اروپا فقط آلمان، فرانسه و انگلیس نیست

اروپا فقط آلمان، فرانسه و انگلیس نیست

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان این که سفرای ایرانی باید عاملان دیپلماسی اقتصادی باشند گفت: ما اروپا را دیگر آلمان و فرانسه و انگلیس نمی‌دانیم و با همه کشورهای اروپایی رابطه برقرار خواهیم‌کرد.
یحیی آل‌اسحاق با اشاره به سخنان وزیر خارجه کشورمان در سفر به عراق گفت: اولویت ما کشورهای همسایه و پیگیری قرارداد 25ساله با چین و نیز توسعه همکاری با هند و روسیه‌است.
آل‌اسحاق با بیان این‌که به گفته امیرعبداللهیان وزیر خارجه، همه سفارتخانه‌های ایران در اختیار بخش اقتصادی و فرهنگ خواهند بود، ادامه داد: سفرای ما باید عاملان توسعه روابط عملیاتی باشند.
دیپلماسی در جهت توسعه اقتصادی هدایت خواهدشد و با شکل‌گیری چنین روندی یکی از محور‌های اقتصاد کلان کشور سروسامان خواهدگرفت. 15 کشور همسایه ایران در سال 1200میلیارد دلار صادرات و واردات دارند ما می‌توانیم بین 200 تا 300میلیارد دلار با این کشورها وارد تعامل شویم.
 وزیر پیشین بازرگانی همین آمار را موجب رفع بخش اعظم مشکلات اقتصادی کشورمان دانست و تصریح کرد: با ترکیه تا حد 30میلیارد دلار صادرات انرژی خواهیم‌داشت و این رقم با کشور افغانستان در حد چند میلیارد دلار بسته شده‌است.
 اگر مشکلات روابط تجاری را بر طرف کنیم، بخش اعظم این روند به دیپلماسی اقتصادی ما و جایگاه وزارت خارجه بازمی‌گردد. وی همچنین اهمیت‌دادن به مقوله تجارت و سفرا و سازمان‌ها را تا امروز در سطحی منفی توصیف کرد و یادآور شد: ما در سطح دنیا رایزن‌های بازرگانی داریم که شمار آنها از هفت رایزن فزونی نمی‌گیرد. آل اسحاق با اعلام این‌که با رویکرد قبلی نمی‌توان به 200میلیارد دلار تجارت جهانی دست‌یافت، افزود: اگر رویکرد جدید در راستای قرارداد با چین و روسیه و هند و... مدیریت شود، بدین معناست که باید روابط تجاری و اقتصادی با دنیا را جزئی از محورهای اولیه تصمیم‌گیری‌ها در نظر گیریم. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد سفرای ایرانی باید در راستای روابط اقتصادی و افزایش این حجم مورد بازخواست قرار گیرند.