قبل از «مختارنامه» بسیاری مختار را نمی‌شناختند

نجم‌الدین شریعتی مطرح كرد

قبل از «مختارنامه» بسیاری مختار را نمی‌شناختند

نجم‌الدین شریعتی درباره این‌كه در ایام محرم و صفر غیر از برنامه‌های معمول مداحی و سخنرانی چه رویكردی می‌تواند مورد توجه برنامه‌سازان تلویزیون واقع شود، بیان كرد: «آنچه كه به نظرم اهمیت دارد، ارتقای سطح مخاطب است؛ چه در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و چه در فضای مجازی یا رسانه‌های دیگر یا حتی رفتاری كه باید داشته باشیم. این رویكرد باید در یك اتاق فكر و با حضور افرادی كه خوش‌فكر هستند یا دغدغه دارند بررسی شود. این افراد دغدغه‌مند باید فكر كنند و ببینند در این ایام چه می‌توان كرد كه علاوه‌بر شوری كه ایجاد می‌شود، معرفت هم به مخاطب
اضافه شود.»
شریعتی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به یكی از برنامه‌هایش در این حوزه عنوان كرد: «شبی به خاطر برنامه‌ای در باب اربعین مطالعه می‌كردم و دیدم این حوزه چقدر جای كار دارد و چه ظرافت‌ها و هنرمندی‌هایی را می‌طلبد كه البته به شناخت ما هم برمی‌گردد. اربعین ابعاد معرفتی و عرفانی بسیار بالایی دارد و اگر روی اینها كار شود، به فرم آن هم می‌توان رسید.»
این مجری برنامه‌های معارفی درباره رویكرد مناسبتی نسبت به فرهنگ اربعین و عاشورا تصریح كرد: «ما غالبا همه چیز را سطحی می‌بینیم، درحالی‌كه اربعین یا پیام‌هایی كه ایام محرم و صفر دارند، صرفا به یك بازه زمانی مشخص تعلق ندارد. آنها كه صاحب فكر و نظر هستند، چقدر در این حوزه‌ها كار كرده‌اند و اگر به اینها دقت كنیم، می‌توان فهمید كه باید از سطح فراتر رفت.»
این مجری تلویزیون درباره تاثیر فیلم و سریال نیز بیان كرد: «فیلم خیلی موثر است، سریال‌های فاخری مثل «مختارنامه»، «امام علی (ع)» یا «یوسف پیامبر» و دیگر آثاری كه ساخته شده است و مردم به آنها اقبال نشان داده‌اند، نمودی از همین تاثیرگذاری است. اگر این ساختار با همان محتوای عمیق تلفیق شود، خیلی كارساز
و موثر است.»
شریعتی افزود: «زمانی در «سمت خدا» یكی از كارشناسان قرار بود موضوعی را با استفاده از آیات قرآن تفسیر كند، من هم ابتدا شعری را براساس مبحث مورد نظر خواندم و آن كارشناس بیان كرد كه تمام بحث یك ساعته در همین چند بیت خلاصه و مطرح شد. هنر فیلم و سریال هم همین است، به‌ویژه برای كسانی كه شاید به كتاب و تحقیق مراجعه نمی‌كنند، اما از طریق آثار مهمی مثل مختارنامه آن مفاهیم عمیق را دریافت می‌كنند. شاید تا قبل از مختارنامه كسی حتی مختار را هم نمی‌شناخت و حالا اینها در قالب سریال از دل صفحات تاریخ به مردم معرفی شدند».
وی در پایان اظهار كرد: «اینها پروژه‌هایی كلان و بزرگ است و خیلی‌ها هم می‌گویند بودجه چنین آثاری وجود ندارد، اما می‌توان با همین فضا كارهایی در یك قسمت یا در ساختاری كوچك‌تر به تولید رساند. اصحاب امام حسین (ع) و دیگر ائمه خیلی مهجور هستند و اگر سیره آنها را مطالعه كنیم، محتوایی غنی و جذاب برای تولید رسانه‌ای در دست خواهیم داشت.»