این پایان گاندو نیست

این پایان گاندو نیست

آیین تجلیل از عوامل سریال «گاندو 2» با حضور دکتر علی‌عسکری ریاست سازمان صداوسیما، حمید شاه‌آبادی معاون سیما و جمعی از مدیران شبکه سه و عوامل این سریال، صبح روز گذشته در تالار خورشید سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در این مراسم علی فروغی، مدیر شبکه سه و مهدی آذرپندار مدیرگروه فیلم و سریال شبکه هم حضور داشتند. ابتدا حمید خواجه‌نژاد، مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما با اشاره به سفر اخیر دکتر علی‌عسکری به جلفا و بازدید از سریال «سلمان فارسی» بیان کرد: «این دومین مراسمی است که برای یک سریال برگزار می‌شود و آقای دکتر علی‌عسکری وقتشان را به آن اختصاص می‌دهند. یکی سفر اخیر ایشان به جلفا بود و دیگری تقدیر از عوامل سریال گاندو که جزو سریال‌های پربیننده تلویزیون در نظرسنجی مردمی قرار گرفته‌است». وی در ادامه به سریال‌های تلویزیونی روی آنتن نیز اشاره کرد و از دکتر شاه‌آبادی خواست سخنانی را در این خصوص ایراد کند.

سریال تاثیرگذار و به یادماندنی
حمید شاه‌آبادی، معاون سیما ابتدای صحبت‌هایش بیان کرد: از آقای دکتر علی‌عسکری سپاسگزارم که به حوزه فیلم و سریال توجه خاصی دارد و وقتش را برای سریال و تجلیل و تشکر از بزرگوارانی که برای این سریال ماندگار زحمت کشیدند، گذاشت.
وی در ادامه از تقارن این مراسم با ایام شهادت رئیسعلی دلواری گفت و افزود: رئیسعلی دلواری نیز فضای ملتهبی را در آن روزگار گذراند. اتفاقی که در طول این سریال هم افتاد.
شاه‌آبادی همچنین عنوان کرد: چنین سریال تاثیرگذار و به یادماندنی نیاز جدی جامعه است که با گاندو شکل گرفت. سریالی که هم عامه مردم پسندیدند و هم جامعه نخبگانی. همین جا از همه دست‌اندرکاران این سریال تشکر می‌کنم. پس از صحبت‌های کوتاه معاون سیما گزارش مردمی از سریال گاندو پخش شد که اغلب سریال را دیده بودند و بابت ساخت آن از عوامل و کارگردان تشکر می‌کردند.


گاندو، صدای مردم بود
جواد افشار، کارگردان نیز پس از تشکر از رئیس سازمان و مدیران که این فرصت را در اختیار خانواده گاندو قرار داده‌اند، گفت: به اعتقاد من گاندو ویژگی خاصی داشت. این‌که تبلیغات و هجمه‌هایی که علیه صداوسیما بود را خنثی کرد. گاندو، صدای مردم بود. حتی صدای منتقدان و معترضان هم بود. این‌که می‌گویند صداوسیما از مردم فاصله گرفته، گاندو ثابت کرد صداوسیما همچنان کنار مردم است. در دیالوگ‌ها نیز شفاف‌سازی و مطالبه‌گری کاملا مشخص بود.
وی درباره واکنش‌های عده‌ای نسبت به این سریال هم توضیح داد: واکنش‌هایی که عده‌ای به این سریال داشتند هم برای ما شگفت‌انگیز بود. جالب این‌که هم صدای رفقا و همراهان در آمد و هم معاندان. فکر می‌کنم گاندو، این گفتمان را راه انداخت و می‌شود این مطالبه‌گری در کارها وجود داشته باشد و از سویی، نیازهای فرهنگی  و هنری جامعه را هم برآورده کرد.



