مغضوب‌شدگان

مروری بر سرنوشت ستاره‌هایی که با مربیان تیم‌ملی‌شان به اختلاف خوردند

مغضوب‌شدگان

فرناندو ردوندو
یکی از عجیب‌ترین محرومیت‌ها، اتفاقی بود که برای فرناندو ردوندوی آرژانتینی افتاد. در حالی که به عقیده کارشناسان او یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی زمان خودش بود، جام جهانی 98 فرانسه را به دلیل اختلاف با مربی از دست داد. دانیل پاسارلا جانشین آلفیو باسیله در تیم‌ملی آرژانتین شده بود و از همان روز اول، دستوراتی داد که در نوع خودش عجیب بود.  او اعلام کرد بازیکنانی که موهای بلند دارند، برای حضور در تیم‌ملی باید موهای خود را کوتاه کنند. همچنین او اعلام کرد دیگر هیچ بازیکنی حق ندارد گردنبند داشته باشد. گابریل باتیستوتا جزو اولین بازیکنانی بود که مجبور شد به این دستور تن دهد و موهایش را کوتاه کند. اما ردوندو زیر بار نرفت. او که در فاصله سال‌های 1995 تا 2000، یکی از ستاره‌های رئال مادرید بود و با این تیم به دو قهرمانی لالیگا و دو قهرمانی در اروپا رسید، جام جهانی 98 را به همین دلیل ساده از دست داد. او که موهایش را به فوتبال ترجیح داد، در آن زمان گفت: «شاید 10 سال دیگر حسرت نبودن در تیم‌ملی را بخورم اما در مورد بعضی چیزهای مشخص هرگز توافق نمی‌کنم. »


 کریم بنزما
یکی از محرومان حضور در تیم‌های ملی، کریم بنزما بود که حتی پای پلیس هم به پرونده مربوط به او باز شد.
دیدیه دشان، سرمربی فرانسه سال 2015 اعلام کرد که بنزما به دلیل داشتن پرونده قضایی دیگر به تیم‌ملی باز نمی‌گردد. ماجرا از این قرار بود که بنزما از طریق چند فرد ناشناس، قصد داشت از متئو والبوئنا دیگر ملی‌پوش تیم فرانسه، اخاذی کند.
این پرونده زمانی افشا شد که والبوئنا تمام اظهارات و حرف‌های بنزما را در اختیار نیروهای پلیس قرار داد و از همین جا بازرسی مقامات قضایی شروع شد.
کار به حدی بالا گرفت که حتی مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه اعلام کرد که بنزما دیگر جایی در تیم‌ملی ندارد. او یورو 2016 را از دست داد و حتی ادعا کرد دشان رفتاری نژادپرستانه علیه او داشته است. با این حال و بعد از گذشت حدود 6 سال دشان؛ بنزما را برای بازی‌های امسال یورو دعوت کرد و پرونده اختلاف این بازیکن و مربی بسته شد.



نیکلاس آنلکا
یکی از پر حاشیه‌ترین تیم‌های ملی در سال‌های اخیر، تیم ملی فرانسه در جام‌جهانی 2010 با هدایت ریموند دومنک بود. بحران و جنجال این تیم در بازی مرحله گروهی مقابل مکزیک به اوج رسید که در همان نیمه اول 2 بر صفر از حریفشان عقب افتادند.
بنا به گزارش روزنامه فرانسوی اکیپ، دومنک در بین دو نیمه از کند بودن آنلکا و نحوه بازی‌اش انتقاد می‌کند. در مقابل آنلکا با فحاشی جواب مربی‌اش را می‌دهد. گرچه هم آنلکا و هم دومنک این گزارش اکیپ را تکذیب کردند اما در نیمه دوم همان بازی، آندره پیر گیکناک به جای آنلکا به زمین رفت.
روز بعد آنلکا پیشنهاد معذرت‌خواهی از مربی را قبول نکرد و همان روز از آفریقای جنوبی به فرانسه بازگردانده شد.
بعد از اخراج آنلکا، گروه دیگری از بازیکنان فرانسه هم در تمرینات شرکت نکردند.  فدراسیون فوتبال فرانسه آنلکا را 18 ماه محروم کرد و حضور این بازیکن در تیم ملی کشورش بعد از 69 بازی و 14 گل، برای همیشه تمام شد. فرانسه در آن جام، از سه بازی فقط یک امتیاز کسب کرد و حذف شد.



روی کین
نام روی کین در دوران بازی‌اش چه در منچستریونایتد و چه در تیم‌ملی ایرلند همیشه با حاشیه گره خورده بود. یکی از مهمترین جنجال‌های مربوط به او، خط خوردنش از فهرست تیم‌ملی ایرلند توسط میک مک‌کارتی برای جام‌جهانی 2002 بود. این دو قبلا و در زمان بازی هم اختلافی با هم داشتند. یک بار و در خلال جام‌جهانی 1994، مک‌کارتی که سال‌های آخر فوتبالش را می‌گذراند، به دلیل دیر آمدن کین به اتوبوس تیم و معطل شدن بقیه، به شدت از او در مقابل دیگر بازیکنان انتقاد کرد.
کین هشت بار این کار را تلافی کرد و در یکی از تمرین‌های تیم‌ملی ایرلند برای بازی‌های جام‌جهانی 2002 به شدت از نبود امکانات انتقاد و در مقابل دیگر بازیکنان با مک‌کارتی دعوا کرد.
ایرلند بدون کاپیتانش به جام‌جهانی رفت و توسط اسپانیا در دور یک هشتم حذف شد.
روی کین یک سال بعد و بعد از برکناری مک‌کارتی، بار دیگر به تیم‌ملی برگشت.