معمای تیراندازی شبانه در کابل

معمای تیراندازی شبانه در کابل


تیراندازی‌هایی که جمعه‌شب در کابل رخ داد، 17کشته و 41زخمی بر جا گذاشت؛ در حالی که اخبار موثقی درباره عوامل این تیراندازی‌ها منتشر نشده است.
به گزارش فارس، ابتدا رسانه‌های طالبان علت این تیراندازی‌ها را جشن سقوط پنجشیر اعلام می‌کردند اما بعدا اخبار مربوط به سقوط پنجشیر تکذیب شد و برخی گزارش‌ها از اختلافات میان طالبان خبر می‌دهند.برخی اخبار غیررسمی از درگیری‌های شبکه حقانی و نیروهای ملابرادر در کابل خبر دادند و طبق اخبار تایید نشده کشمکش میان طالبان بر سر سهم‌گیری از قدرت آغاز شده است.برخی منابع نیز اعلام کردند گروه حقانی علیه ملاهیبت‌ا... کودتا کرده است. تیرهای هوایی شلیک‌شده نیز از سوی گروه حقانی بوده است. برخی گزارش‌ها حاکی از حضور جنگنده‌های آمریکا بر فراز آسمان کابل و تیراندازی نافرجام نیروهای طالبان بود.ملامحمد یعقوب‌عمر، عضو ارشد طالبان در پیامی صوتی به همه اعضای طالبان که تیراندازی می‌کردند، هشدار داد از این کار صرف‌نظر کنند. وی شایعات مربوط به تصرف پنجشیر را بی‌اساس دانست و گفت این موضوع واقعیت ندارد.وی به همه مقامات نظامی و روسای پلیس هشدار داد اگر دوباره در کابل تیراندازی شود مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
در همین حال ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در پیامی از اعضای این گروه خواست از تیراندازی خودداری کنند.برخی گمانه‌زنی‌ها از اختلافات طالبان بر سر اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان حکایت دارند، به‌طوری که پس از گذشته چند هفته، طالبان دولت جدید را اعلام نکرده و با چالش‌هایی مواجه شده است.