فصل سوال‌های بی‌جواب

چرا با خودمان روراست نیستیم؟ کی گفته تابستان فصل خوشگذرانی است؟

فصل سوال‌های بی‌جواب


آقای احسان رضایی همه چیز را می‌داند! این را همه کسانی که ایشان را از نزدیک می‌شناسند هم گواهی می‌دهند اما باور کنید او هم جوابی برای این سوال من نداشت. این که چرا باید تعطیلات تابستانی داشته باشیم؟! مثلا چرا نباید برای مدارس و دانشگاه‌ها تعطیلات پاییزی یا بهاری داشته باشیم؟ بیشتر کشورهای دنیا چه چیزی در تابستان دیده‌اند که تعطیلی‌های مدارس و دانشگاه‌شان را گذاشته‌اند در این فصل؟
حالا که صحبت از کسانی که آقای رضایی را از نزدیک می‌شناسند شد باید یک توضیح دیگر هم راجع به «از نزدیک شناختن» بدهم. از نزدیک شناختن ممکن است برداشت آدم‌ها از متن را عوض کند. مثلا کسانی که من را از نزدیک می‌شناسند اگر این متن را بخوانند با خودشان بگویند که اگر این آدم از تابستان و گرما خوب می‌گفت جای تعجب داشت! من واقعا همان‌قدر که از سرما و در سرما نشستن احساس آرامش می‌گیرم در گرما معذبم. اصلا اگر قرار نبود انسان در گرما معذب باشد که خدا جهنم‌اش را گرم نمی‌ساخت! مثلا جهنم را جایی درست می‌کرد شبیه به سیبری که همه‌اش برف است و یخ. آن‌ وقت کدام گناهکاری از افتادن در یک یخچال طبیعی پر از برف و یخ می‌ترسید و از گناه پرهیز می‌کرد؟!
بگذارید اصلا مسأله را طور دیگری برایتان باز کنم. تمام کسانی که از تابستان خوش‌شان می‌آید و دوست دارند از بهترین سه ماه سال بیشترین استفاده را ببرند، اگر دقیق‌تر به تفریحات تابستانی‌شان دقت کنند، می‌فهمند که در واقع آنها هم دارند از سرما لذت می‌برند و نه از گرما! برای مثال این دست آد‌م‌ها دوست دارند در تابستان لب ساحل یک جزیره دراز بکشند و نوشیدنی خنک بنوشند. خب برادر/خواهر من!
این هم که شد همان!
یعنی شما هم دارید از خنک بودن یک چیز لذت می‌برید و تابستان این وسط فقط کمی کنتراست را بالا می‌برد تا آن خنکی بیشتر به کام‌تان بیاید و بیشتر لذت ببرید. یا مثلا دوستداران تابستان دل توی دل‌شان نیست که در این فصل بپرند در یک استخر آب یخ روباز. یعنی باز هم دارند از سرمای آب و هوای باز لذت می‌برند نه گرمای تابستان.
بگذریم، با این حال و با نادیده گرفتن این نکات که در این دنیا
هیچ کس حتی به دنبال جواب این سوال هم نیست که چرا باید تابستان فصل خوشگذرانی و تعطیلات باشد، این شماره از هفتگ جام جم را به تابستان اختصاص داده‌ایم و یک موضوع اساسی را مطرح کرده‌ایم که در کنار موضوع «علم بهتر است یا ثروت؟»‌ یکی از موضوعات ثابت انشای مدرسه‌مان بوده است. موضوع «تابستان خود را چگونه گذراندید؟» البته برخلاف دوران مدرسه که بیشتر دانش آموزان برای پز آمدن جلوی هم‌کلاسی‌هایشان از سفرهای خیالی‌شان می‌گفتند و از این که خیلی بهشان خوش گذشته، نویسندگان این شماره هفتگ جام جم از واقعیت تابستان‌هایی که بر آنها گذشته، حرف زده‌اند.