا می‌گویند

تشکیل فوری دولت مهم‌ترین مساله است

در سخت‌ترین روزهای پیک پنجم کرونا که کشور در آستانه یک تعطیلی دیگر قرار گرفته،‌ جلسات کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی برنامه وزرای سیدابراهیم رئیسی در جریان است و بالاخره روز گذشته هم فهرست کابینه پیشنهادی رسما در مجلس اعلام وصول شد، البته رئیس‌جمهور همراه با نامه معرفی وزرا، برنامه کلی دولت را هم ضمیمه کرد و به خانه ملت فرستاد. از آنجا که به دلیل تاکیدات رهبر انقلاب برای تسریع در آغاز به کار دولت، سیدابراهیم رئیسی یک هفته زودتر فهرست وزرای خود را به مجلس فرستاد، حالا مجلس هم تصمیم گرفته به کمک دولت بیاید تا زودتر کابینه سیزدهم را سر و سامان بدهند و این دو هفته پیش رو، اولین آزمون همکاری و تعامل مجلس با دولت جدید است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درباره این موضوع به نکته مهمی اشاره کرده و گفته این‌که قانون، رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را به عهده مجلس گذاشته و حرف آخر را در رأی اعتماد، مجلس می‌زند، هیچ شکی نیست اما ما باید انصاف به خرج دهیم. به هرحال این تیم انتخاب رئیس‌جمهور بوده و می‌خواهد امور کشور را با این تیم انجام دهد. تا اینجای کار که نیمه اول بررسی صلاحیت وزراست،‌ بخش اصلی مسؤولیت را کمیسیون‌های تخصصی به‌عهده دارند و گزارش آنها در این زمینه در صحن علنی قرائت می‌شود که بسیار مهم و نتیجه‌ساز است و باید تمامی اسناد آنها با اسناد بالادستی تطبیق داده شود. در نیمه دوم روند رای اعتماد،‌ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از هفته آینده در صحن علنی مجلس به صورت دو شیفت و در صورت لزوم به صورت سه شیفت آغاز می‌شود تا طی چهار روز بررسی صلاحیت‌ها هم به اتمام برسد. فشردگی این برنامه‌ها سبب شده، ترافیک جلساتی مجلس و دولت جدید بالا باشد و وزرای پیشنهادی باید تا آخر هفته در ۲۷۰جلسه کمیسیون‌ها شرکت کنند و سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، ضمن بیان این خبر اعلام کرده رئیس‌جمهور می‌تواند در جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بنا به تشخیص خود حاضر شود و درباره کلیات برنامه دولت، مطالبش را مطرح کند. برای بررسی ضرورت تسریع در انجام و اتمام فرآیند رای اعتماد به کابینه پیشنهادی در شرایط اقتصادی و کرونایی فعلی کشور به سراغ نمایندگان، کارشناسان و وزرای سابق دولت رفته‌ایم تا دو موضوع همگرایی و استقلال قوا را در سیاست‌ورزی جدید تبیین کنیم.

میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه
همکاری با دولت همراه با نظارت
 حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌و‌گو با جام‌جم در خصوص ضرورت رای دادن هرچه زودتر مجلس به کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی، در شرایط فعلی کشور نکاتی را مطرح کرد. میرتاج‌الدینی با بیان این‌که در شرایط حساس اقتصادی و معیشتی مردم و بیماری کرونا، دولت باید هرچه زودتر شکل بگیرد، اظهار کرد: به دلیل وضع فعلی هرکدام از وزرا هرچه زودتر مستقر شوند، بسیار مهم است.  نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس افزود: «مدیریت جدید وزارت بهداشت باید سریعا کنترل وضعیت کرونا را به دست بگیرد و وزرای اقتصادی کابینه نیز باید زودتر به وضعیت اقتصادی کشور سر و سامان دهند،‌ همچنین وزارت جهاد کشاورزی هم باید در موضوع واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی عملکرد خود را پیش ببرد، این موضوع نیازمند این است که زودتر از مرحله فعلی عبور کنیم.»  وی همچنین گفت: «برنامه وزرای پیشنهادی، با اسناد بالادستی تطبیق داده می‌شود و این موضوع برعهده کمیسیون‌های تخصصی است، در نهایت نیز گزارش کمیسیون‌ها در این زمینه به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود که بسیار مهم است.» وی با تاکید بر این‌که مجلس برنامه رای اعتماد به کابینه را به صورت فشرده دنبال می‌کند، تصریح کرد: «پس از بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی، در هفته آینده رای اعتماد به کابینه برگزار شده و سپس دولت شکل خواهد گرفت.» حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی درخصوص برخی انتقادات مبنی بر نادیده گرفته شدن استقلال قوا بیان کرد: «من به عنوان کسی که در داخل مجلس هستم، می‌گویم تا پیش از اعلام وصول رسمی، بررسی برنامه‌های وزرا آغاز شده بود و نمایندگان کاملا جدی و قاطع به ارزیابی برنامه‌ها و عملکرد کاندیداهای وزارتخانه‌های مختلف می‌پرداختند، از این رو مجلس جایگاه نظارتی خود را در هر شرایطی حفظ خواهد کرد.» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که این‌گونه نیست که هرچه رئیس جمهور محترم به مجلس ارائه دهد، نمایندگان هم به آن رای دهند، خاطرنشان کرد: «مجلس با نظارت کامل برنامه‌ها را پیش می‌برد و به هیچ عنوان از جایگاه نظارتی خود بر دولت کوتاه نخواهد آمد.» وی درباره ابزار نظارتی نمایندگان بر دولت و این‌که مجلس چقدر از این ابزار در ارتباط با دولت جدید استفاده خواهد کرد، یادآور شد: «ما ضمن حفظ تعامل و همکاری لازم با دولت، اقدامات نظارتی خود را در خصوص ارتقای عملکرد دولت قطعا مدنظر خواهیم داشت.»


