ادای دین به تاریخ هندوستان

بازخوانی گفت‌و‌گوی مجله «فیلم‌فیر» با آجی دیوگان، بازیگر درام تاریخی «بوج»

ادای دین به تاریخ هندوستان

درام اکشن جنگی «بوج: افتخار هند» با استقبال تماشاگران خانگی روبه‌رو شده و پخش اینترنتی آن، موفقیت زیادی به‌دست آورده است اما برای آجی دیوگان، سینما یعنی نمایش عمومی فیلم در سالن‌های تاریک و نه پخش استریم. با وجود این، در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت محصولات بالیوودی مثل گذشته راه خود را روی پرده سینماها باز کنند و کووید ــ 19، تاثیر منفی خود را بر این بخش از سینمای هند هم گذاشته است. با این حال، بازیگر با خنده روی این نکته اشاره و تاکید می‌کند فیلم‌های دیگری هم دارد و به اکران عمومی آنها در سالن‌های سینماها دل خوش کرده‌است. بوج: افتخار هند داستانش را از یک رویداد واقعی دهه 70 میلادی تاریخ هند گرفته و در ارتباط با تلاش دسته‌جمعی زنان و مردان ایالت گوجرات برای تعمیر کردن باند فرودگاه بوج است. بعد از آن‌که جنگنده‌های پاکستانی در عملیاتی غافلگیر‌کننده این فرودگاه را تخریب کردند، افسر ارشد مسؤول فرودگاه ویجی کارنیک از اهالی دهکده مجاور تقاضای کمک کرد و در اقدامی ناباورانه موفق به بازسازی باند فرودگاه شد. این اقدام باعث پیروزی ارتش هند بر ارتش کشور همسایه بود. دیوگان در گفت‌وگو با نشریه معتبر و قدیمی فیلم فیر، درباره کارهای تازه، یک همسر مهربان و متعهد بودن، پدر شدن و موقعیت سوپراستاری صحبت می‌کند.

