رئیسی: روابط تهران ــ اسلام‌آباد دیرینه، اعتقادی و مردم‌محور است

رئیسی: روابط تهران ــ اسلام‌آباد دیرینه، اعتقادی و مردم‌محور است


رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه پاکستان با بیان این‌که روابط تهران ــ اسلام‌آباد دیرینه، اعتقادی و مردم‌محور است گفت: روابط اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان رضایت‌بخش نیست و جمهوری اسلامی ایران آماده افزایش این روابط است.
سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار
شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، روابط تهران و اسلام‌آباد را دیرینه، اعتقادی و مبتنی بر رویکرد مردم‌محور دانست و اظهار کرد: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور رضایت‌بخش نیست و باید با برنامه‌ریزی مناسب سطح این‌گونه روابط را در راستای منافع ملت‌های خود افزایش دهیم.
رئیسی خاطرنشان کرد: تقویت روابط دوجانبه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و پاکستان باشد.
رئیس‌جمهور، خروج آمریکا از افغانستان را نقطه عطفی برای تعامل همه اقوام و گروه‌های افغانستانی در راستای صلح و امنیت و ثبات در افغانستان دانست و گفت: بی‌تردید حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست و کشورهای منطقه باید کمک کنند تا گروه‌های مختلف در افغانستان یک حکومت فراگیر و مشارکتی تشکیل دهند.
رئیسی با رد هرگونه رویکرد مبتنی بر قیم‌مآبی در قبال افغانستان گفت: قیم‌مآبی در قبال افغانستان، الگوی شکست‌خورده آمریکاست و ظرفیت ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان را ندارد. ایشان تاکید کردند نقش سایر کشورها ازجمله همسایگان نیز صرفا باید تسهیل‌کننده استقرار حکومت فراگیر و مشارکتی با حضور همه اقوام و گروه‌های افغانستانی
باشد. رئیسی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران خواهان همکاری‌های منطقه‌ای بدون دخالت بیگانگان است، گفت: حضور آمریکا و بیگانگان در منطقه نه‌تنها امنیت‌ساز نیست بلکه خودشان مشکل‌زا هستند و کشورهای منطقه به‌ویژه ایران و پاکستان با همکاری یکدیگر می‌توانند زمینه تعامل اقوام و گروه‌های فعال در افغانستان را برای ایجاد امنیت و آرامش در این کشور فراهم کنند تا آنها بتوانند سرنوشت خودشان را رقم بزنند.
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در این دیدار روابط ایران و پاکستان را تاریخی و عمیق دانست و با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، اظهارداشت: پاکستان به‌دنبال تعمیق و تحکیم روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای است و مصمم هستیم سطح مناسبات خود را بیش از پیش
ارتقا دهیم.