70 روز با قرآن

70 روز با قرآن

پانزده سال از اجرای طرح قرآنی در رسانه ملی می‌گذرد و امسال شبکه قرآن سیما طبق روال سال‌های قبل طرح ملی قرآنی 1455 را تولید و روانه آنتن کرد. طرح امسال با همکاری نهادهای قرآنی قدرتمندتر از سال قبل اجرا شد. در واقع این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین طرح قرآنی کشور با مشارکت نهادها و سازمان‍های قرآنی کشور و چهار معاونت صداوسیما با شعار محوری قرآن، امید، زندگی از پنجم تیر آغاز و تا 12 شهریور به مدت 10 هفته (70 روز) از شبکه قرآن پخش شد. روز گذشته اختتامیه این مراسم از ساعت 17 تا 19 با حضور مسؤولان قرآنی فعال در این طرح و با توجه به محدودیت‌های کرونایی به‌صورت تلویزیونی برگزار و روانه آنتن شد. در این مراسم به ۳۱۳ برگزیده آزمون سراسری حفظ و مفاهیم طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ جوایز اعطا شد. با حسن خلج‌اسعدی تهیه‌کننده و هادی ربیعی مجری برنامه طرح قرآنی 1455 به گفت‌وگو نشسته‌ایم که آنها از تجربیات‌شان از این برنامه گفتند.

مشارکت بالای مردمی
حسن خلج‌اسعدی، تهیه‌کننده برنامه درباره تولید برنامه طرح قرآنی 1455 به جام‌جم گفت: این طرح به مدت 15 سال در رسانه ملی برگزار شده است و امسال برای اولین بار، من تهیه‌کنندگی این برنامه را به‌عهده گرفتم. البته در همه این سال‌ها این طرح را دنبال می‌کردم و نسبت به فضای آن آَشنایی داشتم تا این‌که امسال قرعه به نام من افتاد و تهیه‌کننده برنامه شدم. ما امسال این طرح را با شعار قرآن، امید، زندگی برگزار کردیم. هر روز یک آیه و هر هفته یک موضوع از مفاهیم قرآنی را دستمایه قرار داده‌ایم که ذیل آیات قرآنی بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه این طرح همچون سال‌های قبل با بازخورد بسیار خوبی از سوی مردم روبه‌رو شد. تعداد پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی گویای این مساله است که مشارکت بالای مردمی را به دنبال داشت. الحمدا... این حجم مشارکت مردم نشان می‌دهد که رسانه ملی در برگزاری این طرح نمره قبولی را کسب کرده‌است. شخصا برای خودم هم تجربه بسیار خوبی بود و دغدغه‌مند این برنامه را تولید کردم. برنامه طرح قرآنی 1455 از پنجم تیر ماه تا 12 شهریور ماه به مدت 70 روز پخش شد و روز جمعه 19 شهریور ماه اختتامیه مراسم را روانه آنتن کردیم و از 313 نفر برگزیده تقدیر شد.
نبود محدودیت سن
این تهیه‌کننده با اشاره به برگزیدگان روزانه برنامه طرح قرآنی 1455 توضیح داد: ما هر روز به قید قرعه به 11 نفر جایزه می‌دادیم که در مجموع می‌توان گفت که 770 جایزه به مردم اهدا شد و این تعداد جوایز با 313 نفر برگزیده می‌شود
1083 جایزه. از سوی دیگر باید تاکید کنم که ما در برنامه مشارکت مردمی را از اقصا نقاط ایران داشتیم و همه مراکز برای برگزاری این طرح ما را همراهی کردند.
اسعدی درباره اهداف این طرح تاکید کرد: هدف از این طرح قرآنی کردن جامعه است. به همین دلیل شعار امسال قرآن، امید، زندگی انتخاب شد. چون مشکلات ما انسان‌ها به‌واسطه توکل به خدا حل می‌شود و با خواندن قرآن می‌توانیم به آرامش برسیم. در واقع قرآن فاصله بین یاس و ناامیدی را از ما کم خواهد کرد و به همین دلیل به‌واسطه این طرح مردم را بیشتر با قرآن مانوس می‌کنیم. ضمن این‌که ما برای این طرح به‌هیچ‌وجه محدودیت سنی نداشتیم و از حضور قاریان قرآن که نونهال هستند، بهره بردیم. حضور نخبگان قرآن و کارشناسان در برنامه، فضای برنامه را برای مخاطبان گرم و صمیمی کرده بود و با توجه به این‌که محدودیت سنی نداشتیم، مشارکت مردم بالاتر رفت.
