نقض قانون اساسی آمریکا به دلیل روحیه جنگ‌طلبی

نقض قانون اساسی آمریکا به دلیل روحیه جنگ‌طلبی


گرچه جو بایدن از ابتدای حضورش در کاخ سفید با یک ژست ضد جنگ به دنبال خروج سریع نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بود و البته این کار به شکل انتقادبرانگیزی انجام شد اما بایدن در رویکردی متناقض از ابتدای ریاست‌جمهوری خود در چند نوبت، دستورهایی برای بمباران عراق و سوریه صادر کرده است. منطق ارائه‌شده برای این حملات، یک منطق واحد است و به گفته جان‌کربی،سخنگوی پنتاگون، ایالات متحده حملات هوایی دقیقی را علیه تأسیسات مورد استفاده گروه‌های شبه‌نظامی موردحمایت ایران در منطقه مرزی عراق و سوریه انجام داده است. به گفته وی، ایالات‌متحده این حملات را بر اساس حق دفاع از خود انجام داده است.در مواضع پنتاگون، نشانه‌های بسیار زیادی وجود دارد که به‌خودی‌خود، غیرقانونی بودن آنچه انجام‌شده را نشان می‌دهد.
اولین تناقض،به ادعای آمریکا درباره ماهیت دفاعی این حملات برمی‌گردد و این سؤال مطرح می‌شود که چگونه ممکن است حملات هوایی ایالات‌متحده در عراق و سوریه ماهیت دفاعی داشته باشند. نه سوریه و نه عراق، مستعمره ایالات‌متحده یا املاک آمریکا نیستند و آمریکا هیچ‌گونه حق قانونی برای جنگ در این دو کشور ندارد.لذا این‌که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند حملات هوایی به سوریه و عراق دفاعی است، ادعایی فریبکارانه است.
توصیف پنتاگون از اهداف موردحمله آمریکا یعنی آنچه گروه‌های شبه‌نظامی موردحمایت ایران خوانده می‌شود نیز صرفا ادعایی برای مخفی کردن واقعیت است. بایدن ایران را بمباران نکرده و دستور حمله به نیروهای ایرانی را نیز صادر نکرده است. اهداف حملات آمریکا در عراق، عراقی‌ها بودند و سوری‌ها هم در کشور خودشان هدف حمله آمریکا قرار گرفتند و فقط ماشین جنگی آمریکا و رسانه‌های مطیع این کشور می‌توانند ادعای دولت بایدن را مبنی بر دفاعی بودن حملات جنگنده‌های آمریکا به عراق و سوریه جدی بگیرند. نام بردن از ایران در بیانیه پنتاگون، هیچ دلیلی ندارد مگر تحریک احساسات ضدایرانی در آمریکا به این امید که برخی ذهنیت‌های منفی احمقانه نسبت به دولت ایران باعث شود فریبکارانه و غیرقانونی بودن استدلال‌های پنتاگون، کمتر به چشم بیاید.گذشته از مباحث تبلیغاتی درباره ادعای پنتاگون، مسأله مغایرت این حملات با قوانین مطرح است. در مورد بمباران‌های آمریکا در سوریه، مطلقا هیچ‌گونه مجوزی از سوی کنگره وجود ندارد. در دوره ریاست‌جمهوری اوباما بدون این‌که هیچ‌گونه مصوبه‌ای از سوی کنگره وجود داشته باشد، عوامل سازمان سیا به سوریه اعزام شدند و سال‌ها برای سرنگونی بشار اسد از زور استفاده شد. همین وضعیت درباره بمباران نیروهای اسد توسط ترامپ و همچنین حملات اخیر نیروهای آمریکایی در سوریه صدق می‌کند و تمام این حملات، کاملا غیرقانونی بوده و هستند. درمورد حملات در عراق نیز همین‌طور است و مجوز کنگره در سال 2002 برای استفاده از نیروی نظامی در عراق (که مجلس نمایندگان اخیرا رأی به لغو آن داد) مدت‌هاست ارائه هرگونه توجیه قانونی را برای ادامه حضور نیروهای آمریکا و عملیات نظامی در آن کشور متوقف کرده است. حتی پنتاگون هم در بیانیه خود نتوانسته به قوانین آمریکا برای این حملات استناد کند بر همین اساس بود که وزارت دفاع بایدن ادعا کرد به‌عنوان یک ماده از حقوق بین‌الملل، ایالات‌متحده مطابق با حق دفاع از خود عمل کرده است.
ادعاهایی شبیه یک شوخی
همان‌طور که اسپنسر آکرمن، خبرنگار باسابقه روزنامه دیلی‌بیست در حوزه جنگ علیه تروریسم می‌گوید، بحث درباره قانونی بودن حملات آمریکا، مسخره است، زیرا وقتی صحبت از جنگ‌های بی‌پایان ایالات‌متحده باعنوان جنگ علیه تروریسم می‌شود، سال‌هاست که قانون را پشت‌سر گذاشته‌ایم و استنادات به مجوزهای کنگره، صرفا بهانه‌هایی است که توسط برخی وکلا بیان می‌شود اما خودشان هم می‌دانند حضور آمریکا در سوریه کاملا غیرقانونی است.
اما دولت ایالات‌متحده نشان داده  هیچ‌چیز جلوی جنگ‌افروزی‌های آن را نمی‌گیرد و در این زمینه هر قانونی ازجمله قانون اساسی کشور خود را هر زمان که بخواهد، نقض می‌کند.