گاندویی‌ها جهاد کردند
مجتبی امینی، تهیه‌کننده سریال نیز با تایید صحبت‌ها و نظرات کارگردان و تشکر از حمایت‌های رئیس صداوسیما بیان کرد: خانواده گاندو زحمت بسیاری از همان ابتدای این سریال در سال 1398 کشیدند، اما مهجور و یک جاهایی مظلوم واقع شدند. وی ادامه داد: فکر می‌کنم چراغی روشن شده که نباید خاموش شود و این راه باید ادامه پیدا کند. وقتی یک اثر هنری درباره نفوذ خلق می‌کنید، هدایت کار با مشکل مواجه می‌شود. اما همه عوامل با همه وجودشان پای کار ایستادند. از کارگردان گرفته تا بازیگران و عوامل پشت دوربین تا اثری خلق شود که مطالبه مردم است و جایش در تلویزیون خالی بود. امینی همچنین توضیح داد: موضوعات جذاب زیادی در این زمینه هست و از طرفی مردم هم توقع‌شان بالا رفته‌است. فکر می‌کنم سریالی با این پروداکشن بعد از انقلاب تا امروز ساخته نشده بود. لازم است همین جا عنوان کنم در این شرایط سخت کرونایی بچه‌ها جهاد کردند و تلاش‌شان کمتر از کادر درمان نیست. به صورت شبانه‌روز جهاد کردند تا این سریال ساخته و روی آنتن برود.



یک قدم رو به جلو
مهدی نقویان، مدیرعامل موسسه شهید آوینی نیز با تشکر از عوامل برگزاری این مراسم گفت: به نظر من این نشست صمیمانه با برنامه‌های دیگر تفاوت عمده‌ای دارد. این‌که گروه تولیدکننده زحمات خودش را کشید و در کنار آن مدیر شبکه هم برای پخش این سریال خیلی زحمت کشید.
وی ادامه داد: همین‌طور که در حال پیشرفت هستیم، فشارهای زیادی روی صداوسیما هست و عده‌ای به جای رسانه‌ملی می‌گویند رسانه میلی! بله میل به انقلاب و جمهوری اسلامی است. امیدواریم گاندو یک قدم رو به جلو در صداوسیما باشد. در حوزه امنیت به‌شدت قدرتمند هستیم با این‌که در منطقه‌ای قرار داریم که ناامنی اطرافمان موج می‌زند. در پزشکی و علم و دانش نیز پیشرفت‌هایی داریم و جزو کشورهایی هستیم که مقابل کرونا دستاوردهایی کسب کرده‌ایم اما همچنان با هجمه‌هایی روبه‌رو هستم. بنابراین از همه دست‌اندرکاران این سریال و به‌خصوص آقای افشار تشکر می‌کنم که چنین سریالی را ساختند و ماندگار کردند.



حواشی سیاسی نه رسانه‌ای
آرش قادری، نویسنده سریال هم با اشاره به این‌که بعد از دو فصل از این سریال بالاخره نوبت به تقدیر از آنها رسید هم گفت: می‌خواهم از دوستانی قدردانی کنم که برای گاندو زحمت کشیدند اما امروز در این مراسم نیستند. ما از همان ابتدای پخش سریال با حواشی‌ای مواجه شدیم که باید در حوزه سیاست بیفتد نه رسانه. من به‌عنوان نویسنده این سریال می‌توانم بگویم که بخش بسیار سنگینی را در دوران کاری‌ام با گاندو گذراندم. کلی کتاب و مقاله و گزارش برای نگارش فیلمنامه این سریال خواندم و سعی کردم از پرونده‌هایی که توسط قوه قضاییه بررسی شده در کار استفاده کنم که در این دنیا و آن دنیا مدیون کسی نباشم. از همه دوستان هم که برای این کار زحمت کشیدند صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم گاندو همچنان ادامه داشته باشد.



