اتفاقات قرون وسطایی در لیگ‌فرانسه

اتفاقات قرون وسطایی در لیگ‌فرانسه


از چند هفته قبل و پیش از شروع لیگ‌های اروپایی، خیلی‌ها می‌گفتند بازگشت تماشاگران به سکوها بار دیگر می‌تواند شور و هیجان را به ورزشگاه‌های فوتبال برگرداند. از حق هم نگذریم، این اتفاق طی دو هفته اخیر در لیگ‌های اروپایی خودش را به خوبی نشان داد. اما اتفاقی که یکشنبه شب در ورزشگاه خانگی نیس افتاد، نشان داد بازگشت تماشاچیان می‌تواند یک روی دیگر هم داشته‌باشد.
ماجرا و داستان اصلی مربوط به بازی دو تیم نیس و مارسی در هفته سوم لیگ‌فرانسه است. تا دقیقه 74 این بازی، نیس در خانه‌اش با یک گل پیش بود و مارسی تمام تلاشش را برای به تساوی کشیدن بازی انجام می‌داد. پرتاب چند بطری به سمت بازیکنان مارسی در نزدیکی نقطه کرنر تیم میزبان و در ادامه واکنش دیمیتری پایت، هافبک فرانسوی مارسی باعث شد زمین فوتبال به میدان نبرد گلادیاتورها تبدیل شود.
هواداران تیم نیس به قصد حمله به پایت به درون زمین بازی هجوم آوردند. در حالی که هر لحظه به تعداد هوادارانی که با عبور از تابلوی‌های تبلیغاتی وارد زمین چمن شده و قصد حمله به پایت را داشتند افزوده می‌شد، نیروهای امنیتی و بازیکنان تیم میزبان سعی در دور کردن این افراد از بازیکنان تیم حریف داشتند تا مبادا آسیبی به آنها وارد شود. در عرض چند دقیقه بیش از 100نفر داخل زمین بودند و هر گوشه‌ای از زمین، شبیه رینگ بوکس شده‌بود. تصاویر بعد از بازی هم به خوبی نشان داد مداخله پلیس برای محافظت از بازیکنان مارسی چندان کارساز نبوده؛ زیرا آثار ضرب و جرح شدید روی صورت و بدن چند بازیکن این تیم به وضوح مشاهده می‌شد.
البته غیر از درگیری‌های درون زمین، تنش‌ها به بیرون زمین هم کشیده‌شد. گفته می‌شود پلیس سه نفر از تماشاچیان نیس را که زیر سن قانونی بودند، برای چند ساعت بازداشت کرد. از طرف دیگر، نحوه پایان یافتن بازی، مورد مناقشه دو طرف بود. با توجه به شیوه پایان‌یافتن بازی (داور تا انتهای زمان مسابقه صبر کرد و سوت پایان بازی را به صدا درآورد) و خودداری بازیکنان مارسی برای بازگشت به زمین مسابقه با وجود حضور بازیکنان تیم نیس و اعضای تیم داوری، رسانه‌های فرانسه اعلام کرده‌اند که نیس رسما با نتیجه ۳ بر صفر برنده بازی اعلام شده است اما باشگاه مارسی قصد دارد بابت اتفاقات رخ داده به سازمان لیگ‌فرانسه شکایت کند و نتیجه را به نفع خودش تغییر دهد.
در این میان رؤسای دو باشگاه نیز در مصاحبه‌هایی هر کدام تقصیرات را به گردن طرف مقابل انداختند. ژان پیر ریوره، رئیس باشگاه نیس به رادیو مونت‌کارلو گفت: «چیزی که منجر به آشوب شد واکنش دو بازیکن مارسی (دیمیتری پایت و آلوارو گونزالس) بود. من واقعا درک نمی‌کنم چرا مارسی حاضر به از سرگرفتن بازی نشد.» در همین حال پابلو لونگوریا، رئیس باشگاه مارسی هم گفت: « داور این موضوع را تأیید کرد که امنیت بازیکنان ما تأمین نشده‌است. خودش می‌خواست بازی تعلیق شود اما سازمان لیگ‌فرانسه تصمیم گرفت بازی از سر گرفته شود اما انجام این کار برای ما مقدور نبود.»