سینماها مشغول کارند

در اوج پیک‌پنجم کرونا سینماهای کشور باز هستند ولی مورد استقبال قرار نگرفته‌اند

سینماها مشغول کارند


سینماها به عنوان یکی از هفت شغل غیرمجاز برای فعالیت در این روزهای کرونایی اعلام شده‌اند اما برخی سینماها فعلا دایر هستند چون تصمیم‌گیری دراین‌باره را وقتی مخاطب زیای به سینما نمی‌رود، کارشناسی و اصولی نمی‌دانند. ایسنا خبر داده که بعد از تعطیلی‌های هفته گذشته که با روزهای عزاداری دهه‌اول محرم نیز همراه بود، سینماهای سراسر کشور برای چند روز تعطیل شدند و از یکشنبه 31مرداد فعالیت خود را از سرگرفتند؛ البته هنوز برخی سینماها مثل مگامال نزدیک به 6 ماه است که بسته بوده و برخی قرار است از روزهای آینده اقدام به بازگشایی کنند.
اما اینها در حالی است که اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای فعالیت برخی مشاغل را مجاز ندانسته که در این بین سالن‌های سینما و تئاتر به‌طور مجزا مشخص شدند. دراین‌باره برخی سینمادارها می‌گویند فعالیت یا تعطیلی سالن‌ها باید از سوی وزارت ارشاد به آنها اعلام شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
نکته مهم‌تر برای ازسرگیری فعالیت سینماها این است که صاحبان سینما معتقدند اولا بسیاری از اماکن و مشاغلی که می‌توانند برای شیوع کرونا خطرناک باشند، باز بوده و در حال فعالیت هستند و دیگر آن که سینماها حتی در همین یکی دو روز گذشته مخاطب چندانی نداشته‌اند و با حداقل ظرفیت به اکران فیلم‌ها می‌پردازند. سینمادارها تاکید می‌کنند با توجه به شرایط، بسیاری از فیلم‌های مخاطب‌پسند هنوز آمادگی اکران ندارند و آنچه روی پرده است نیز در هفته‌های اخیر با مخاطب خیلی زیادی روبه‌رو نبوده است.
 بعد از انتشار اطلاعیه اتاق اصناف ایران در عصر شنبه 30مرداد قرار بود یکشنبه 31مرداد در شورای صنفی نمایش درباره فعالیت سینماها تصمیم‌گیری شود که این موضوع با تشکیل‌نشدن جلسه به دوشنبه موکول شد اما باز هم جلسه‌ای از سوی شورا تشکیل نشد.
در حال حاضر فیلم‌های «دینامیت»، «مدیترانه»، «سیاه‌باز» و «قصه عشق پدرم» به عنوان فیلم‌هایی که در یک ماه گذشته اکران خود را شروع کرده‌اند روی پرده هستند. فیلم‌های اکران نوروزی یعنی «خورشید»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «تک‌خال»، «خون شد» و «لاله» نیز همچنان در حال اکران هستند.
طبق آمار ارائه شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما(سمفا) که البته به‌نظر می‌رسد اطلاعات آن به‌روز نیست، فیلم «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی حدود ۹میلیارد تومان فروش داشته است. «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند بیش از ۷۵میلیون تومان و «سیاه‌باز» به کارگردانی حمید همتی نیز بیش از ۵۵ میلیون تومان بلیت فروخته است. «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی نیز که از آخر تیر ماه روی پرده‌رفته تاکنون ۲۴میلیون تومان فروش داشته است.