آرامش و صمیمیت در پشت صحنه
خسرو شهراز که در این سریال نقش بازپرس امنیتی را بازی کرد هم گفت: بهترین نکته‌ای که می‌توانم عنوان کنم این است که ساخت چنین سریال سنگین و دشواری نیاز به تجربه و امکانات بزرگی دارد که آقای افشار و آقای امینی از پس آن برآمدند. من از آنها تشکر می‌کنم که این فضای پر از آرامش و صمیمیت را در کار ایجاد کردند تا بازیگران در کمال آرامش بتوانند به وظیفه خود عمل کنند. کمتر کسی می‌توانست چنین اشرافی روی چنین کار بزرگ و دشوار و سنگینی داشته باشد. خوشحالم عضوی از خانواده گاندو بودم و از همه بابت ساخت این سریال تشکر می‌کنم.



7 ماه طاقت‌فرسا
پندار اکبری نیز که نقش یک مامور امنیتی را در این سریال بازی کرد، با اجازه از بزرگ‌ترهای جمع گفت: ممنون که این جلسه را برگزار کردید.
حرف دل ما را تهیه‌کننده گفت. ما هفت‌ماه طاقت‌فرسا برای این سریال داشتیم. چه در گرما و چه در سرما به‌سختی کار کردیم اما حواشی هم برای این کار ایجاد شد. بااین‌حال خوشحالم نقش سعید را بازی کردم و ممنونم از آقای افشار و آقای امینی که برای این نقش به من اعتماد کردند. امیدوارم گاندو همچنان ادامه داشته باشد.
نسرین نکیسا هم که نقش مادر محمد، مامور امنیتی را بازی کرد عنوان کرد: انعکاس این سریال را می‌توان در مخاطبان دید. خوشحالم که قطره‌ای از این دریای بیکران بودم و این‌که سریال دیده شد و مورد لطف مردم قرار گرفت.



شوخی با مدیر شبکه
مجید نوروزی بازیگر نقش رسول یکی از ماموران امنیتی گفت: من خیلی در این مدت با مردم مواجه نشده‌ام. اما اگر اقبالی بود برای همه بچه‌ها بود و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و جالب این‌که علی فروغی با او درباره نقشش در این سریال شوخی کرد و او نیز در پاسخ گفت: من دوربین گوشی شما را هم هک کردم.
پس از آن وله‌ای از 162 و صدای مردم پخش شد که نظرات‌شان را با صداوسیما درباره این سریال مطرح کرده بودند.




هوای ما را داشته باشید
شهرام قائدی نیز که نقش منفی محمدعلی موسی‌پور را در این سریال بازی کرده بود هم در این زمینه تاکید کرد: گاندو برای من پر از خیر و برکت بود. چون چهار پنج سالی بود که نمی‌خواستم دیگر کمدی بازی کرده و دوست داشتم نقش منفی بازی کنم و خودم را محک بزنم که این افتخار در سریال «گاندو» میسر شد. وی ادامه داد: من با صحبت‌های آقای مختاری موافقم. ما بچه‌های تلویزیون هستیم و خواهش می‌کنم هوای ما را داشته باشید. من در مدیوم‌های مختلف پیشنهادهایی در این سال‌ها داشتم اما دوست داشتم نقشی را بازی کنم که تا به حال تجربه نکرده‌ام. از این خط‌کشی‌ها نیز بیزارم که می‌گویند بازیگر تلویزیون یا بازیگر سینما و تقسیم‌بندی‌هایی از این دست برای تحقیر دوستان استفاده می‌شود. ما همه بازیگریم و مدیوم هم فرقی نمی‌کند. ما باید در هر مدیوم کارمان را درست انجام بدهیم. امیدوارم از بچه‌های تلویزیون بیشتر حمایت شود.



