دغدغه باورپذیربودن نقش

دغدغه باورپذیربودن نقش


رضا بهبودی، بازیگر تئاتر و سینما که این روزها فیلم سینمایی «گورکن» را در اکران آنلاین دارد، باورپذیربودن ِنقش را دغدغه هر بازیگری می‌داند.
این بازیگر که در فیلم گورکن به کارگردانی کاظم ملایی، نقشی کوتاه اما متفاوت بازی‌کرده، درباره حضور در نقش‌های متفاوت به هنر آنلاین می‌گوید: از آنجا که در مبحث هنر آنچه اهمیت دارد چگونگی ارائه محتوا و مضمون است و قرار نیست فقط به محتوا نظر داشته باشیم که طبعا در جای خود مهم است، بنده سعی کرده‌ام با توجه به بضاعت خودم و بضاعت سینمای ایران، انتخاب‌هایی از این دست داشته باشم. ممکن است همیشه موفق نبوده باشم ولی به سهم خود، کوششم در این جهت بوده است.
بهبودی درباره تاثیر سابقه تئاتری خود در این تصمیم‌گیری‌های جسورانه در سینما هم توضیح می‌دهد: یقینا فعالیت در تئاتر مؤثر است. به هر حال، زمینه 2500سال نمایشنامه‌نویسی، پشتوانه فیلمنامه‌نویسی در این تاریخ صد و اندی ساله آن است. آشنایی هر چند اندک بنده با متون نمایشی که ژانرها و سبک‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد، طبعا در حساس‌شدن به متن فیلمنامه و شیوه‌های روایت تأثیرگذار است.این مدرس بازیگری درباره ویژگی‌های فیلمنامه گورکن می‌گوید: از لحاظ محتوایی توجه به شرایط یک زن و بررسی وجوه درونی شخصیت قابل‌توجه است. واقعیت این است که در سینما و تئاتر و حتی ادبیات ما به مسائل زنان کمتر پرداخته‌شده و اصطلاحا صدای زنان شنیده نمی‌شود. هنر ما در کنار دیگر مسائل، مردانه بوده و همین موضوع این فیلم را قابل‌توجه می‌کند. از لحاظ فرم هم فکر می‌کنم نویسنده/کارگردان، دست به کاری سخت‌زده تا از پرداخت کلیشه‌ای چنین موقعیت‌هایی دوری کند. او راه نپیموده یا کمترپیموده‌ای را انتخاب‌کرده که در خور توجه است. در ضمن توجه فیلمساز به لایه‌های متعدد سبب‌شده فیلم در سطحی متفاوت قرار گیرد.بهبودی درباره چالش‌های بازی در نقش سیروس شریف‌زادگان هم بیان می‌کند: همیشه باور پذیربودن/ شدن ِنقش، دغدغه هر بازیگری است. این نقش با وجود کوتاه بودنش و مخصوصا به همین دلیل بسیار سخت‌تر از نقش‌های دیگرم بود. جدا از این نیز این نقش مختصاتی داشت که با کمک کارگردان محترم به انجام رسید. ملایی ویژگی نکته‌سنجانه‌ای دارد و درباره موارد مهمی از فیلم تحلیل داشت. در واقع توجه و صحبتش درباره این مسائل بسیار راهگشا بود.این بازیگر در پاسخ به این سوال که گورکن چه جایگاهی در کارنامه او دارد و فکر می‌کند مخاطب چه بازخوردی نسبت به آن داشته باشد، هم می‌گوید: در مقام بازیگر کوچک این فیلم باید بگویم، فیلم گورکن باعث خوشحالی و افتخار من است. به نظرم مخاطب جدی (نه الزاما خاص) در این اثر با فیلمی متفاوت و دغدغه‌مند با زیباشناسی که امضای کارگردان را دارد، مواجه خواهد شد و در کنار لذت و سرگرمی به مسائل تازه‌ای می‌اندیشد.