افول زودهنگام بایدن

تاثیر تحولات افغانستان بر سرنوشت سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا

افول زودهنگام بایدن



شکست ایالات متحده در افغانستان و عقب‌نشینی آشفته از این کشور یک فاجعه سیاسی برای جو بایدن است و ضعف او در سازماندهی خروج فوری و منظم نیروهای نظامی از افغانستان، ریاست‌جمهوری او را که با بحران‌های مختلفی روبه‌روشده است، تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و نقطه سیاه پررنگی در کارنامه او خواهد بود.
جیک وود، یکی از تفنگداران دریایی سابق ایالات متحده می‌گوید: این لکه ننگی بر کارنامه ملت ما است که حتی به تعهد خود نسبت به مردان و زنان افغانستانی که متحد ما بودند و در کنار ما خدمت می‌کردند عمل نکردیم. وی در گفت‌وگو با پاملا براون از سی‌ان‌ان می‌افزاید: ما به همان اندازه که نسبت به امنیت کارکنان سفارتمان در کابل وظیفه داشتیم نسبت به تامین امنیت آنها نیز موظف بودیم.
بایدن در زمانی که تحولات افغانستان با سرعت در جریان داشت در اقامتگاه رئیس‌جمهور در کمپ دیوید بود و عکس‌هایی که از او در یک اتاق کنفرانس امن با پیراهن غیررسمی منتشر شد هیچ تناسبی با تصویر مورد انتظار از فرمانده کل قوای آمریکا در یک عملیات مهم نداشت. در این شرایط، مقامات ارشد امنیت‌ملی در برنامه‌های خبری تلویزیونی ظاهر شدند تا روی غافلگیری دولت از حوادث افغانستان سرپوش بگذارند.
پس از انتشار ویدئوهای هجوم افغان‌ها به فرودگاه کابل، جیک سالیوان مشاور امنیت‌ملی بایدن، بدون اشاره به انتقادات از عملکرد آمریکا در خروج نیروها از افغانستان گفت: (بایدن) فکر می‌کرد نیروهای امنیتی ملی افغانستان می‌توانند بجنگند زیرا ما 20سال، ده‌ها میلیارد دلار صرف آموزش آنها کردیم و بهترین تجهیزات را در اختیار آنها قرار دادیم اما آنها تصمیم گرفتند که برای کشور خود قدم برندارند و نجنگند.
آمریکا 20سال قبل و پس از حملات القاعده به نیویورک و واشنگتن، جنگ افغانستان را با روحیه انتقامجویی آغاز کرد و اکنون این عملیات 20ساله در وضعیتی تحقیرآمیز و در حالی که نیروهای نظامی برای خروج از افغانستان با هم مسابقه گذاشته‌اند به پایان می‌رسد. چنین پایانی برای جنگی که باعث کشته‌شدن بسیاری از غیرنظامیان افغان شد و یک تریلیون دلار هزینه داشت بسیار شوکه‌کننده است. تحولات سریع افغانستان فقط چند روز پس از پیروزی بزرگ بایدن در تصویب بیش از 5/4تریلیون دلار بودجه برای زیرساخت‌ها در مجلس سنا اتفاق افتاد. پیش از این هم امضای لایحه حمایتی درخصوص بیماری کرونا، باعث شهرت بایدن به‌عنوان یک رهبر داخلی موثر شده بود اما بخش اعظم این پیروزی‌ها اکنون به دلیل تصور افکار عمومی مبنی بر شکست آمریکا در خارج از کشور در حال از بین رفتن است.
بلینکن، وزیرخارجه آمریکا استدلال کرد که ایالات‌متحده ماموریت خود را برای درهم کوبیدن القاعده به پایان رسانده و بایدن به دلیل توافق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق با طالبان در موقعیت غیرقابل بازگشتی قرار گرفته است.
اما کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در کالیفرنیا گفت: من از رئیس‌جمهور بایدن می‌خواهم بهانه‌ها را کنار بگذارد و اشتباهات خود را توجیه نکند. میچ مک‌کانل هم از خروج فاجعه‌بار از افغانستان شکایت کرد و در بیانیه‌ای افزود: همه چنین وضعیتی را پیش‌بینی می‌کردند به جز رئیس‌جمهور که چند هفته پیش علنا و با اطمینان این تهدیدها را رد کرد. البته در آمریکا با توجه به بدبینی عمیق مردم این کشور در مورد هزینه و نتیجه جنگ‌های پس از 11سپتامبر، هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی قضاوت کرد که تحولات اخیر افغانستان باعث تخریب جایگاه بایدن در افکار عمومی شود اما آنچه می‌توان به صورت قطعی
در موردش اظهار نظر کرد این است که از نظر بین‌المللی، خروج آشفته  آمریکا از افغانستان باعث ایجاد تردید درمورد
قابل‌اعتمادبودن واشنگتن
به عنوان یک متحد خواهد شد.
منبع: سی‌ان‌ان