صدای پای کودتای آمریکایی در کابل

چرا سفارت آمریکا در کابل قصد دارد به سرعت اسناد خود را از بین ببرد؟

صدای پای کودتای آمریکایی در کابل

چینش برخی مولفه‌ها در کنار یکدیگر، روایتگر تصویری نگران‌کننده در خصوص تحرکات اخیر آمریکا در افغانستان است: از اصرار مقامات دولت بایدن به اشرف غنی و مقامات دولتی افغانستان برای کناره‌گیری از قدرت تا اصرار خاص مقامات امنیتی آمریکا مبنی بر امحای اسناد سفارت در آستانه تحولات مهم در پایتخت این کشور! به‌راستی چه اتفاقی در افغانستان رخ داده و مقامات کاخ‌سفید در حال طراحی چه نقشه‌ای در این کشور بحران‌زده هستند؟ سفارت آمریکا در کابل، از کاخ‌سفید و سازمان‌های امنیتی ایالات متحده دستور گرفته است تا اسناد و مدارک حساس را امحا کنند. همزمان با اعلام این خبر رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده‌اند که ستونی از دود از داخل سفارت کانادا در کابل هم که احتمالا دود ناشی از سوختن اسناد و مدارک محرمانه این سفارتخانه در کابل بوده به هوا برخاسته است. این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود بخش عمده‌ای از ۳۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا برای حراست از عملیات خروج کارکنان سفارت آمریکا در کابل ظرف دو روز آینده وارد پایتخت افغانستان خواهند شد.کربی همچنین گفت ایالات متحده قصد دارد در هر روز هزاران غیرنظامی را از خاک افغانستان خارج کند. سخنگوی پنتاگون همچنین نسبت به آینده کابل در پرتو پیشروی‌های طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

 طالبان به‌زودی کابل را محاصره می‌کنند
اخبار دیگر حاکی از آن است که نیروهای طالبان در نزدیکی کابل هستند و قصد محاصره پایتخت افغانستان را دارند. شبکه خبری سی‌ان‌ان دیروز (شنبه) به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که ارزیابی اطلاعاتی جدید نشان می‌دهد کابل، پایتخت افغانستان طی یک هفته و به احتمال زیاد 72ساعت آینده توسط طالبان محاصره شود. به عبارت بهتر، احتمال دارد تا روز سه‌شنبه، کابل به محاصره طالبان درآید. البته این به معنای ورود طالبان به کابل نیست. یک منبع دیپلماتیک نیز به سی‌ان‌ان گفت اوضاع در افغانستان به یک چالش تبدیل شده و طرح‌ها درباره حضور آمریکا در افغانستان هر دقیقه تغییر می‌کند.
طالبان از ماه آوریل در حالی که نیروهای خارجی پس از ۲۰سال، خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد. از سوی دیگر طالبان اعلام کرد به مزار شریف، تنها ولایت باقیمانده در شمال افغانستان از چهار جهت حمله کرده است. این در حالی است که طالبان موفق شد ولایت لوگر در 70کیلومتری کابل را به تصرف خود در آورد.
 چرا آمریکایی‌ها قصد از بین بردن اسناد سفارت را دارند؟
منابع خبری طی روزهای اخیر اذعان کرده‌اند تسلیم سریع و بدون درگیری بسیاری از مناطق به طالبان از یک‌سو و انفعال نیروهای دولتی و امنیتی افغانستان از سوی دیگر، موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طی هفته‌های اخیر سعی کرده است میان خروج ایالات متحده از افغانستان و ایجاد بحران امنیت در این کشور ارتباطی مستقیم برقرار کند. بر این اساس، مقامات کاخ‌سفید سعی دارند حضور واشنگتن در افغانستان (و حتی دیگر نقاط منطقه را) مترادف با ایجاد ثبات و امنیت و در مقابل، خروج خود از کشورهای جنگ‌زده را مترادف با وقوع بحران و ناامنی قلمداد کنند. در این میان، کمتر کسی به فکر این مساله افتاده است که شاید این معادله، به دست خود مقامات کاخ‌سفید و متحدان آنها شکل گرفته باشد.
 تلفیق دو نشانه در افغانستان
اصرار مقامات آمریکایی مبنی بر امحای اسناد سفارت، صرفا نشان‌دهنده نگرانی آنها نسبت به افشای برخی گزاره‌های تکان‌دهنده در طول دو دهه اخیر( از زمان اشغال افغانستان توسط دولت بوش تا کنون) نیست. بخش مهمی از این نگرانی‌ها شامل تحولاتی می‌شود که طی هفته‌های اخیر و در مکاتبات یا ارسال پیام‌های محرمانه میان کارکنان سفارت آمریکا در کابل و مقامات سیاسی و امنیتی کاخ‌سفید رخ داده است. افشای این پیام‌ها به‌وضوح نشان خواهد داد مقامات دولت بایدن در حال طراحی چه نقشه پیچیده‌ای در افغانستان هستند. بی‌دلیل نیست که مقامات آمریکایی از اعزام 3000 نیروی نظامی به افغانستان به بهانه حمایت از سفارت و اتباع آمریکایی و بازگرداندن آنها به واشنگتن یا دیگر پایگاه‌های آمریکایی در دیگر کشورهای منطقه خبر داده‌اند. از سوی دیگر، نفوذ آمریکا در میان برخی گروه‌های افغان و به‌خصوص نیروهای امنیتی این کشور نیز موضوع پنهانی محسوب نمی‌شود. میان سرعت عمل طالبان در فتح سریع و بدون دردسر بسیاری از شهرها و مناطق افغانستان و تحرکات اخیر دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی در افغانستان ارتباطی کاملا مستقیم وجود دارد. هم اکنون، برخی تحلیلگران با چینش این نشانه‌ها و مولفه‌ها در کنار یکدیگر، نتیجه می‌گیرند مقامات آمریکایی درصدد راه‌اندازی نوعی کودتا در افغانستان هستند. کودتایی که استعفای دولت و زمینه‌سازی برای تسخیر کامل افغانستان، دو قطعه اصلی آن محسوب می‌شود. تحرکات نیروهای نظامی، سیاسی و امنیتی آمریکا در افغانستان نیز با هدف تلفیق همین دو مولفه با یکدیگر صورت می‌گیرد.
 ناامن‌سازی افغانستان از استراتژی‌های آمریکاست
 استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی در خصوص آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به جام‌جم می‌گوید:  بحران‌سازی در افغانستان و دیگر کشورهای جهان، از جمله استراتژی‌های مشترک دو حزب دموکرات و جمهوریخواه محسوب می‌شود. این قاعده امروز در افغانستان بیش از پیش لمس می‌شود. بدون شک تحقق افغانستان امن، بسیاری از نقشه‌ها و طرح‌های حاکمان آمریکایی را در عرصه مداخله‌گرایی در این کشور و منطقه شبه‌قاره هند بر هم خواهد زد. از این رو هر گاه افغانستان به سمت آرامش حرکت کرده است، شاهد سنگ‌اندازی‌های پنهان و آَشکار واشنگن در مسیر صلح و آرامش در این کشور هستیم. این یک فرمول و استراتژی کلان است و ربطی به تفکر و تعلقات حزبی رئیس‌جمهور مستقر در
کاخ‌سفید ندارد.