 چه عاملی باعث می‌شود بازی در نقش شخصیت‌های تاریخی را قبول کنید؟
همیشه به کتاب‌ها و داستان‌های تاریخی علاقه داشته‌ام. پس طبیعی است که بخواهم روی پرده سینما، نقش این شخصیت‌های تاریخی را ایفا و بازسازی کنم. آنها نقش و همکاری بسیار خوبی با تاریخ کشور داشته‌اند و من هم به نوبه خود، تلاش دارم با بازی در نقش آنها دین خودم را به تاریخ ادا کنم. سال قبل در «تاناجی» نقش سوبندر تاناجی این شخصیت کهن تاریخی را بازی کردم و امسال نقش یک شخصیت تاریخی معاصر را. البته این را بگویم که فیلم تاناجی قرار است تبدیل به یک سه‌گانه شود.
 خودتان پیشنهاد ساخت این نوع فیلم‌ها را می‌دهید یا بازی در آنها به شما پیشنهاد می‌شود؟
هر دو. حساسیتی نسبت به موضوع ندارم. اما یک نکته را خیلی خوب می‌دانم. وقتی فیلمی تاریخی می‌سازید، آن فیلم باید تمام جنبه‌های شخصیت مورد نظر را معرفی کند. از شخصیت‌هایی که بازی می‌کنم الهام می‌گیرم و در همان حال، سعی می‌کنم چیزی از خودم به آنها بیفزایم.
 به نظر می‌رسد فیلم‌های تاریخی پرخرج این روزها رونق گرفته‌اند.
 زمانی که «بازگشت گولمال» را بازی می‌کردم که یک فیلم کمدی است، با تعدادی پیشنهاد کمدی و بزن بکوب روبه‌رو شدم. اما نمی‌خواستم در یک گونه سینمایی بمانم و درجا بزنم. به تنوع کاری اعتقاد دارم و فکر می‌کنم بعد از بازی در یک فیلم مثلا کمدی، باید سراغ کاری درام یا جنگی بروم. خوشبختانه تماشاگران از انواع داستان‌ها و گونه‌های سینمایی استقبال می‌کنند. اما شرط من برای بازی در هر فیلمی، خوب بودن فیلمنامه است. اگر یک فیلم تاریخی پرخرج به من پیشنهاد شود و ببینم داستان خوب و قانع‌کننده‌ای ندارد، مطمئن باشید   آن را رد می‌کنم.
 از زندگی خانوادگی‌تان راضی هستید؟
20 سال از ازدواج من و کاجول می‌گذرد. با گذشت زمان، شما درس‌های تازه‌ای از زندگی می‌گیرید و عاقل‌تر می‌شوید. در این حالت، بهتر می‌توانید اطرافیان‌تان را درک کنید. زندگی خانوادگی بسیار خوبی دارم و کاملا احساس رضایت می‌کنم.
 دوست دارید فرزندان‌تان چه چیزی را به‌خوبی یاد بگیرند؟
مدت زمان بسیار زیادی را با فرزندانم می‌گذرانم. اگر نیمی از وقتم سر صحنه فیلمبرداری صرف می‌شود، نیمه دیگر آن را در خدمت خانواده هستم. دوست دارم فرزندانم با خودشان روراست و صادق باشند. اگر چنین باشد، با والدین و بقیه آدم‌ها هم صادق خواهند بود. همیشه به آنها می‌گویم در صورتی از محیط اطراف خود احترام می‌گیرید که به همان اندازه به محیط پیرامون‌تان احترام بگذارید.
 در صنعت سینمای ما منفی بافی زیاد است. چگونه از آن اجتناب می‌ورزید؟
اهمیتی به آن نمی‌دهم و نادیده‌اش می‌گیرم. از این منفی‌بافی هم آزار و آسیبی نمی‌بینم. اگر مطلبی منفی درباره خودم بخوانم، تلفن به دست نمی‌گیرم و از نویسنده‌اش گله نمی‌کنم. علاقه‌ای به معاشرت با آدم‌های منفی‌باف هم ندارم. منفی‌بافی باعث خراب شدن زندگی و حرفه آدم می‌شود و برای همین، همیشه دیگران را به مثبت فکر کردن دعوت می‌کنم. این به نفع همه ماست.
 ظاهرا قرار است دوباره با سانجی لیلا بانسالی کار کنید.
خب، او فیلمساز بزرگی است و همه می‌خواهند با او کار کنند. اما هنوز خیلی زود است در این باره صحبت کنیم. قرارهایی با هم گذاشته‌ایم. با این حال، فیلمنامه او هنوز آماده نیست و باید منتظر بمانیم تا کار نوشتن فیلمنامه را تمام کند.


حفظ یک موقعیت خوب

آجی دیوگان بیش از 25 سال است که در بالیوود حضور فعالی دارد و از همان ابتدای ورود، بازیگری موفق بوده‌است. او توانسته طی این مدت، این موقعیت خوب را حفظ کند و با وجود مسائل و مشکلات بسیار زیاد، همچنان به‌عنوان یکی از چهره‌های مطرح سینمای هند باقی بماند. او در گونه‌های مختلف سینمایی نقش‌آفرینی کرده و از درام و ملودرام و اکشن تا کمدی و جنگی را در کارنامه‌اش دارد.  آجی فرزند ویرو دوگان هنرمند کلاسیک بالیوودی است. ویرو دوگان برای چند دهه یکی از طراحان صحنه های اکشن و زدوخورد فیلمهای هندی بود. آجی هم در کنار  پدرش، فنون رزمی را آموخت و در فیلمهایش از آن بهره فراوانی برد.  این بازیگر با وجود پرکار بودن، زندگی خانوادگی را از یاد نبرده و خودش را همسر و پدری مسؤول می‌داند. همسرش کاجول خود یکی از ستارگان مطرح بالیوود است که این روزها بیشتر به کار خانه‌داری می‌پردازد. دو دهه از زندگی مشترک آنها می‌گذرد و دو فرزند دارند.