 محمد رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس
بنای مجلس تعامل است
 محمد رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که مجلس از هفته قبل برای رسیدگی به فهرست وزیران پیشنهادی آمادگی داشت، خاطرنشان کرد: نمایندگان بنا را بر تعامل و همکاری گذاشتند و این مساله نه مربوط به این دولت بلکه مربوط به دولت قبل بود و نشانه چنین ادعایی این است که ما در این مجلس هیچ وزیری را استیضاح نکردیم. این در حالی بود که برخی از وزیران در مظان استیضاح بودند اما با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات مردم، نمایندگان مجلس تلاش کردند با استفاده از ابزارهایی مثل نظارت، سوال و تذکر کار را پیش ببرند. وی با بیان این‌که مجلس با دولت آقای رئیسی هم تعامل خواهد داشت و این مساله مورد تاکید قالیباف، رئیس مجلس هم بود، تصریح کرد: در عین حال باید توجه داشت که مجلس این اهتمام را خواهد داشت تا به مقوله‌ شان وزارت توجه کند و برنامه‌های وزیران پیشنهادی را در کمیسیون‌ها مورد بررسی و چالش قرار دهد تا به حجت شرعی و عقلی برای دادن رای‌اعتماد برسند. این نماینده مجلس با بیان این‌که برابر با قانون‌اساسی موضوع انتخاب وزیران ازجمله مسائلی است که خانه ملت هم در آن ذی‌مدخل است، ابراز کرد: برابر با وظایف محوله به نمایندگان، مجلس در این زمینه ورود می‌کند تا اشخاصی که از سوی رئیس‌جمهور معرفی شدند و تمایل دارند به عنوان اعضای‌کابینه در کنارشان باشند از مجلس رای‌اعتماد بگیرند اما با این وصف، نمایندگان از سوی مردم وکالت و مسوولیت دارند و شایستگی‌های افراد پیشنهادی باید به لحاظ عمومی، تخصصی و توانمندی ها مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد چون انتخاب فردی که شایستگی لازم را نداشته باشد حتما هزینه‌هایی را برای مملکت و مردم ایجاد خواهد کرد. نمایندگان به همین واسطه است که سوگند نمایندگی خوردند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته ممکن است برخی افراد نتوانند رای لازم را از مجلس بگیرند که این مساله هم مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند چون رئیس‌جمهور می‌تواند با انتخاب سرپرست به مدت سه ماه، اداره وزارتخانه را به او بسپارد و بعد از سه ماه فرد دیگری را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.


