صدای سفره ایرانی را  بچشید!

گفت‌و‌گو با تهیه‌کننده و مجریان برنامه سفره ایرانی که از رادیو سلامت پخش می‌شود

صدای سفره ایرانی را بچشید!

تا به حال شده طعم غذاها را با گوش‌هایتان بچشید؟ تعجب نکنید، این اتفاقی است که چند سالی می‌شود به لطف برنامه «سفره ایرانی» محقق شده، برنامه‌ای که به تهیه‌کنندگی فاطمه بی‌تقصیر از رادیو سلامت روی آنتن رفته است. در این برنامه قصه غذاها، دسرها، سالادها و نوشیدنی‌های ایرانی که در سراسر ایران وجود دارد به صورت مفصل مرور می‌شود؛ جریانی که باعث شده با شنیدن آن احساس کنید سر یک سفره رنگارنگ نشسته‌اید. سفره ایرانی شنبه و دوشنبه ساعت ۱۹و۱۰دقیقه با هدف یادآوری سنت‌های تغذیه‌ای گذشته و آشنایی مخاطبان با طعم‌های متنوع از سراسر ایران، پخش می‌شود. در ادامه هم گپ و گفتی با مجریان بخش‌های مختلف این برنامه و تهیه‌کننده آن داشتیم.

 اخبار ویژه خوشمزه‌ها
بهار زهدی و سارینا عمادی، دو مجری نوجوان این برنامه هستند که هر هفته با یکی از آیتم‌ها میزبان شنوندگان سفره ایرانی می‌شوند.  در ادامه گپ کوتاهی با این دو مجری تازه نفس زدیم و زهدی درباره بخشی که در سفره ایرانی اجرا و گویندگی آن را به‌عهده دارد، بیان کرد: من و سارینا هر هفته کنار هم در بخش سفره خبر از اخبار و اتفاقات این سفره که تمامی ندارد و همیشه شنیدنی است، می‌گوییم. عمادی در این باره توضیح داد: ما در این بخش به خبرهای مهم و مفید در حوزه تغذیه و سلامت می‌پردازیم و هدفمان این است که با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی، شما را با اخبار روز تغذیه ایران و جهان آشنا کنیم. درباره روز و ساعت پخش این آیتم هم زهدی اضافه کرد: ما دوشنبه هر هفته رأس ساعت 19و10دقیقه این آیتم را با هم اجرا می‌کنیم؛ بخشی که به شما هم پیشنهاد می‌کنیم شنونده آن باشید، چراکه در هر قسمت آن از اخبار و اتفاقات تازه‌ای می‌گوییم که حتما شنیدن آن برای‌تان جالب خواهد بود.
 ترفندهای ریز و درشت دنیای آشپزخانه‌ها
پریسا مرادیان یکی دیگر از مجریان این سفره‌ایرانی است که آیتم «دغدغه‌های من در آشپزخانه» را اجرا می‌کند. او درباره فضای این آیتم و اتفاقاتی که در آن می‌افتد به جام‌جم گفت: این بخش با هدف یادگیری نکات ریز و مهمی که در حوزه خانه‌داری در آشپزخانه وجود دارد، شکل گرفته است. او عنوان‌کرد: در این فضا همیشه نکاتی وجود دارد که خیلی‌ها از آن خبر ندارند. مثل سفیدترکردن برنج هنگام پخت یا لکه‌بری لباس‌ها و هزار مورد دیگر که افراد مختلف برای آن تجربه کسب‌کرده و راهکار پیدا کرده‌اند. ما تجربه‌های دیگران را درباره پخت‌وپز، شست‌و‌شو و هر چه مربوط به آشپزخانه است در اختیار کدبانوها می‌گذاریم. همیشه نکات و ترفندهای مختلفی در آشپزی وجود دارد که لازم است تمام کسانی که می‌خواهند کدبانوی تمام‌عیار باشند، آنها را بدانند. مرادیان با اشاره به آیتم دیگری که در برنامه تجربه اجرای آن را دارد، افزود: بشقاب سالاد هم آیتم دیگری است که در سفره‌ایرانی آن را اجرا کردم که با هدف تشویق و آشنایی مخاطبان با سالادهای سالم و سلامت و گنجاندن آنها در برنامه روزانه شکل گرفته است.
 سالادشناسی با مهدیس
مهدیس شهبازی جزو گوینده‌های نوجوان سفره‌ایرانی است که با یک بخش ویژه در این برنامه حضور دارد؛ بخشی که درباره‌اش گفت: آیتم بشقاب سالاد، قسمتی است که من در آن سالادهای مختلف ایرانی را متناسب با فصول مختلف سال معرفی می‌کنم و امیدوارم که شما هم این سالاد‌های خوشمزه را امتحان کنید؛ چرا که این دستورالعمل‌ها جزو مواردی‌ هستند که هر کسی می‌تواند به‌راحتی آن را در خانه‌اش درست کند.