برچسب بازیگران سازمانی
سوگل طهماسبی نقش عطیه، همسر محمد را در این سریال بازی می‌کرد. وی در این مراسم صحبت‌هایش را با دو گله آغاز کرد و گفت: روی ما گاندویی‌ها برچسب بازیگران سازمانی خورده است و این‌گونه شناخته شده‌ایم. در این چند روز من برای کار به چند دفتر رفتم و همه من را نقد می‌کردند و می‌گفتند چرا در این سریال بازی کردی؟ می‌خواهم بگویم وقتی با ما چنین برخوردی می‌کنند تنها حمایت شما مسؤولان است که باعث دلگرمی می‌شود. وی ادامه داد: زمانی که من برای بازی در فصل یک این مجموعه نزد آقای افشار آمدم، می‌دانستم کار بد نمی‌سازد. بنابراین اعتماد کردم و آمدم. حالا نیاز به حمایت ویژه شما دارم. نه‌فقط من بلکه همه بازیگران این سریال روی اسم‌شان بعد از گاندو برچسب می‌خورد. طهماسبی همچنین افزود: سال گذشته از همه سریال‌ها تقدیر و تشکر شد. اما از گاندو 2 که برای نوروز پخش شد تقدیری نشد و اصلا صحبتی از این سریال به میان نیامد. احساس کردم ما خیلی مظلوم واقع شدیم. امیدوارم این نشست راهی باشد برای ما گاندویی‌ها که در این مسیر استوارتر حرکت کنیم.




پاسخ به یک پرسش
مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه در پاسخ به گله سوگل طهماسبی بیان کرد: حق با شماست. اما به دلیل شرایط خاص پخش سریال تا لحظه آخر اعلام نکردیم. چون پخش آن به مخاطره می‌افتاد. همه چیز با احتیاط و بدون اعلام قبلی بود. می‌خواستیم سریال بدون حاشیه پخش شود.
در این میان محمدحسین رنجبران، مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما نیز گفت: از خانم طهماسبی تشکر می‌کنم که دغدغه گروه گاندو را دارد.



از نقش اولیا تا اشقیا
حسن میرباقری بازیگر نقش غلامرضا رحمانی در «گاندو» نیز در ابتدای سخنانش تصریح کرد: من سال‌ها نقش مثبت را در آثار نمایشی بازی می‌کردم. ممنونم از دوستانی که به من نقش منفی پیشنهاد دادند. از همسفر‌شدن با بچه‌های مهربان گاندو هم خوشحالم. همه می‌دانند که دغدغه من نوشتن و کارگردانی است. اما یک عمر نقش اولیا را بازی کردم و گفتم فرصتی پیش بیاید نقش اشقیا هم بازی می‌کنم. خوشحالم که مورد توجه مردم قرار گرفت و ارتباط خوبی با این کار پیدا کردند.



90درصد رضایت مخاطبان
علی فروغی، مدیر شبکه سه هم سخنانی در این زمینه ایراد کرد و گفت: ما برای سریالی دور هم جمع شده‌ایم که قریب 90درصد رضایت مردم را به همراه داشت. یعنی به نوعی همه اقشار جامعه آن را پسندیدند و این اتفاق مهمی است. این سریال توانست رکورددار باشد و نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند که نشان از قدرت و قوت رسانه است.
وی ادامه داد: جهت‌گیری این سریال از همان ابتدا خیلی روشن بود و ابایی هم از طرح آن نداشت و به شکل کاملا هنرمندانه و مردم‌پسند یک سریال مهم و تاثیرگذار ساخت.
فروغی همچنین افزود: این سریال نشان داد که اگر حرف مردم را هنرمندانه بیان کنیم با عالی‌ترین اقبال و رضایت مردم مواجه خواهیم شد. گاندو همچنین توانست بین اهالی هنر اعتمادبه‌نفس به‌وجود آورد و فصل جدیدی در این گونه از فیلمسازی را ایجاد کرد. هم قدردان بازیگران نقش مثبت باید بود و هم بازیگران نقش منفی که کار خطیری انجام دادند. این را بدانید که نگاه عزیزان ما به شما نگاهی ویژه‌ است.
مدیر شبکه سه درباره پخش این سریال هم توضیح داد: گاهی برای عده‌ای تصور می‌شد شبکه سه شجاعت کرده که این سریال را پخش کرده. در صورتی که اگر ما تصمیمی برای «گاندو» گرفتیم، با حمایت و اشراف و کمک دکتر علی‌عسکری بود. ما هر دو فصل را مدیون حمایت غیرعلنی و پشت صحنه ایشان هستیم.