غفوری‌فرد، نماینده ادوار مجلس
رأی بالا به کابینه پیشنهادی، اولین آزمون هماهنگی دولت جدید و مجلس است
 حسن غفوری‌فرد، کارشناس مسائل سیاسی و عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره ضرورت همراهی مجلس با تیم جدید دولت، در شرایط فعلی کشور و اظهارات رئیس مجلس درخصوص این همراهی اظهار کرد:‌ «خوشبختانه آقای قالیباف علاوه‌بر نکات کاملی که گفتند، تاکید داشتند بالاخره این کابینه افرادی هستند که آقای دکتر رئیسی می‌تواند با آنها کار کند و این نکته حائز اهمیتی است.» غفوری‌فرد با اشاره به تاکید مقام معظم برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید یادآور شد: «مردم از لحاظ اقتصادی و معیشتی بسیار در فشار هستند، کرونا هم به این شرایط اضافه شده و اکنون موج پنجم آن به‌شدت مردم را درگیر کرده است.» این نماینده سابق مجلس در عین حال با تاکید بر این‌که ظرفیت مبارزه و مقابله با این بحران‌ها در کشور وجود دارد، افزود: «دولت باید سریعا دست به کار شود و لازمه‌اش این است که وزرا کار خود را شروع کنند تا شرایط از این بلاتکلیفی خارج شود.» عضو جبهه پیروان امام و رهبری با اشاره به انتظار به‌حق مردم برای عبور از بحران‌های فعلی گفت: «پیام خود آقای رئیسی نیز مساله تحول بوده و مجموع این شرایط ایجاب می‌کند هرچه سریع‌تر دولت کار خود را شروع کند، چراکه دولت باید کامل باشد.» وی کارکرد هر وزارتخانه در این شرایط را بسیار مهم و حساس برشمرد و ادامه داد: «به طور مثال وزارت آموزش عالی و آموزش و پرورش باید برای مهرماه آماده باشند و از سوی دیگر وزارت بهداشت و درمان باید هرچه سریع‌تر بتواند با برنامه جدید خود، با فراگیری کرونا برخورد کند.» غفوری‌فرد بر همین اساس اضافه کرد: «بنابراین مستقر شدن هرچه سریع‌تر کابینه و رای اعتماد بالا به آن ضروری است چراکه هم سبب دلگرمی مسوولان جدید خواهد شد و هم در بعد جهانی تاثیر بسیار مهمی دارد و در عین حال اولین نشانه همکاری و هماهنگی دولت جدید و مجلس است؛‌ ان‌شاءا... که هردو گروه از این آزمایش سربلند بیرون بیایند.» این نماینده سابق همچنین با تاکید بر این‌که مجلس با آزادی کامل رای می‌دهد و رای نمایندگان هم کاملا مخفی است،‌ گفت: «کسی مجلس را مجبور نمی‌کند رای بدهد. همان‌طور که کسی مردم را مجبور نکرد به آقای رئیسی رای بدهند، ولی مردم خودشان این مسیر را انتخاب کردند.» وی تصریح کرد: «انتظار و خواهش ما به عنوان سربازان کهنه‌کار نظام، این است که مجلس با درک شرایط به کابینه جدید رای بدهد و مقدمه یک هماهنگی و همکاری بیشتر بین دولت و مجلس را فراهم کند، چراکه اگر روسای سه قوه با هم هماهنگی داشته باشند، اکثر مشکلات کشور حل خواهد شد.» غفوری فرد در پایان با تاکید بر این‌که مجلس در بررسی‌ها تسریع و دقت کند، یادآور شد: «مجلس هر زمان که بخواهد، می‌تواند از یک وزیر سوال کند، تذکر بدهد یا استیضاح کند و وظیفه دیگر و اصلی مجلس به‌جز قانونگذاری،‌ نظارت است.»



محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها
همراهی موثر دولت و مجلس
 محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی هم در این زمینه گفت بحث اصلی و کلان کشور موضوع خدمت‌رسانی به مردم و تحقق بخشیدن به آرمان‌های انقلاب است. باید اداره امور به دست کسانی سپرده شود تا به نحو احسن اقداماتشان را به انجام رسانند. امروز حکمرانی در جمهوری اسلامی باید به شکل مطلوبی باشد تا مردم از برکات نظام استفاده بهتری ببرند. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در حال حاضر مجلسی انقلابی بر سرکار است و انتظار می‌رود دولتی انقلابی زمام امور اجرایی کشور را به دست بگیرد، تصریح کرد: مردم انتظار دارند وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به شکل مطلوبی اداره شود و آنها احساس کنند امروزشان از دیروزشان بهتر شده است. رسیدن به چنین شرایطی نیازمند وجود مدیران لایق و شایسته‌ای در عرصه دولت و همچنین در سطوح پایین‌تر انتخاب استانداران و فرمانداران کارآمد است. در صورتی دولتی قوی بر سر کار خواهد آمد که مدیران اجرایی کشور براساس ساختاربندی و برقراری نظام و سازوکار شایسته در پی خدمت‌رسانی به مردم باشند. امروز مطالبات مردم نباید روی زمین بماند. در چنین شرایطی است که رهبری توصیه کردند در تشکیل دولت تاخیری صورت نگیرد. جوکار با بیان این‌که مجلس بنا بر همکاری و تعامل با دولت دارد، ابزار کرد: دغدغه نمایندگان این است افرادی انتخاب شوند که بتوانند به مطالبات مردم پاسخ بدهند و از سویی دیگر، وزیران باید رای اعتماد بگیرند که میزان تطابق برنامه‌های آنها با سیاست‌های بالادستی مورد بررسی دقیق قرار گیرد. طبعا در این بخش، مجلس وظایفی دارد که به آن عمل می‌کند و در این زمینه با دولت تعامل خواهد داشت. اصل این است مجلس و دولت با هم باشند و با همکاری بتوانند کارهای مردم را مدیریت کنند. شرایط نباید به گونه‌ای باشد که مواجهه دولت و مجلس مثل دوره قبل حاشیه‌ساز شود. به گفته وی، مجلس در بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی به صورت چشم بسته عمل نخواهد کرد، بلکه به دقت برنامه‌های آنها را می‌بیند و در کمیسیون‌های مربوط درباره آنها بحث و بررسی صورت می‌گیرد و با ارزیابی سوابق و تجارب وزیران پیشنهادی درباره آنها تصمیم‌گیری می‌کند. مساله اصلی این است وزیران خود را در هر حالی خدمتگزار مردم بدانند و به هیچ‌وجه در عرصه خدمت‌رسانی قصور و کوتاهی نداشته باشند. ان‌شاءا... کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور محترم مورد بررسی دقیق از سوی نمایندگان قرار خواهد گرفت و وزیران پیشنهادی با رای اعتماد هر چه سریع‌تر در جهت ارتقاسازی وضعیت کشور درحوزه‌های مختلف اقدام خواهند کرد.



حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی
کابینه تازه نفس باید در هفته دولت کار خود را شروع کند
 سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره سخنان روز گذشته محمدباقر قالیباف مبنی بر این‌که وزرای پیشنهادی، تیم مطلوب رئیس‌جمهور است و مجلس باید در زمینه رای اعتماد، انصاف به خرج دهد،‌ نکاتی را مطرح و اظهار کرد:‌ طبیعی است پس از معرفی وزرا توسط رئیس جمهور، نمایندگان بررسی لازم در‌باره سابقه، صلاحیت، توان مدیریت و برنامه تک‌تک وزرا را با دقت بررسی کنند تا با شناخت و اطمینان سکان اداره یک وزارتخانه را به فرد پیشنهادی بسپارند، لذا مساله رای اعتماد به وزرا از جمله وظایف خطیر نمایندگان است که در چهار سال نمایندگی به طور معمول فقط یک بار رخ می‌دهد و برای رای دادن یا ندادن حجت شرعی لازم است و نمی‌توان بدون دلیل صرفا با حب و بغض شخصی به نتیجه رسید.حسینی افزود: بلافاصله پس از اعلام وصول رسمی نمایندگان در کمیسیون‌ها، نشست با وزرای پیشنهادی را آغاز کردند تا با توجه به شرایط نابسامان کشور و مشکلات فراوان مردم، هر چه زودتر به جمع‌بندی اولیه برسند. از این رو قرار است از شنبه هفته آتی در صحن علنی نظرات وزرا و نمایندگان موافق و مخالف مطرح شود.وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که ان‌شاء‌ا... با جلسات فشرده مجلس، اواسط هفته آینده رای‌گیری صورت گیرد و کابینه جدید و تازه نفس در هفته دولت کار خود را شروع کند، ‌گفت: رهبر معظم انقلاب با اشرافی که به اوضاع کشور دارند بر سرعت‌بخشی در این امر تاکید کردند که دستگاه‌های اجرایی زودتر از بلاتکلیفی خارج شوند و با همت دولت جدید شاهد رقم خوردن اتفاقات خوب و تحولات سازنده به نفع مردم باشیم.وی ادامه داد: علاوه بر رئیس‌جمهور که با مشورت و دقت و براساس وعده‌هایی که به مردم داده، گزینه‌های خود را انتخاب می‌کند مجلس هم باید براساس اصل ۸۷ قانون اساسی کارنامه و برنامه وزرا را مورد مداقه قرار دهد تا مصالح مردم و کشور رعایت شود و این مسؤولیت خطیر نباید تحت تاثیر همگرا بودن یا نبودن فکری و سیاسی مجلس و دولت قرار گیرد. حسینی بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ تفکیک قوا در جمهوری اسلامی به طور نسبی است و در مواردی نمایندگان حق و وظیفه اظهار‌نظر و تصمیم‌گیری با اموری دارند که به قوه مجریه مربوط می‌شود، یعنی مجلس شورای اسلامی صرفا وظیفه‌ تقنین ندارد بلکه نظارت بر دولت هم یک بخش عمده کار نمایندگان است. به گفته این کارشناس مسائل سیاسی هم رای اعتماد به عهده مجلس است و بدون آن هیات وزیران نمی‌تواند کار خود را شروع کند و هم در ادامه نمایندگان در مواردی که اشکال و ضعفی را مشاهده کنند از ابزار قانونی تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص و نیز استیضاح حتی برای عزل یک وزیر می‌توانند استفاده کنند؛ لذا همه این تدابیر برای صیانت از قوه مجریه در انجام ماموریت‌ها و وظایف سنگین پیش‌بینی شده است.