واکسیناسیون دوباره کند می‌شود؟

واکسیناسیون دوباره کند می‌شود؟


 براساس اطلاعات وزارت‌بهداشت تا روزگذشته بیش از هشت میلیون و 700هزار نفر دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‎های تزریق شده در کشور به عدد بیش از 27 میلیون و 501 هزار دوز رسیده‌است، اما خبرهایی از گوشه و کنار کشور مخابره می‌شودکه حکایت از کمبود واکسن دارد؛ چراکه برخی شهروندان وقتی به مراکز واکسیناسیون برای تزریق دوز دوم مراجعه می‌کنند با جواب عجیبی مواجه می‏شوند: «واکسن شما را نداریم.» افرادی که اغلب باید واکسن‎ آسترازنکا تزریق کنند.
تعدادشان هم اندک نیست. این افراد در شهرهای مختلف کشور با مشکل روبه‌رو شده‌اند.  علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم درباره چرایی تاخیر در تزریق دوز اول واکسن کرونا برای گروه‌های سنی که اخیرا فراخوان شده‌اند، گفته این هفته واکسن جدیدی وارد نشد و موکول به آخر هفته شد.
آمار واکسیناسیون هر روز اعلام می‌شود و تلاش‌ها برای واردات واکسن در جریان است، دراین بین اما نگرانی‎ درباره تامین دوز دوم واکسن و تزریق برخی برندهای خاص واکسن وجود دارد.
محمدحسین حیدری، مشاور وزیر و ناظر ویژه واکسیناسیون کووید-19 در کشور، کمبود برخی واکسن‎ها با برندهای خاص را تایید می‎کند. او به ما می‎گوید:«در برخی مراکز واکسیناسیون کمبود برخی برندها مانند واکسن‎های اسپوتنیک و آسترازنکا وجود دارد.» حیدری البته توضیح می‏دهد که کمبود واکسن اسپوتنیک در کشور سراسری است. به نظر ناظر ویژه واکسیناسیون کووید ـ19  تنها راه برای رفع مشکل افرادی که دوز دوم واکسن برند خاصشان را دریافت نکرده‎اند، این است که شهروندان پس از دریافت پیامک به مراکز مراجعه کنند. او توضیح می‎دهد این مشکل به این دلیل رخ داده که بسیاری از افراد بدون دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن دریافت کرده‎اند، چراکه مراکز با توجه به تعداد دعوت‎نامه‎هایی که ارسال شده‌است، واکسن دریافت می‌کنند و به این شکل در برخی مراکز با کمبود واکسن رو به‌رو شده‌ایم.
کمبود دوز دوم واکسن‎هایی مانند آسترازنکا  اما تنها مشکل تامین واکسن در کشور نیست، در بسیاری از شهرها، کمبود واکسن، حتی برای تزریق  دوز اول هم گزارش شده‌است؛ مانند اطلاعیه‏ای که روابط‎عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان منتشر و به محدودیت‌های ایجادشده برای  واکسیناسیون اشاره کرد. با وجود این اما حیدری این اطلاعیه را موثق نمی‌داند و توضیح می‌دهد تنها یکی از مراکز واکسیناسیون این شهر دچار کمبود بوده که مشکل را حل کرده‎اند.
 وزارت بهداشت کمک نمی‌خواهد؟
 جمعیت هلال‌احمر کشور تاکنون بیش از 20میلیون دوز واکسن سینوفارم به کشور وارد کرده‌است؛ با وجود این اما بارها اعلام کرده  برای واردات برندهای دیگر نیز تلاش می‌کند. محمدحسن قوسیان‎مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در این باره به ما می‎گوید رایزنی‎ها برای واردات واکسن از کشورهای مختلف در حال انجام است. او توضیح می‏دهد: «در تلاشیم واکسن‎های آسترازنکا  و اسپوتنیک به کشور وارد کنیم.» قوسیان‏مقدم می‏گوید مراحل واردات زمانبر است و واکسن‌هایی به کشور وارد می‎شود که کشور سازنده تعهد فروش دوز دوم را هم بدهد. سخنگوی جمعیت هلال‎احمر ادامه می‏دهد واکسن‎ها با برند آسترازنکا  در قالب سبد کوواکس به کشور وارد شده‌است. کمبود واکسن‌های برند خاص، مانند آسترازنکا  و اسپوتنیک در حالی در کشور وجود دارد که به گفته او وزارت بهداشت و درمان تا به حال برای تامین این واکسن‎ها، از جمعیت هلال‎احمر به عنوان یکی از متولیان واردات واکسن به کشور هیچ درخواست کمکی نکرده‌است تا سردرگمی و نگرانی سرنوشت شهروندانی باشد که به دنبال دوز دوم واکسن خود هستند.