بدون تیتر

بدون تیتر

 اكبر پازوكی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:  به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد كالا‌های موجود خارجی در واحد‌های صنفی قاچاق هستند به دلیل این‌كه شركت‌های خارجی از سال ۹۶ حق حضور در بازار‌های ایران را ندارند. متاسفانه از چهار سال گذشته كه تصمیم گرفتند ورود لوازم خانگی خارجی را به كشور ممنوع كنند بازار لوازم خانگی ایران را نسنجیدند كه آیا تولید داخل كفاف جامعه را می‌دهد و یا خیر. قاچاق لوازم خانگی نسبت به ۴ سال گذشته خیلی كمتر شده، اما همه نشان‌های تجاری (برند) مثل ال‌جی، سامسونگ، بوش، زیمنس و آاگ در كشور ما قاچاق هستند. در حال حاضر ۱۵ كارخانه در كشور لوازم خانگی كوچك تولید می‌كنند و در حال زمینه‌سازی برای ورود دیگر شركت‌ها هم است و اگر در سال ۹۶ برای صنعت لوازم خانگی كشور نقشه راه مشخص بود امروز نه با افزایش قیمت روبه‌رو بودیم و نه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با كمبود كالا، و همه چیز دست به دست هم می‌داد تا بازار رونق داشته باشد. متاسفانه در برخی شهر‌های مرزی، كالا‌هایی خریداری شده كه به عنوان مثال لباسشویی ۵ كیلویی را به جای لباسشویی ۸ كیلویی به مردم فروخته‌اند و كالا‌های بی‌كیفیت را با مارك‌های معروف كارتن می‌زنند و بعد هم به راحتی با كارت گارانتی و برچسب بیمه‌گذاری می‌فروشند.

  مسعود صادقی، مدیركل دفتر نظارت بر شركت توانیر: برای جلوگیری از بروز خاموشی به دلیل افت فركانس همه مشتركان برق باید تا ۱۵ درصد در میزان مصرف برق خود صرفه‌جویی كنند. استان‌هایی كه از سقف تعیین‌شده مصرف برق عبور می‌كنند در اولویت خاموشی اضطراری هستند. امروز نیاز كشور به مصرف برق به ۶۴ هزار مگاوات رسید این درحالی است كه توان تولید برق در كشور تا ۵۳ هزار مگاوات خواهد بود. البته تولید برق تا ۵۳ هزار مگاوات هم در همه ساعات روز امكان‌پذیر نیست و تفاوت ۱۲ هزار مگاواتی تولید و مصرف فقط با مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف امكان‌پذیر است.با توجه به ادامه‌داربودن گرمای هوا تا ۱۵ شهریور باید گفت در این مدت نیاز به رعایت الگوی مصرف وجود دارد، زیرا هر یك درجه افزایش دمای هوا، 2000 مگاوات میزان مصرف برق را افزایش می‌دهد. اكنون برخی استان‌های شمالی، شمال غربی و شرقی و استان‌های حاشیه سواحل جنوب كشور از سقف تعیین‌شده در مصرف عبور كرده‌اند.

  رضا شیوا، رئیس شورای رقابت: طبق تصمیم جدید شورای رقابت مصرف‌كننده با توجه به مبلغ پیش‌پرداختی كه در ازای خرید خودرو به شركت‌های خودروسازی پرداخت می‌كند در قیمت تمام شده خودرو سهیم است. این مصوبه از تاریخ ابلاغ آن قابل اجراست و شامل گذشته نمی‌شود. البته سود مشاركتی كه شركت‌های خودروسازی به مصرف‌كنندگان پرداخت می‌كردند در چارچوب تصمیم‌گیری خود خودروساز است. به نحوی كه شاید برخی خودروسازان برای تشویق خرید، سودی را برای خریداران در نظر بگیرند اما سوال این است اگر كسی سود مشاركت دریافت كند این مصوبه شاملش نمی‌شود یا خیر باید بگویم شورا برای تمام كسانی كه پیش‌خرید می‌كنند این مصوبه را اجرایی می‌كند. اگر كسی برای یك خودروی 100 میلیون تومانی، 50 میلیون پیش پرداخت داده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت كرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو (نیمی دیگر) را پرداخت كند. برخی می‌گویند این مصوبه مقدمه‌ای برای آزادسازی قیمت‌هاست در حالی كه باید بگویم این مصوبه ربطی به این موضوع ندارد ما متناسب با شكایات مردم این مصوبه را تصویب كرده‌ایم. متأسفانه برخی به دلیل مشخص‌نبودن قیمت خودرو متناسب با فرضیات محصولاتی را خریداری كرده بودند كه این موضوع اصلاً درست نیست. در همین زمینه نیز ما مصوب كردیم قیمت خودرو باید در زمان پیش‌فروش قطعی اعلام شود.