 یک یادآوری دمنوشی
یکی از بخش‌های معروف ایرانی که همیشه طرفداران خودش را دارد، بخش نوشیدنی‌های آن است. در این برنامه هم فاطمه‌عینعلی شنبه‌ها ساعت 19و15دقیقه در سفره‌ایرانی در بخش دمنوش حضور دارد.  او درباره این بخش بیان کرد: هدف از این بخش معرفی دمنوش‌های متفاوت و همچنین خواص آنهاست. علاوه بر این یادآور تنوعی است که در نوشیدنی‌های گرم، سرد و خاصیت آنها وجود دارد. او اضافه کرد: امیدوارم این بخش موردتوجه شنوندگان قرار بگیرد، همانطور که تا امروز بازخوردهای خوبی از آن گرفتیم و برای خیلی‌ها جالب بوده که همین دمنوش‌هایی که خیلی ساده درست شده و تهیه آنها در خانه دشواری ندارد.
 گشت‌وگذار در سفره‌ها
در قسمت گشت‌وگذار  برنامه هم مسعود حبوباتی در سمت مجری و گوینده حضور دارد. او با اشاره به عنوان بخشی که در سفره‌ایرانی از آن می‌گوید، بیان کرد: ما در این بخش به معرفی غذاهای سنتی و بومی ایران که شناسامه طولانی و قدمت زیادی دارند، می‌پردازیم. او افزود: خیلی از غذاهایی که امروز مصرف می‌کنیم، شناسنامه طولانی دارند، مثلا قرمه‌سبزی یا خورشت فسنجان، قیمه‌نثار و... تاریخچه‌های بلندی دارند که در آیتم سفره‌گرد از آن می‌گوییم.
 بفرمایید کمی دسر
سمانه همتی، گوینده رادیوسلامت هم در سفره‌ایرانی اجرای یکی از آیتم‌های این برنامه را به عهده دارد. این که بخشی که او در آن حضور دارد، دارای چه فضا و ویژگی است، سوالی بود که همتی در گپ کوتاهی که داشتیم درخصوص آن گفت: «بشقاب‌دسر» بخشی است که در برنامه سفره‌ایرانی آن را اجرا می‌کنم. در این بخش بیشتر دوست دارم درباره دسرهای مختلف ایرانی که در قومیت‌ها، فرهنگ‎ها و شهرهای مختلف ایران از شمال به جنوب و از شرق تا غرب وجود دارد، صحبت کنم.
او با اشاره به بخشی از این قصه اضافه کرد: خیلی از این دسرها که به منطقه خاصی اختصاص دارند، برای خودشان سابقه و داستانی دارند که باعث شده تهیه آنها در مراسم مختلف از مذهبی گرفته تا غیر از آن و عروسی و حتی عزا به یک رسم و سنت تبدیل شود. در این بخش از برنامه هم نگاه ما این است که مخاطبان را با این دسرها بیشتر آشنا کنیم چون دسرها هم مثل غذاهای ایرانی تنوع زیادی دارند که باخبر شدن از آن می‌تواند برای علاقه‌مندان جالب باشد.
 آشنایی با خواص پس غذاهای معروف
یکی دیگر از مجری‌های این سفره رنگارنگ راضیه غلامپور است. او هم اجرای بخش دیگری از آیتم دسرها را به عهده دارد و درباره نگاهی که در آموزشهای این قسمت وجود دارد، بیان کرد: آشنایی بیشتر با سنت‌های اصیل شهرها و استان‌های مختلف کشور یکی از مواردی است که باعث شده تا ما سراغ این موضوع برویم. علاوه بر اینها بررسی جایگاه دسر بین اقوام بسیاری که در مناطق گوناگون حضور دارند هم از دیگر رویکردهایی است که در این بخش آن را دنبال می‌کنیم. غلامپور بیان کرد: پرداختن به خواص و ویتامین‌هایی که در هر یک از این دسرها وجود دارد هم بحث دیگری است که من در قسمت دسرها از آن می‌گویم چرا که دسرها تنها یک خوراکی بعد از غذا نیستند و هر کدام از آنها فواید و ویژگی‌هایی دارند که اینجا به آن پرداخته‌ایم.
