ادامه مذاکرات به عزم غربی‌ها‌ بستگی دارد

ادامه مذاکرات به عزم غربی‌ها‌ بستگی دارد

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره آینده مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام عنوان کرد روند مذاکرات از این پس شکل و صورت جدیدی پیدا خواهد کرد و دیگر قرار نیست به صرف اعلام آمادگی طرف‌های مقابل برای ادامه روند مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران هم به این خواسته تن بدهد؛ بلکه از این پس، صرفا وقتی غربی‌ها توانستند با خودشان کنار بیایند و این عزم و اراده را پیدا کنند که در یک فضای برابر و توام با احترام متقابل و قبول مسؤولیت در قبال انجام تعهدات به میز مذاکرات برگردند، آن زمان است که جمهوری اسلامی ایران هم شرایط را برای ادامه گفت‌وگوها مساعد می‌بیند.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی در عرصه مذاکرات از یک منطق قوی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در نظام سیاسی و حوزه بین‌الملل رویکردها برخاسته از عمق منافع ملی است و به‌واسطه این موضوع است که دولت‌ها کنار هم جمع می‌شوند و پای میز مذاکرات می‌آیند. ایران در طول سالیان گذشته هیچ گریز، نگرانی و پرهیزی از موضوع مذاکره نداشته و ندارد. منطق ما، منافع ملی است و نظام سیاسی‌ای که دنبال این منطق از مذاکره رویگردان نیست. اما این مساله هم قابل قبول نیست که صرفا جلسه‌ای تشکیل و درباره موضوعات بحث و بررسی شود و دست آخر هیچ نفع و عایدی نصیب مذاکره‌کنندگان نشود. عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به این‌که گفت‌وگوها در حوزه مسائل بین‌المللی باید دارای نتیجه باشد، عنوان کرد: هر مذاکره‌ای باید نتیجه، خروجی و دستاورد ملموسی داشته باشد و همچنین نتایج براساس زمان‌بندی و قابل احصاء باشد. همچنین تعهدات طرف‌های مقابل هم قابل ارزیابی و همراه با ضمانت اجرا باشد و از سویی دیگر باید به این نکته هم توجه کرد در صورتی که هر کدام از طرفین مذاکره به تعهدات خود عمل نکردند با واکنش مناسب از سوی دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده و همچنین نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شوند. از همین روست مذاکراتی که در گذشته از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت پیشین صورت می‌گرفت، نتایج مطلوبی را حاصل نکرد.
عزیزی با بیان این‌که در حال حاضر جامعه ایران تحولات درباره توافقات هسته‌ای را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: توقع و انتظار مردم این است که بعد از گذشت سال‌ها از توافق برجام بالاخره حاصل و نتیجه این گفت‌وگوها معلوم و مشخص شود. به عبارت دیگر، جامعه مترصد آن است که از دل این گفت‌وگوها منافع ملی کشور حفظ و نیازهای اساسی در حوزه هسته‌ای تامین و نیازهای حیاتی هم تامین و تحریم‌های ظالمانه برداشته شود.  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: رویکرد دستگاه دیپلماسی کشور باید در این مسیر قرار بگیرد که طرف‌های مقابل ایران مثل گذشته دیگر نسبت به تعهدات خود بی‌اعتنایی نکنند و اگر روند مذاکره باز هم مثل سابق باشد و در روی همان پاشنه بچرخد و صرف مذاکره‌ای برای مذاکره انجام شود، این مساله به مثابه باج دادن به طرف‌های غربی خواهد بود. اما هم دولت و هم مجلس دیگر این رویه را تحمل نمی‌کنند و با هماهنگی و یکپارچگی صورت گرفته در حوزه داخلی در کنار نصب‌العین قراردادن به توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب و همچنین تکیه و تاکید بر مصوبه مجلس مبنی بر قانون لغو تحریم‌ها، مسیر مذاکره مشخص خواهد شد.  وی با اشاره به این‌که در قبال بی‌تعهدی غربی‌ها موضوع کاهش تعهدات براساس معیارهای قانونی از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفت، تصریح کرد: اگر در آینده عزم غربی‌ها برای ادامه مذاکرات باشد موضع دولت اصرار و ابرام بر رفع تحریم‌های ظالمانه و راستی‌آزمایی آن خواهد بود و تنها در این صورت است که مانعی برای بازگشت دوباره آمریکا به برجام نخواهد بود. ما پیشاپیش خطوط قرمز خود را برای ادامه مذاکره و همچنین احترام به حق حاکمیت ملی اعلام کردیم و منتظر رعایت آن از سوی طرف‌های غربی خواهیم بود.  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر این نکته تاکید کرد که برابر با اعلام جمهوری اسلامی ایران شروط مذاکره، تعهد به انجام مفاد توافق، گرفتن تضمین برای اجرایی کردن محتوای مورد توافق در این گفت‌وگوها و همچنین ارزیابی میزان اجرایی کردن تعهدات طرفین مذاکره است و اگر این محورها رعایت نشود لزومی به ادامه این گفت‌وگوها نخواهد بود.