افشاگری خلاف‌های بزرگ

انتظارات جیسون موموآ از «دختر شیرین» عملی نشد

افشاگری خلاف‌های بزرگ

همیشه در بین بازیگران گونه اکشن، وسوسه بازی در درام‌های خانوادگی وجود داشته و معلوم نیست این اشتیاق و علاقه از کجا ناشی می‌شود. این در حالی است که عموم منتقدان با این باور به نقد محصولات سینمایی می‌پردازند که اکشن‌کاران سینما بازیگران خوبی نیستند و بیشتر نان تلاش‌های اکشن‌کاری‌شان را می‌خورند! به همین دلیل، آنها موافق حضور بازیگران گونه اکشن در محصولات درام و ملودرام نیستند و می‌گویند بازیگران اکشن با بازی در این نوع فیلم‌ها، ارزش و اصالت گونه درام را پایین می‌آورند. برای همین، بسیاری منتظر نمایش «دختر شیرین» با بازی جیسون موموآی اکشن‌کار و ورزشکار بودند و می‌خواستند ببینند واکنش منتقدان نسبت به او و بازی‌اش در این فیلم چیست.

البته تماشاگران علاقه‌مند بعد از تماشای فیلم متوجه شدند میزان اکشن و حادثه‌پردازی فیلم در حد همان صحنه‌های درام است و موموآ در داستان آن هم دست از انجام اکشن‌کاری‌های همیشگی‌اش برنمی‌دارد. اما تا آنجا که به بازی بازیگر در صحنه‌های درام دختر شیرین مربوط می‌شود، منتقدان همان موضع منفی همیشگی‌شان را دارند و همان نظرات قبلی‌شان را نثار فیلم و بازی موموآ کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری دختر شیرین را بیشتر یک فیلم ‌تلویزیونی می‌دانند تا فیلمی سینمایی که قابلیت پخش در سالن‌های نمایش را داشته باشد. شبکه نتفلیکس که فیلم‌هایش را در پلتفرم‌های اینترنتی پخش می‌کند و میانه‌ای با اکران عمومی محصولات سینمایی ندارد، تهیه‌کننده دختر شیرین است. اهل فن می‌گویند اگر در دوران نمایش استریم فیلم‌ها هم نمی‌بودیم، باز هم دختر شیرین ظرفیت لازم برای پخش سینمایی را نداشت!
اکشن دلهره‌آور و خانوادگی دختر شیرین را برایان اندرو مندوزا کارگردانی کرده و با آن به جمع فیلمسازان حرفه‌ای هالیوود پیوسته است. اولین ساخته سینمایی او در مقام کارگردان، جیسون موموآ را در قالب مرد خانواده‌ای به نام ری کوپر دارد. ری که تمام وقتش را صرف خانواده  و آماندا همسر (آدریا آرجونا) و دخترش ریچل (ایزابلا مرسد) کرده، نمی‌تواند برای نجات جان همسرش از سرطان پیشرفته جلوگیری کند. داروی شفابخش جدیدی که می‌تواند جان آماندا را نجات دهد، توسط یک شرکت بزرگ دارویی احتکار شده و به بازار نمی‌آید. تلاش‌های یک‌زن سناتور برای مقابله با این شرکت راه به جایی نمی‌برد و آماندا جان خود را از دست می‌دهد. ری آشفته از این وضعیت به‌دنبال انتقامگیری و اجرای عدالت به صورت فردی است و همراه با دخترش ــ که چندان موافق اعمال خشونت و راه‌های غیرقانوی نیست ــ شروع به پاکسازی محیط خود می‌کند. چرخش نهایی داستان فیلم، حکایت از این می‌کند که ماجراها و داستان به گونه دیگری بوده و کارگردان در تمام این مدت، در حال فریب دادن تماشاچی و بازی با او بوده است.  پخش دختر شیرین در پلتفرم‌های اینترنتی در اواخر ماه آگوست بود و بلافاصله با نقدهای منفی منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد. با وجود پایان‌بندی غیرمتعارف و چرخش ناگهانی داستان، منتقدان از داستان فیلم به‌عنوان یک کار کلیشه‌ای و نخ‌نما شده اسم بردند که بسیاری از محصولات درجه دو سینمایی و تلویزیونی از آن استفاده می‌کنند. نظر عمومی این است که پایان‌بندی غیرمتعارف و شوکه‌کننده فیلم، بسیار دیر از راه می‌رسد و نمی‌تواند کلیت کار را نجات دهد. به گفته منتقدان، فیلمساز نتوانسته از پتانسیل‌هایی که به‌وجود می‌آید، بهره درست و لازم را ببرد. با این حال، بدلکاری‌های حرفه‌ای دختر شیرین از نظر منتقدان دور نماند و آنها از آن، به‌عنوان تنها نقطه قوت فیلم اسم بردند. موموآ که شیفته داستان فیلم شده بود و فکر می‌کرد اثری قابل توجه و دیدنی از آن بیرون می‌آید، به‌عنوان تهیه‌کننده هم با دختر شیرین همکاری کرد. مدیران نتفلیکس تعداد تماشاگران خانگی فیلم را اعلام نکرد و معلوم نیست میزان استقبال (یا استقبال نکردن) از آن چگونه بوده‌است. صحنه‌های فیلم در پنسیلوانیا فیلمبرداری شد. برعکس فیلم‌های دیگری که در این مکان فیلمبرداری شده و مکان‌ها با نام‌های مستعار به تماشاگران معرفی می‌شدند، در دختر شیرین مکان‌ها با نام‌های واقعی‌شان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این مساله صدای اعتراض اهالی محل را بلند کرد. مندوزا که شیفته «سکوت بره‌ها»ی جاناتان دمی است، صحنه تعقیب و گریز و تیراندازی داخل تونل را ــ که به نوعی نقطه اوج داستان فیلم است و برخی گره‌گشایی‌ها قرار است در آنجا اتفاق بیفتد ــ در همان تونلی فیلمبرداری کرد که دمی برای درام دلهره‌آور معروف و تحسین‌شده‌اش مورد استفاده
قرار داده بود.



مرد خانواده اکشن‌کار!

خودش را مرد خانواده می‌داند و دوست دارد در کنار بازی در نقش‌های اکشن، نقش‌های درام و حتی ملودرام را هم تجربه کند. اما اندام ورزشکارانه‌اش احتمالا می‌تواند مانع بزرگی در این راه باشد! در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد‌. اما علاقه به ورزش او را سمت باشگاه هنرهای رزمی و کشتی کشاند. با ورود به عالم سینما، بهره فراوانی از توانایی‌های ورزشی‌اش برد. از سال 2000 وارد دنیای بازیگری شد و چند سال طول کشید تا بتواند نقش اصلی فیلمی را بگیرد. موموآ بعد از حضور کم‌اهمیت در تعدادی فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی، سال 2011 با نسخه دوباره‌سازی شده «کونان بربر» آرنولد شوارتزنگر اولین نقش مهم و اصلی خود را تجربه کرد. با این حال، تماشاگران او را به‌واسطه اکشن ابرقهرمانانه «آکوامن» می‌شناسند. موموآ اولین بار در «بتمن علیه سوپرمن» نقش آکوامن را بازی کرد و سال 2018 در نسخه سینمایی مستقل آکوامن این نقش را تکرار کرد.