راهکارهای برگشت زلف بر باد رفته

با دلایل ریزش موی سر پس از ابتلا به کرونا و راهکارهای کنترل آن آشنا شویم

راهکارهای برگشت زلف بر باد رفته

ریزش موی سر، از واکنش‌های بدن در مقابل عوامل محرکی مانند سوء تغذیه، کمبود بعضی املاح یا ویتامین‌ها، استرس و اضطراب، شوک روانی، شوک فیزیکی، بارداری، ابتلا به بعضی از بیماری‌ها، پرتودرمانی و... است. اما باید یک عامل دیگر را هم به آن اضافه کنیم؛ ریزش موی سر ناشی از ابتلا به کرونا. بله! متاسفانه یکی از عوارض این بیماری ریزش موی سر است. اما همیشه راه مقابله‌ای برای حمله عوامل آسیب‌رسان وجود دارد. بنابراین می‌خواهیم با دلایل و راهکارهای کنترل ریزش موی سر، ناشی از ابتلا به کرونا آشنا شویم.

تب، از شاخص‌ترین نشانه‌های هجوم ویروس کرونا به بدن است. پس از درمان کرونا- شاید با فاصله چند ماه - یکی از عوارض به‌جا مانده از آن ریزش موهاست. شدت ریزش موی سر گاهی به حدی است که بعضی از بیماران از عبارت «خزان موها» یا «باران ریزش مو» استفاده می‌کنند. در این شرایط، با هر بار شانه‌ زدن یا دست‌ بردن در موها، تعداد زیادی مو روی شانه باقی‌مانده یا به‌دست می‌آید. به این نوع ریزش موی سر ریزش «تِلوژِن اِفلوویوم» می‌گویند.
 الگوی افلوویوم را بشناسیم
ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو، طبیعی است. اگر تعداد موهای از دست رفته بیش از این مقدار باشد، شخص دچار ریزش موی سر از نوع تِلوژن افلوویوم شده است. در این نوع ریزش موی سر، موها بیش از آن‌که وارد مرحله رشد شوند، وارد مرحله ریزش مو یا «تلوژن» می‌شوند. این اتفاق به‌شکل همزمان بروز کرده و به همین دلیل ریزش موی سر بیش از میزان رشد آن می‌شود. تب، از مهم‌ترین محرک‌های بروز این حالت است. به غیر از ابتلا به کرونا، شوک‌های دیگری مانند فقدان عزیز، شوک عاطفی (مانند جدایی، مرگ همسر، خیانت و...)، شوک اقتصادی (مانند ورشکستگی)، استرس شدید، زایمان، تب بالا، عمل جراحی و توقف مصرف قرص‌های ضد‌بارداری زمینه بروز این نوع ریزش موی سر است. اما یک نکته را فراموش نکنید؛ تشخیص نوع ریزش موی سر باید توسط متخصص پوست و مو انجام شده و موارد درمانی مانند مصرف دارو از سوی پزشک تجویز شود.
 برای توقف باران ریزش مو چه کنیم؟
بازسازی تغذیه: یکی از عوارض مهم کرونا، سوء‌تغذیه است. دلیل آن هم بی‌اشتهایی، تب، از دست دادن حس بویایی و چشایی و اسهال و استفراغ است. به همین دلیل بدن با کمبود بسیاری از منابع مهم شامل املاح و ویتامین‌ها روبه‌رو می‌شود. بنابراین در نخستین گام، کمبودها را جبران کنید. با انجام آزمایش خون، می‌توانید به کمبودها پی ببرید و سپس تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه، برنامه غذایی مناسب را آغاز کنید.
مکمل‌ها را اضافه کنید: این کار باید تحت‌نظر متخصص تغذیه یا پزشک انجام شده و مکمل‌های لازم را دریافت کنید. بیوتین، ویتامین D و ملاتونین از ترکیب‌های موردنیاز درمان این نوع ریزش هستند.
داروهای موضعی: مصرف بعضی دورهای موضعی مانند «ماینوکسیدیل» از دیگر راهکارهای درمان است. مصرف این دارو نیز باید تحت نظر متخصص پوست و مو باشد.
شامپوی مناسب: شامپوهای ضدریزش مو و تقویت‌کننده بسیاری در بازار موجود است اما شامپوی شما باید از‌سوی متخصص پوست و مو تجویز شود؛ بنابراین یکی دیگر از اقدامات، استفاده از شامپوی ضد‌ریزش مو است.
تغییر الگو: اگر تا پیش از این اتفاق برای شستن، شانه ‌کردن، خشک‌ کردن و جمع‌ کردن موها به جان آنها می‌افتادید، با آنها رفتار بهتری داشته باشید. لازم است به این موارد توجه کنید:
چنگ ممنوع: موها را چنگ نزنید. آنها را خیلی ملایم با شامپو بشویید؛ به آرامی ماساژ دادن پوست سر.
شانه ممنوع: وقتی موها تر هستند، به‌هیچ وجه آنها را شانه نکنید. چون پایه آنها در سست‌ترین حالت ممکن قرار دارد. موها را به آرامی با حوله خشک کرده و بعد از سشوار کشیدن، به آرامی شانه کنید.
تهاجم ممنوع: از فاصله نزدیک با سشوار به موها حرارت نداده و آنها را در همان حال شانه نکنید. سشوار را با فاصله گرفته و فقط تری موها را بگیرید.
جمع‌آوری آرام: موها را خیلی شل ببافید یا آنها را بدون کشیده ‌شدن موها از ریشه، بالای سر جمع کنید.
پیشنهاد همیشگی: با کوتاه ‌کردن موها، به حفظ سلامت آنها کمک کنید.
زیر آفتاب قدم بزنید: مدت طولانی‌ای را در خانه یا بیمارستان بستری بوده‌اید. حرکت چندانی نداشته‌اید. در مقابل نور آفتاب قرار نداشتید. بنابراین ذخایر کلسیمی شما دچار اشکال شده ‌است. روزی نیم‌ساعت در هوای تمیز و آزاد مانند پارک و زیر نور خورشید قدم بزنید. برای این‌که گرمازده نشوید، این کار را پیش از ساعت 10 صبح یا پس از 6 عصر انجام دهید.
دور شوید: زندگی، بدون استرس و اضطراب امکان ندارد. اما سعی کنید از عوامل محرک، دور بمانید.
درمان قدیمی: کمی نخود خام را بکوبید. آن را با یک زرده تخم‌مرغ مخلوط کرده و یک قاشق شکر نیز به آن اضافه کنید. این مخلوط را خوب هم زده و به ریشه موها و سپس تمام موها بزنید. برای این‌که سرما نخورید، کلاه رنگ مو سر کنید. بعد از یک تا یک و نیم ساعت حمام رفته و موها را بشویید.
منبع: aad.org



دوره‌ها را رعایت کنیم
 پس از درمان کامل کرونا و با فاصله دو تا سه ماه از آن، ریزش موی سر آغاز می‌شود. این نوع ریزش، شش تا 9 ماه طول کشیده و پس از طی ‌شدن این دوره، رشد موها به شرایط عادی بازگشته و ریزش متوقف می‌شود.