موجی که بین خانواده‌ها راه افتاد
محمد مختاری که در این سریال نقش ابراهیم شریف را بازی کرد نیز در این مراسم خاطره‌ای از برخورد بچه‌های حراست سازمان و شوخی‌ای که درباره نقشش کرده بودند تعریف کرد و گفت: خداوند به من در سریال «روزهای اعتراض» لطف کرد و باعث شد آن نقش را بازی کنم. بار دیگر هم لطفش شامل حال من شده و این نقش در «گاندو» به من محول شد.
وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: سال 86 که سریال «روزهای اعتراض» و نقش میرزا را بازی کردم آقای میرباقری به من گفت که آبروی سازمان را حفظ کردی. اما بعد از آن سریال من سه سال بیکار بودم و دستم به هیچ جا بند نبود. برای بازی در این سریال هم خیلی‌ها برای ما خط و نشان کشیدند و عده‌ای هم ما را نفرین کردند. می‌توانم بگویم این نقش برای من در این 30 سال که فعالیت می‌کنم، به نوعی پوست‌اندازی بود. امیدوارم اتفاقی که بعد از «روزهای اعتراض» برای من پیش آمد بعد از «گاندو» پیش نیاید.
مختاری همچنین افزود: خوشحالم این نقش دیده شد و فرهنگی را بین خانواده‌ها ایجاد کرده و به تعبیری فرهنگسازی کرد. چون من دیدم که بچه‌ها چه پسر و چه دختر بعد از دیدن این سریال می‌گویند می‌خواهند مامور امنیتی شوند. یعنی موجی بین خانواده‌ها راه افتاد. بنابراین از ما بچه‌های تلویزیون حمایت کنید تا ما هم با اعتماد به نفس بیشتر بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.


یک سریال پرمحتوا
حسین پارسایی هم که به نسبت بقیه حضور کوتاه‌تری در این سریال داشت بیان کرد: من سال‌هاست که با آقای افشار و آقای امینی رفاقت دیرینه‌ای دارم. اما فرصت همکاری میسر نشده بود تا این‌که این توفیق در سریال «گاندو» حاصل شد. من مدتها کارگردانی و مدیریت می‌کردم و توفیق بازی از من گرفته شده بود. گاندو یک را هم ندیده بودم. اما وقتی آقای افشار به من پیشنهاد همکاری داد، گفت برو فصل یک را ببین و اگر دوست داشتی در فصل 2 بازی کن. من هم سریال را دیدم و پسندیدم. به نظرم سریال پرمحتوایی آمد که به لحاظ نگارش و ساخت از سطح قابل قبولی برخوردار بود.
وی ادامه داد: این سریال تعلیق‌ها و شخصیت‌پردازی‌های خوبی داشت و بازیگران هم به‌درستی انتخاب شده بودند و با تعلق‌خاطر مقابل دوربین رفتند. پشت تک‌تک سکانس‌ها هم فکر شده بود. این سریال فقط آنتن پرکن و جنبه سرگرمی نداشت. هر‌کدام از بازیگران با این نقش وارد چالش شدند. پارسایی همچنین عنوان کرد: بازی در این کار برای من تجربه شیرینی بود. در این سریال نقش کوچک و بزرگ وجود نداشت و همه دیده شدند و تاثیرگذار بودند. به صداوسیما بابت این کار تبریک می‌گویم.
سارا منجزی آخرین نفری بود که صحبت کرد. او که پدرش را هم به‌تازگی از دست داده و نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد از تهیه‌کننده و کارگردان تشکر کرد و گفت در این کار خیلی اذیت شده‌است. با این حال مثل بقیه با عشق کار کرد.
در پایان نیز از همه عوامل تشکر و تقدیر شد و عکس یادگاری گرفتند.