ادامه ماجراهای واردات واکسن

ادامه ماجراهای واردات واکسن

ماجرای واردات واکسن همچنان داغ است و ادامه دارد. امیر عبداللهیان، وزیر خارجه اعلام کرده برای واردات واکسن کارگروه ویژه‌ای در این وزارتخانه تشکیل شده و علی لاریجانی هم گفته‌است شرایط واردات 18 میلیون دوز واکسن از چین را مهیا کرده اما وزارت بهداشت در واردات آن تعلل داشته‌است.
طی چند روز گذشته اما باز هم خبری دست به دست شد که حکایت از این داشت واکسن‌های خریداری شده از چین از نوع مرغوب نبوده و این کشور از دو واکسن موجودش واکسنی را به ایران فروخته که ارزان‌تر و البته با کارآیی کمتری بوده‌است. دیروز اما سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اظهاراتی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، گفت: آنچه در ایران عرضه و مصرف شده‌است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان جهانی بهداشت  مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌است.
کیانوش جهانپور با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منابع نامعتبر به ایسنا گفته‌است باید توجه کرد که سینوفارم پکن از واکسن‌هایی است که مورد تایید WHO قرار گرفته‌است و بر همین اساس هم تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده‌است.
در ادامه ماجرای واردات واکسن اما روز پنجشنبه هفدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی دو میلیون و ۲۲۰ هزار دوز واکسن، در فرودگاه امام خمینی(ره) به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شد. در این میان امیر عبداللهیان، وزیر بهداشت و درمان هم که در سفری به شهر مشهد رفته‌است رو‌به‌روی دوربین‌های رسانه ملی گفته‌است: «در آینده، داشتن گواهی واکسیناسیون برای بهره‌مندی از خدمات عمومی (خدمات بانکی، دریافت بلیت هواپیما، اتوبوس و...) الزامی خواهد بود.» اما اینها همه اخباری نیست که پیرامون واکسن کرونا تنها طی دو روز گذشته افتاده‌است. تازه‌ترین این اتفاقات مربوط به دیروز است که طی آن علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، می‌گوید: «واکسیناسیون از بستری‌شدن ده‌ها هزار فرد بالای 70 سال و مرگ هزاران نفر در خیز پنجم کرونا جلوگیری کرد.» این گفته از جایی جالب توجه‌است که بدانیم مرکز آمار وزارت‌ بهداشت همان نهادی است که یک گزارش آن به نگرانی قابل‌توجهی درباره تاثیر نداشتن واکسن در جلوگیری از مرگ‌ومیر کرونا دامن زد و این گزارش و تفسیری که این مرکز به آن الصاق کرده‌بود با انتقادهای متخصصان بسیاری روبه‌رو شد، سرانجام این مرکز از آن گزارش عجیب عقب نشسته‌است.