وی افزود: ما در این برنامه مشارکت مردم از شهرهای مختلف داشتیم از بچه‌های کوچک 8 تا 9 ساله گرفته تا میانسالان. از جنوب ایران تا شرق و از شمال تا غرب همه در برنامه حضور فعال داشتند. همچنین هر روز ارتباط با مراکز استان‌ها برقرار می‌شد.
محدودیت‌های کرونایی
این تهیه‌کننده درباره این‌که کرونا شما را برای برگزاری این برنامه با محدودیت روبه‌رو نکرد؟ توضیح داد: مسلما کرونا روی همه چیز به‌ویژه در برنامه‌های تلویزیون هم تاثیر داشته است. به هر حال قبلا کلاس‌های قرآن حضوری برگزار می‌شد و از این کلاس‌ها گزارش‌هایی در برنامه پخش می‌شد اما الان همه کلاس‌ها آنلاین برگزار می‌شود و همین دست ما را برای تهیه گزارش بسته بود که می‌خواستیم از کلاس‌ها و خانواده‌های بچه‌ها تصویر بگیریم. اما به همه این شرایط سخت تن دادیم و تلاش کردیم برنامه قابل قبولی را روانه آنتن کنیم. از سوی دیگر در برنامه سال‌های گذشته گروه‌های تواشیح و همخوان در برنامه حضور داشتند و مخاطبان از آنها بهره‌مند می‌شدند اما به‌دلیل کرونا این شرایط برای ما مقدور نبود.
اسعدی درباره انتخاب مهمان‌ها در برنامه‌ها و معیارهایی که در نظر داشتند، تصریح کرد: ما در برنامه مهمانان نخبه کم نداشتیم. خانم دکتر زهرا سادات کرباسی، حافظ کل قرآن و بانوی جوان داروسازی است که نه تنها با داروهای ساخت بشر آشناست و از آنها برای درمان بیماران بهره می‌گیرد بلکه به داروخانه‌ای پر از نسخه‌های شفابخش دست یافته که در التیام‌بخشی آنها ذره‌ای تردید وجود ندارد یا کودکی شش ساله از بوشهر داشتیم که حافظ کل قرآن بود.
این تهیه‌کننده ادامه داد: ما برای انتخاب مهمان، چند معیار در نظر داشتیم. در واقع مهمان برنامه غیر از آن‌که نخبه در قرآن باشد، باید در زندگی شخصی هم موفق بوده و سعی کردیم کسانی را به برنامه دعوت کنیم که در زندگی شخصی همیشه مسیر قرآن را طی کرده‌اند و از سوی دیگر، شنیدن صحبت‌های آنها برای مخاطبان تلنگری به همراه داشته باشد. به هر حال تعداد حافظان قرآن در جامعه امروز کم نیست. اما سعی کردیم از میان بهترین‌ها، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنیم. همچنین مهمانان برنامه فقط از تهران نبودند و از کل ایران حضور داشتند.
بشارت آینده روشن
وی با اشاره به ارتباط با مراکز استان‌ها گفت: ما هر روز دو ارتباط با مراکز داشتیم. بنابراین مراکز استان‌ها سهم زیادی در برنامه داشتند و هر روز برنامه از ساعت 17 تا 19 به مدت دو ساعت روانه آنتن شبکه قرآن می‌شد. همان‌طور که تاکید کردم هر هفته یک موضوع از مفاهیم قرآنی را مورد بررسی قرار دادیم. موضوع هفته اول بشارت آینده روشن، هفته دوم امید به مغفرت و گشایش مادی و معنوی، هفته سوم مهربانی، بر و احسان، هفته چهارم شکر، هفته پنجم ولایت و ولایت‌پذیری، هفته ششم خانواده، هفته هفتم زیست مجازی و زیست حقیقی، هفته هشتم تواصی به‌حق وظیفه عمومی، هفته نهم حق‌الناس، هفته دهم عقل، فکر و علم بود. بیشتر موضوعات سعی شد متناسب با مناسبت‌ها، مسائل مبتلا به روز جامعه و اوقات فراغت تابستانی جوانان و خانواده‌ها در نظر گرفته شود. برای مسابقه پیامکی براساس مفاهیم کلیدی هر آیه سؤالاتی طراحی شده که به اشتراک گذاشته می‌شد.
