بازی مدعیان دروغین با جان بیماران

بازی مدعیان دروغین با جان بیماران

اعضای باندی که با راه‌اندازی فرهنگسرای علمی قرآنی در فردیس کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند. متهمان به بهانه طب اسلامی - سنتی داروهایی به بیماران می‌دادند که مصرف انسانی نداشت.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، چندی قبل دادستانی فردیس استان البرز در جریان فعالیت یک گروه در پوشش فرهنگسرای تسنیم در سه‌راه حافظیه این شهر قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌داد، این افراد بدون مجوز، مدعی راه‌اندازی فرهنگسرایی به نام تسنیم، در سطح شهر بوده و کلاس‌های علمی و قرآنی در مرکز خود برگزار می‌کنند. آنها همچنین با ادعای درمان بیماران با طب سنتی و اسلامی، از مراجعه‌کنندگان کلاهبرداری کرده و به آنها دارو می‌دادند.
با شروع تحقیقات مشخص شد مدیران این مرکز هیچ مدرک آکادمی نداشته و به دروغ خود را دکتر معرفی می‌کنند. همچنان آنها درپی رواج تفکرات انحرافی در میان مراجعه‌کنندگان به این مرکز هستند. سرانجام با مشخص شدن اقدامات مجرمانه این افراد، دستور بازداشت آنها صادر و سه زن و دو مرد در این رابطه دستگیر شدند.
شروع تحقیقات از متهمان نشان داد این مرکز با تبلیغات در سطح شهر فردیس، خود را به عنوان مرکزی درمانی-مذهبی بر مبنای آموزه‌های طب اسلامی و سنتی نشان داده و در حالی که دست‌اندرکاران مرکز از تحصیلات خاصی برخوردار نبودند، با ارائه‌ مدارک جعلی خود را دکتر معرفی می‌کردند و به این ترتیب توانسته بودند تعداد زیادی از شهروندان از شهرستان فردیس و سایر شهر‌های مجاور را فریب دهند.
 مدیران این مرکز پیش از برخورد قضایی بود موفق شده بودند برخی از نهاد‌ها و مسوولان میانی شهرستان فردیس را هم فریب دهند، مردم زیادی را نیز از این طریق طعمه اهداف شوم خود سازند و از آنها پول دریافت کنند. متهمان خود را افرادی موجه و متخصص در اسلام جلوه داده بودند. این در حالی است که هیچ تخصص یا اطلاعاتی در زمینه پزشکی یا معارف اسلامی نداشتند.
از دیگر اقدامات مدیران موسسه تسنیم، فروش دارو‌ها و مواد بهداشتی به شهروندان و دریافت مبالغ قابل توجه از آنها بود. این در حالی است که این دارو‌ها نه‌تنها ارزش و منفعتی برای سلامتی ندارند، بلکه مطابق با اعلام شبکه بهداشت و درمان، قابلیت مصرف انسانی نیز نداشتند.
ارائه‌ مدارک بدون اعتبار مبنی بر گذراندن دوره‌های آموزش پزشکی در برابر دریافت وجوه قابل توجه از دیگر اقدامات گردانندگان این مؤسسه بود. این در حالی است که مدیران موسسه تسنیم هیچ صلاحیتی در آموزش دوره‌های پزشکی نداشتند و مدارک صادرشده نیز فاقد هرگونه ارزش قانونی است.
حسین ناصرخاکی، دادستان عمومی و انقلاب فردیس در این‌باره به جام‌جم گفت: «متهمان در تحقیقات به ارتکاب تعداد زیادی کلاهبرداری با دریافت وجه از مردم در برابر فعالیت‌های پزشکی غیرمجاز و همچنین ارائه مدارک دوره‌های آموزشی فاقد ارزش اعتراف کرده‌اند، اما شناسایی تمام شکات امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل براساس بند (ب) ماده 96 قانون آیین دادرسی کیفری تصویر متهمان در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا شکات بتوانند آنها را شناسایی کنند. شکات می‌توانند در صورت شناسایی متهمان، برای طرح شکایت به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس (شعبه دوم بازپرسی) مراجعه کنند.
متهمان با رواج عقاید خرافه ، افرادی را فریب داده و جذب خود کرده بودند. یکی از متهمان همچنین در حال نوشتن یک کتاب با  مطالب خرافه بود. این مرکز  برای پیشبرد اهداف خود از عنوان مرکز علمی -قرآنی برای خود  استفاده کرده و مدت زیادی فعالیت می کردند.