 قصه پرماجرای برکت سفره
مهسا حدادی هم اجرای آیتم جالبی را در این سفره عهده‌دار شده‌است. بخشی که بهتر است از زبان خودش جزئیات آن را بشنویم. او در این باره بیان کرد: بخش «برکت سفره» عنوان آیتمی است که من از آن در برنامه سفره‌ایرانی میگویم. در این بخش به معرفی نانهای مختلف استان‌ها می‌پردازیم و از خواص این نانها با شما حرف می‌زنیم. این آیتم هم دوشنبه‌ها در سفره ایرانی روی آنتن می‌رود.
 کتاب با طعم غذا
سیرانوش شفیعی جاوید، گوینده دیگر این قصه ادامه‌دار است. او درباره بخشی که سکان هدایت آن را در دست دارد، گفت: من شنبه‌ها ساعت 19و30 دقیقه در سفره ایرانی بخش «کتاب خوشمزه» را گویندگی و اجرا می‌کنم. در این بخش همان‌طور که از اسمش هم پیداست به معرفی کتاب‌های خوب و مفید در حوزه سلامت و تغذیه می‌پردازم. این‌که با چه رویکردی در این آیتم دست به انتخاب آثاری که وجود دارند، می‌زنند هم سوالی بود که جاوید در پاسخ به آن عنوان کرد: تشویق و ترغیب شنوندگان به مطالعه و کتابخوانی، ارتقای سطح آگاهی در جامعه و نهایتا توجه به سلامت و تغذیه خانوادگی و فردی از رویکردهایی است که ما در این بخش دنبال می‌کنیم. بر همین اساس هم دست به انتخاب کتاب‌ها و آثاری می‌زنیم که در این زمینه با توجه به نگاهی که داریم، به ما کمک کنند.
 آش در «یک کاسه سفالی»
«یک کاسه سفالی» آیتمی است که مائده حسینی آن را اجرا می‌کند. او درباره این بخش بیان کرد: ما در این بخش به انواع آش‌های محلی و استانی می‌پردازیم که با توجه به این‌که هر استان و هر شهری آش مخصوص خودش را دارد که طعم‌های متفاوتی هم دارند، این آیتم جزو یکی از متنوع‌ترین بخش‌های سفره ایرانی محسوب می‌شود. ویژگی‌های هرکدام از این آش‌ها هم با توجه با آب و هوای آن منطقه، غلات و محصولاتی که در آن شهر کشت می‌شود، متفاوت است.
خواص هر یک از آش‌ها و طرز تهیه آنها از مواردی است که ما در این بخش به آن می‌پردازیم. همچنین از آنجایی که این روزها همچنان در ایام کرونا هستیم، امکان سفر و چشیدن این غذاها از نزدیک وجود ندارد و این برنامه وسیله‌ای است تا بتوانیم این تجربه‌ها را در خانه بچشیم و امتحان کنیم.
 به رنگ چهار فصل
فرناز بیات از مجریان و گوینده‌هایی است که در سفره ایرانی خودش آیتم‌هایش را می‌نویسد و اجرا می‌کند. او با اشاره به این جریان یعنی نگارش و اجرا بیان کرد: ما در این بخش به شهرهای مختلف سفر می‌کنیم و سراغ محصولات بومی آن مناطق می‌رویم. در واقع این سفری است که به واسطه آشنایی و معرفی همین محصولات از راه دور اتفاق می‌افتد. در این بخش با توجه به هر فصلی از محصولات همان زمان میگوییم. مثلا الان که تابستان است اسم آیتم را «تابستانه» گذاشتیم و مثلا به قصه شاتوت پرداختیم. او ادامه داد: در این آیتم‌های فصلی به دنبال آن هستیم که از محصولات مختلف تولیدشده در مناطق مختلف کشور بگوییم و آنها معرفی کنیم.
 ترویج تغذیه سالم
سفره ایرانی علاوه‌بر این آیتم‌ها بخش گزارشی دیگری هم دارد که شیوا اسدی آن را اجرا می‌کند. او درباره حضورش در این بخش گفت: ما هر هفته دو گزارش داریم که در آن به موضوع سفره ایرانی و یک سفره سالم می‌پردازیم. در این گزارش‌ها من با افرادی که در حال خرید هستند گفت‌وگو می‌کنم و از آنها درباره اهمیتی که به سفره سالم می‌دهند می‌پرسم. او افزود: انواع نانی که هر خانواده مصرف می‌کند، نوشیدنی‌ها و دیگر مواد غذایی که می‌توانند به این سبد غذایی کمک کنند از مواردی هستند که درباره‌شان با افراد مختلف صحبت می‌کنیم. هدف ما از این گزارش‌ها هم ترویج غذای سالم است؛ غذایی که در آن انواع سبزیجات و مواد غنی مورد نیاز بدن وجود دارد. در این بین جالب است که مردم خیلی به چنین فضایی تمایل دارند و انتخاب‌هایشان بر همین اساس است.
