پایا فن یاخته، حامی کسب‎و‎کارهای زیست فناور

شرکت دانش‎بنیان «پایا فن یاخته البرز» خدمات شتاب‌دهی تخصصی برای ساخت داروهای نوترکیب و واکسن ها را به شرکت‎های نوپا ارائه می‎دهد

پایا فن یاخته، حامی کسب‎و‎کارهای زیست فناور

با شکل‎گیری کسب‎و‎کارهایی که بر اساس توانمندی‎های افراد در حوزه‎های مبتنی بر علم‎و‎فناوری و در قالب شرکت‎های دانش‎بنیان و یا نوآور شکل گرفته بودند نیاز به ساختارهای حمایتی که هم مشاوره‎های تخصصی شغلی ارائه بدهند و هم پشتیبانی مالی به همراه داشته باشند بیش از پیش احساس می‎شد. شتاب‌دهنده‎ها با همین ایده شکل گرفتند و از آنجایی که تأسیس شرکت‎های دانش‎بنیان در ایران رویداد بسیار جدیدی است متخصصانی که خود، مسیر پر فراز و نشیب راه‎اندازی کسب‎و‎کار نو را طی کرده بودند به فکر تسهیل‎گری و کمک به توسعه افراد و شرکت‎های تازه‌کار افتادند. یکی از آنها دکتر هومن کاغذیان است که با تجربه 20 ساله در حوزه زیست فناوری تلاش کرده است خدمات مؤثر و کاربردی را در قالب شتاب‎دهنده «پایا فن یاخته البرز» به شرکت‎های دانش‎بنیان ارائه دهد.

دکتر هومن کاغذیان، شتاب‎دهنده زیست‎فناوری پایا فن‌یاخته البرز را در مرداد ماه سال 1398 با کمک ستاد توسعه زیست فناوری و توسط بخش خصوصی تاسیس کرده است. این شتاب‌دهنده در زمینه حمایت از شرکت‌های فعال در تولید انواع واکسن، داروهای نوترکیب و سلول‌های بنیادی فعالیت می‎کند.
مدیرعامل این شتاب‌دهنده به جام‎جم می‌گوید: «شتاب‌دهنده پایا فن یاخته، یک مرکز رشد و نوآوری 24 ساعته بوده که با استفاده از دانش بومی و متخصصان تحصیل‌کرده در رشته‎هایی مانند داروسازی، بیوتکنولوژی پزشکی، دامپزشکی برای تولید واکسن و داروهای نوترکیب گام برمی‌دارد.»
دکتر کاغذیان اشاره می‌کند: «ایده اولیه تاسیس شرکت حدود 5 سال پیش در ذهنم ایجاد شد؛ و دغدغه آن از زمانی که من و چند نفر دیگر به‌عنوان فناوران بومی به کشور کوبا اعزام شدیم تا انتقال تکنولوژی تولید داروهای نوترکیب و واکسن‎ها را انجام دهیم، برایم مطرح شد. پس از آن، مسؤولیت‎ها و تجاربی که در مدیریت مراکز رشد فناوری و پارک فناوری سلامت داشتم کمک کرد تا شرایط بسیاری از شرکت‎های دانش‎بنیان را از نزدیک ببینم که پس از چند سال تلاش در مسیر سقوط بودند و کاری برای نجات کسب‎و‎کارشان از آنها ساخته نبود. انتقال فناوری به صنایع و فروش آن به کارخانه‎های فعال در صنعت، یکی از راه‎هایی بود که می‎توانست شرکت‎های دانش‎بنیان را از شرایط بد اقتصادی نجات بدهد و از طرفی وام‎ها و حمایت‎های مالی کم توام با هدایت و راهنمایی می‎توانست توسعه را برایشان تسهیل کند. همه این موارد باعث شد تا بالاخره در سال 98 شتاب‌دهنده
پایا فن‎یاخته را تاسیس کنیم تا هدفمان را که ارائه یک مدل بومی موفق برای زیست‎بوم فناوری سلامت بوده را به اجرا در بیاوریم. ژل ضدعفونی که در اسفند 98 و در ابتدای شیوع کرونا به بازار آمد در یکی از شرکت‎های زیر مجموعه ما تولید شده بود و اکنون تولید نوعی دارو و یک کاندید واکسن کرونا هم در یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه ما در دست تحقیق و بررسی است.
چالش‎های فعالیت در حوزه شتاب‌دهی
دکتر کاغذیان می‎گوید: « دولت باید به عنوان تسهیلگر عمل کند و متناسب با نیازهای رایج در کشور، مجوزها و قوانین کیفی را صادر کند. در بسیاری از موارد قوانین رایج در کشورهای پیشرفته در ایران هم وضع می‌شود در حالی که در حوزه‎های مختلف آنها از ما جلوتر هستند و طبعا قوانین‎شان هم با شرایط کسب‎و‎کارهای کشور ما تناسب ندارد.
اگر یک واحد از نهادها و سازمان‎های مهم مثل استاندارد و سازمانهای غذا و دارو و دامپزشکی بخشی از کارشان را به شرکت‎های دانش‎بنیان برون‎سپاری کنند اتفاق خیلی خوبی می‌افتد زیرا این سازمان‌ها معمولا به چابکی دانش‌بنیان‌ها نیستند و روال کارها با این واگذاری تسریع می‌یابد. از طرفی دانش‌بنیان‌ها در ارتباط با زمینه‌های کاری خود تجارب بیشتری دارند و این امر به بهبود فرآیند تسهیلگری کمک می‎کند. حتی بسیاری از مراحل صدور مجوزها هم می‎تواند به شرکت‌های دانش بنیان واگذار شود و دولت توسط مدیریت‎های زیرمجموعه خود روی فعالیت دانش‌بنیان‌ها نظارت کند. این پیشنهادی است که می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات و فرآیندهای اداری اخذ مجوز شرکت‌ها و رشدشان را حل کند.
 چشم‎انداز پیش رو و صادرات
مدیرعامل پایا فن‎یاخته می‌گوید: «مجموعه ما با تلاشی که در حوزه تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‎ها داشته است قصد دارد صادرات آن را به کشورهای منطقه آغاز کند. اما به‌دلیل اولویت‎بندی شرکت ابتدا باید نیاز داخل کشور پاسخ داده شود و سپس صادرات انجام گیرد. برنامه آینده ما برای توسعه هرچه بیشتر شرکت بهره‎گیری از تمام ظرفیت دانشگاهی برای تولید دارو و فعالیت تحقیقات در زمینه سلول‎های بنیادی و درمان بیماری‎های پوستی و فناوری‌های مبتنی بر سلول‎های جانوری، باکتری و مخمری است. تهیه بذر و واکسن‎های مورد نیاز برای دام و طیور هم از دیگر اهداف شتاب‌دهی فن‎یاخته است.»


