تراژدی زلزله در هائیتی

تراژدی زلزله در هائیتی

ساکنان مناطق زلزله‌زده هائیتی با گذشت حدود یک هفته از زمین‌لرزه‌ای مهیب، همچنان برای تأمین مواد غذایی موردنیاز خود، مستأصل و از سرعت‌پایین اهدای کمک‌های بشردوستانه ناراضی هستند.
براثر وقوع زلزله‌ای به بزرگی 2/7 ریشتر که هفته گذشته مناطقی از هائیتی را به لرزه درآورد بیش از ۲۰۰۰ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند. همچنین صدها نفر هنوز مفقودند و دیگر امیدی به زنده یافتن آنان وجود ندارد. خسارت‌های واردشده به جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی، تلاش‌ها را برای اهدای کمک‌های بشردوستانه به مناطق دوردست زلزله‌زده بی‌نتیجه گذاشته است.
یک سازمان اهدای مواد غذایی به فقرا اعلام کرد چهار کامیون حاوی مواد غذایی و آب آشامیدنی متعلق به آن، توسط برخی از مردم محلی موردحمله قرار گرفت و روز جمعه درحالی‌که این کامیون‌ها به سمت مناطق روستایی در جنوب هائیتی در حال حرکت بودند، غارت‌شده‌اند. هائیتی که از کشورهای فقیر قاره آمریکا به‌حساب می‌آید همچنان با خرابی‌ها و خسارت‌های به‌جامانده از زلزله سال ۲۰۱۰ که بیش از ۲۰۰هزار کشته برجا گذاشت، دست‌به‌گریبان است. در زمین‌لرزه هفته گذشته در این کشور ده‌ها هزار خانه تخریب‌شده و دست‌کم ۲۱۸۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. همچنین به گفته مقامات، ۳۳۲ نفر مفقودشده و ۱۲هزارو۲۰۰ نفر نیز به دلیل مصدومیت تحت درمان قرار گرفتند.
به گزارش ایسنا، بی‌بی‌سی نیز در گزارشی آورده است نیروهای امدادی در حال جست‌وجو برای یافتن بازماندگان احتمالی هستند و بوی ناخوشایند اجساد قربانیان فضا را پرکرده است. نادشا میوبا از مدیران بنیاد بهداشت هائیتی می‌گوید: ما در حال مواجهه با یک فاجعه بهداشت عمومی هستیم. وی هشدار داد: وضعیت بهداشت مردم و آوارگان در مناطق زلزله‌زده، بسیار بحرانی است و امیدواریم با شیوع وبا روبه‌رو‌نشویم.