 عطریجات غذا در «طعم یک چاشنی»
مژگان واعظیان هم اجرا و گویندگی آیتم «طعم یک چاشنی» را عهده‌دار شده است. این گوینده در خصوص بخشی که با آن در سفره ایرانی حضور دارد، گفت: در طعم یک چاشنی من به معرفی ادویه‌ها و گیاهان می‌پردازم. داستان این بخش هم به قدیم‌ها برمی‌گردد. ما همیشه به دنبال آن بودیم تا با استفاده از گیاهان و چاشنی‌ها طعم بهتری به غذا بدهیم. در همین راستا من انواع ادویه‌ها، سس‌ها و گیاهان معطر برای غذا را معرفی می‌کنم.
  ننه‌سلیمه و سفره‌خانه‌اش
صدف بیرامی که نزدیک یک دهه است در رادیو حضور دارد، درباره بخشی که آن را اجرا می‌کند، گفت: «سفره‌خانه ننه‌سلیمه» آیتمی است که آن را اجرا می‌کنم. این بخش مربوط به خانمی است که یک سفر‌ه‌خانه دارد و در آن غذاهای سنتی و سالمی را درست می‌کند که به واسطه آنها دستپختش مشهور و معروف شده است. حال با توجه به کرونا او در این بخش از خاطراتی که درباره آشپزی و سفره‌خانه‌اش دارد می‌گوید.
 برنامه‌ای برای همه
رویا کاظمی از گویندگان باسابقه رادیو‌ست که از اواخر دهه 70 کارش را در رادیو شروع کرد. او درباره حضورش در این برنامه عنوان کرد: من سال‌هاست که گویندگی این برنامه را به عهده دارم و جدیدا هم آیتم‌های تازه‌تری به آن اضافه شده است که متنوع هستند و هرکدام حرف جدیدی برای گفتن دارند. او افزود: این برنامه متعلق به همه کسانی است که به آشپزی و دنیای خوراکی‌ها علاقه دارند و در واقع زنانه و مردانه ندارد.



یادآوری سفره‌ای به اندازه ایران
فاطمه بی‌تقصیر، تهیه‌کننده این برنامه با بیان آن که سفره ایرانی سال‌هاست روی آنتن رادیو سلامت رفته به جام‌جم گفت: این برنامه سابقه چندساله دارد و در حال حاضر حدود چهار سال است که تهیه‌کنندگی آن را بعد از همکاران قدیمی‌ام به عهده گرفته‌ام. در این سری هم تلاش کردم با آیتم محور کردن آن، تنوعی در کار ایجاد کنم تا مخاطب را هرچه بیشتر با خود همراه کند.
او با اشاره به اهمیت پرداختن به بحث تغذیه افزود: ماجرای تغذیه مدت‌هاست درگیر پیچیدگی‌های زیادی شده، چون خیلی از مردم به سمت خوراکی‌هایی می‌روند که جنبه سلامت محور آن اهمیتی ندارد. در سفره ایرانی هم سعی کردیم با پرداختن به غذاها و محصولات شهرهای مختلف، بیشتر به آنچه به سنت‌ها و شرایط تغذیه‌ای غنی ایرانی‌ها برمی‌گردد، رجوع کنیم. رساندن طعم‌ها و عطرها با کلمه‌ها به شنوندگان هم موضوع دیگری بود که این تهیه‌کننده درباره‌اش گفت: طبیعتا این کار چندان ساده‌ای نیست اما کلمات به کمک‌مان می‌آید تا بشقاب زیبایی از حس خوب یک سفره و غذاهایی را که می‌شود در آن چید و دور هم جمع شد به شنوندگان منتقل کنیم. به گفته بی‌تقصیر در این برنامه سعی شده از نوجوانان گرفته تا بزرگ‌ترها سر سفره ایرانی بیایند و از ویژگی‌های آن بگویند.  او درباره شکل‌گیری بخش‌های مختلف این برنامه گفت: از ابتدا که به این برنامه آمدم برای خودم حلاجی کردم که یک سفره چه چیزهایی دارد و برمبنای آن بخش‌هایی که امروز آن را می‌شنوید در برنامه لحاظ کردم. وی از آموزش نویسندگی برای تازه‌واردهای این گروه گفت و افزود: ابتدا من متن‌ها را می‌نوشتم اما بعد از همفکری‌ها وآموزش‌های لازم امروز خیلی از گویندگان برنامه خودشان متن بخشی را که دارند می‌نویسند و بعد آن را نهایی و اجرا می‌کنند. علاوه بر اینها گویندگانی که در این برنامه حضور دارند از بین برگزیدگان مسابقه یک،دو، صدا انتخاب شده‌اند.