امکانات متمایز «فن‎یاخته» نسبت به سایر شتاب‌دهنده‎ها
خدمات آزمایشگاهی
برای گروه‎ها و شرکت‎های نوپایی که برای اجرای تحقیقاتشان به آزمایشگاه نیاز دارند، فن‎یاخته خدمات و فضای آزمایشگاه پر امکاناتی را تدارک دیده است که به علاقه‎مندان و شرکت‎ها اجاره داده می‎شود. آزمایشگاه‎های سنتز شیمیایی، کشت باکتری و کشت سلول جانوری، آزمایشگاه‎های  QC وخدمات QA ، و تجهیزات به‌روز بخشی از خدمات فن‌یاخته است.
شتاب‌دهی و مرکز رشد
فن‎یاخته در حال حاضر خدمات شتاب‌دهی به کسب‎و‎کارهای دانش‎بنیان و نوآور را اراده می‎دهد و سعی دارد تا مسیر راه‎اندازی شرکت‎هایی را تسهیل کند که منابع محدود دارند.
فضای تمیز و دستگاه‎های آزمایشگاهی
فضای تمیز از بخش‎های مورد نیاز کارهای آزمایشگاهی است که اجاره یا فراهم‌کردن آن بسیار هزینه‎بر است. به همین دلیل یکی دیگر از خدمات فن‎یاخته، آماده‎سازی فضای تمیز 400 متری برای شرکت‎هایی است که نیاز به فضای تولید برای اخذ مجوز دارند و نمی‎توانند دستگاه‌های گران‌قیمت مورد نیاز خود را بخرند. در این مرکز دستگاه‎های مختلف و فضای کار با هزینه متناسب به شرکت‎ها اجاره داده می‎شود.
ارائه مشاوره‎های تخصصی فناورانه و کسب‎و‌کار
از مهم‎ترین خدماتی که شرکت‎های نوپا در ابتدای فعالیت خود نیاز دارند مشاوره‎های مختلف است که فن‎یاخته بخش‎های متنوعی از آن را در حوزه‎های مشاوره برای ثبت و دریافت مجوز، مشاوره‎های تخصصی فرآیندهای تحقیق و توسعه، خدمات تخصصی در زمینه بیوانفورماتیک ارائه می‎دهد.
خدمات تخصصی حقوقی
خدمات حقوقی و وکلای تخصصی برای عقد قراردادهای مربوطه و دفاع در دعاوی احتمالی برای حمایت از شرکت‎هایی ارائه می‎شود که معمولا در ابتدای مسیر، اطلاعات حقوقی محدودی دارند.