تلاش برای شکوفایی  این خطه زرخیز

تلاش برای شکوفایی این خطه زرخیز

فریدون همتی استاندار هرمزگان


مهم‌ترین شاخصه هرمزگان، مردمان آن است که با قومیت‌ها و مذاهب مختلف در کنار هم و به‌شکل مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند. هم اکنون با توجه ویژه و صحیح از اهمیت این خطه از کشور سنگ‌بنای توسعه پایدار هرمزگان گذاشته شده‌است.
 این استان علاوه بر برخورداری از موقعیت ژئوپلتیک و استثنایی در کنار آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز دارد، از جهت برخوداری از 14جزیره از جمله جزایر سه‌گانه در بعد ملی و منطقه‌ای، اهمیتی بسیار بالا دارد. سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری و همچنین تجهیزات در بخش‌های مختلف آب، برق، شیلات، کشاورزی و باغی، فرهنگی و آموزشی، بهداشـتی و درمان، این استان را در زمره سه استان برتر کشور در حوزه صنعت آب و برق، قرار داده‌است.
وجود پروژه‌های بزرگ پالایشگاهی از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانـه 45میلیـون لیتر بنزین یورو5، تولید روزانه 12میلیون لیتر نفت‌گاز، سه‌میلیون لیتر گازمایـع و دو میلیون لیتر سوخت جت، نشان می‌دهد این استان به سمت آینده‌ای روشن گام برداشته‌است. مناطق آزاد کیش و قشم و اثرگذاری این مناطق در حوزه اقتصاد و اشتغال، بهره‌مندی از چند فرودگاه، ایستگاه‌، خطوط راه‌آهن، بنادر متعدد و فعال، سیستم حمل ونقل و جاده‌ای، امتیازاتی ویژه‌ است که روند توسعه این قطعه زرخیز کشور عزیزمان را
 سرعت می‌بخشد.
اما اهمیت هرمزگان از آنجا بیشتر مشخص می‌شود که مرکز مبادلات مالی ایران با دنیا و با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فـارس همسایه و هم مرز است و هر روز به این اهمیت افزوده می‌شود. استان‌هرمزگان به عنوان دروازه دریایی فلات گسترده ایران و با قرار گرفتن بر پیشانی تنگه‌هرمز که معبر انرژی جهان و مسیر انتقال روزانه میلیون‌ها بشکه نفت‌خام برای تامین نیمی از نیازهای انرژی جهان است، موقعیتی بسیار حساس و استراتژیک دارد.
دسترسی به آب‌های آزاد و بین‌المللی و همجواری با کشورهای عربی و مراکز تجاری، گردشگری و اقتصادی آنها که در نواری طولانی و صدها کیلومتری در سواحل جنوبی خلیج‌فارس گسترش یافته ، به همراه منابع ارزنده طبیعی، مجموعه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری را رقم زده‌است. هرمزگان با تاثیرپذیری از این منابع طی چند دهه اخیر  به‌ویژه پس از انقلاب، روندی نسبتا شتابان از توسعه را تجربـه و بـه موفقیت‌هـایی قابل‌توجه دست‌یافته‌است.
البته با وجود همه این مسائل، توانایی‌ها و فرصت‌های بالقوه توسعه استان، بسیار فراتر از اندازه‌های کنونی آن است. فراموش نکنیم که وجود 14بندر چند منظوره فعال تجاری در سطح استان، وجود ناوگان بین‌المللی حمل‌ونقـل دریایی به عنـوان شاهرگ حیاتی کشور با نقش ارزنده در تجارت بین‌المللی، راه‌آهن استان به عنوان مبدأ ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، نقشی موثر در ترانزیت کشور دارد.
در نهایت باید بگویم در حال حاضر استان‌هرمزگان، به کارگاه سازندگی تبدیل شــده‌است و از شرق تا غرب، از جنوب تا شمال، با توجه به ظرفیت مناطق سرود آبادانی و توسعه پایدار در آن طنین‌انداز شده‌است. حمایت برجسته دولت در کنار همدلی، وفاق، همبستگی مردم با مدیران دولتی، نمایندگان محترم مجلس، ائمه‌جمعه و جماعات و نهادهای نظامی و انتظامی و امنیتی در سال‌های اخیر، راه توسعه هرمزگان را هموار کرده‌است و در آینده، شاهد شکوفایی همه جانبه این خطه زرخیز و ایران اسلامی خواهیم‌بود.