پیک سیاه کرونا و قارچ سیاه

پیک سیاه کرونا و قارچ سیاه


 شاید خیلی‌ها نام قارچ سیاه را برای اولین‌بار از هندوستان و بعد از شیوع ویروس دلتا شنیدند؛ بیماری پوستی و قارچی که باعث نابینایی و مرگ می‌شود. این نام اما این روزها در بیمارستان‌های ایران هم زیاد شنیده می‌شود چراکه برخی بیماران ‌بعد از ابتلا به بیماری کرونا دچار موکورمایکوزیس یا همان قارچ سیاه می‌شوند. آنچه ابتلا به قارچ سیاه را این روزها خطرناک‌تر کرده است، کمبود داروی درمان آن یعنی داروی آمفوتریسین B است؛ دارویی که اگر به‌موقع تجویز نشود، نابینایی و حتی مرگ را به همراه دارد. شرایط زمانی نگران‌کننده می‌شود که متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) نسبت به افزایش ابتلا به قارچ سیاه در کشور هشدار داده است. به گفته او، با افزایش ابتلا در پیک پنجم کرونا، آمار افراد مبتلا به قارچ سیاه هم افزایش پیدا کرده است و فقط در بیمارستان امام‌خمینی (ره)، 10 فرد مبتلا به قارچ سیاه بستری و منتظر دریافت دارو هستند.

قارچ سیاه در واقع ترشحات کپک‌مانندی است که از بینی یا چشم خارج می‌شود؛ نوعی بیماری قارچی که از راه عروق قابل‌انتقال است و حتی به مغز و چشم هم منتقل می‌شود و چون رنگ آن تیره و سیاه است، به قارچ سیاه معروف است. به جز ترشحات سیاه‌رنگ، بروز زخم در سقف دهان، مغز و چشم، بعد از ابتلا به قارچ نمایان می‌شود. قارچ سیاه قبل از این‌که بیماری کرونا شایع شود، در بین بیماران مبتلا به دیابت گزارش می‌شد.
به گفته برخی متخصصان، قارچ سیاه سالانه تعداد محدودی از افراد مبتلا به دیابت را درگیر می‌کند؛ افراد مبتلا به دیابتی که قندخون خود را کنترل نمی‌کنند یا این‌که از ابتلا به دیابت مطلع نیستند. به جز افراد مبتلا به دیابت، این بیماری در افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند هم شایع است.
 بعد از شیوع ویروس کرونا، قارچ سیاه در بین کسانی که سیستم ایمنی پایینی دارند نیز شایع شده است. پیک پنجم کرونا با فراگیری گسترده باعث افزایش ابتلا به قارچ سیاه هم شده است.
 متخصصان اما مشکل این روزهای ابتلا به بیماری قارچ سیاه را نه ابتلا که کمبود داروی آمفوتریسین Bمی‌دانند؛ دارویی که اگر به افراد مبتلا به قارچ سیاه نرسد، باعث نابینایی و حتی مرگ می‌شود.
 چه خبر از بیمارستان‌ها
پیگیری ما از شرایط بستری افراد مبتلا به قارچ سیاه، ما را به یک نام و آن هم بیمارستان امام خمینی (ره) رساند. روسای بیمارستان‌های میلاد، لواسانی و شهدای تجریش به ما گفتند که در بیمارستان‌شان، بیماری مبتلا به قارچ سیاه را بستری نکرده‌اند.
 خسرو صادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به جام‌جم می‌گوید: «یکی از دلایل رشد این قارچ در بدن می‌تواند به‌دنبال ابتلا به کرونا و همراهی با بیماری‌های زمینه‌ای باشد.» به گفته او، با توجه به نیاز همزمان درمان دارویی و جراحی، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) یکی از مراکز اصلی است که در آن توان درمان این بیماری قارچی وجود دارد و به همین دلیل، افراد مبتلا از شهرهای دیگر به پایتخت و این بیمارستان فرستاده می‌شوند و در حال حاضر هم چند فرد مبتلا به بیماری در این بیمارستان بستری است.
 این روزها اما یکی از داروهای اصلی درمان این بیماری، کمیاب شده است و به گفته پزشکان اگر دارو به‌موقع استفاده نشود، عوارض جبران‌ناپذیری می‌تواند به همراه داشته باشد. رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) توضیح می‌دهد: «این بیماری از سال گذشته در بیماران دیده شده اما با فراگیری سویه جدید، تعداد مبتلایان افزایش یافته است و ما با داروها و عمل جراحی، سعی در درمان بیماران داریم.»
پیگیری‌های ما از سازمان غذا و دارو درباره دلایل نایاب شدن این دارو به جایی نرسید.