وی با بیان این‌که هر کدام از معاونت‌های صداوسیما شامل معاونت صدا، استان‌ها، فضای مجازی و سیما در این طرح مسوولیت‌هایی را به‌عهده گرفته‌اند، عنوان کرد: در معاونت سیما طرح به این شکل دیده شد که در شبکه قرآن از ساعت ۱۷تا ۱۹ و روز بعد گزیده آن از ساعت 11 و 15 دقیقه تا ۱۲ بازپخش شود. همچنین در اجرای این طرح در برنامه سیمای خانواده شبکه یک ۱۰الی ۱۵، برنامه عصر خانواده شبکه دو سیما، برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما، شبکه چهار برنامه مستقل ۳۰ دقیقه‌ای و برنامه به خانه بر می‌گردیم شبکه پنج سیما، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به این طرح ملی قرآنی اختصاص دادند. در ضمن همه شبکه‌های استانی هم این برنامه را پخش کردند. مجریان برنامه طرح قرآنی 1455 در شبکه قرآن هادی ربیعی و کارشناس حاج آقا محمدمهدی بحرالعلوم و مریم فرضی و کارشناس هم مرضیه دانشی‌کهن و سمیه حاج‌علی بودند.
از سوی دیگر، امسال برنامه‌های شاخص و پرمخاطب سیما، مراکز استان‌ها معطوف به این طرح شد. همچنین جشنواره هنری ذیل این طرح اجرا شد که مسوولیت آن با ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد بود. در فضای مجازی نیز با اپلیکیشن طراحی شده با ضریب نفوذ و قدرت بیشتری این طرح ادامه داده شد.
محتوای طرح قرآنی‌1455
مورد اقبال مردم قرار گرفت

هادی ربیعی در حدود شش تا هفت سال است با طرح قرآنی همراه است و اجرای برنامه را به عهده دارد. وی در ارزیابی برنامه طرح قرآنی 1455 توضیح داد: ما در این برنامه 70روز کنار مردم بودیم و هر هفته به یک موضوع و هر روز به یک آیه می‌پرداختیم. سعی کردیم قرآن در زندگی مردم جاری و ساری باشد. به نظرم محتوای این طرح قرآنی مورد اقبال گسترده مردم قرار گرفت، زیرا به لحاظ محتوا برای مردم داده‌های زیادی به همراه داشت. به همین دلیل مردم محتوا را خیلی پسندیدند.
وی ادامه داد: هدف این برنامه، انس بیشتر با قرآن است. به همین دلیل شعار طرح برنامه امسال قرآن، امید، زندگی انتخاب شد و ما هر روز به مدت دو ساعت از شبکه قرآن در خدمت مردم بودیم. محتوای برنامه به مردم آرامش می‌داد، به همین دلیل بازخورد خوبی هم داشت. اما به لحاظ فرم باید بگویم نیاز به جای کار بیشتری دارد و باید روی این بخش کار کنیم. شخصا این برنامه را دوست دارم و به نظرم اثرگذار است. امید می‌رود سال‌های آینده این طرح بهتر از سال‌های قبل برگزار شود. این مجری در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که مهمانان زیادی در این برنامه حضور داشتند از کدام مهمان بیشتر تاثیر گرفتید، عنوان کرد: بله، ما نخبگان قرآنی بسیاری در این برنامه داشتید که هر کدام از آنها ویژگی‌های متمایزی داشتند. اما کودک هفت ساله‌ای که از بوشهر در برنامه حضور داشت و حافظ کل قرآن بود، بسیار مورد توجهم قرار گرفت. بسیار خانواده ساده و محترم داشت. پسر خانواده خیلی مودب بود و در عین حال شور و هیجان خاصی هم داشت. از همه مهم‌تر این‌که مسلط به قرآن بود. همه این موارد من را به عنوان مجری به وجد آورده بود.