چیزی در حد فاجعه

بررسی وضعیت تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان در مقایسه با حریفان

چیزی در حد فاجعه

لیگ قهرمانان آسیا در آستانه شروع مرحله جدیدی است و روزهایی که خیلی از هواداران فوتبال انتظارش را می‌کشیدند، در آستانه آغاز. هواداران استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی این روزها هیجان زیادی دارند و البته استرس بالایی را هم تحمل می‌کنند. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که رقبای تیم‌های ایرانی هرروز بهتر و آماده‌تر از روز قبل شده‌اند و خود را برای بازی آماده می‌کنند، در حالی که تیم‌های ایرانی هرروز درگیر بحران بزرگ‌تری می‌شوند. از اوضاع عجیب و غریب تراکتورسازی تا وضعیت استقلال و پرسپولیس که هیچ‌یک تعریفی ندارند و هیچ هواداری از اوضاع تیمش راضی نیست. اما چه سرنوشتی در انتظار تیم‌های ایرانی است؟ آیا ستاره بخت به ما چشمک خواهد زد؟

وضعیت عجیب تراکتور
میان تیم‌های ایرانی، اوضاع تراکتورسازی تبریز شاید بحرانی‌تر باشد. از حواشی چند وقت اخیر این تیم و رسیدن به تعلیق تا تغییر چندین سرمربی و جدا شدن چند بازیکن کلیدی این تیم در فصل نقل و انتقالات و... همگی اوضاع این تیم پرطرفدار را کمی پیچیده کرد، در حالی که تراکتورسازی باید به مصاف النصر عربستان برود؛ البته در این چند روز حواشی مبنی بر حضور نیافتن این تیم برابر حریفش مطرح شد اما باشگاه این شایعه را رد کرد. مرداد امسال بود که فراز کمالوند به عنوان سرمربی تراکتورسازی انتخاب شد. مسعود شجاعی و اشکان دژآگه از این تیم رفتند، حواشی جنجالی کمالوند و اکبر ایمانی دردسرساز شد و 13شهریور بود که باشگاه تراکتور با انتشار یک بیانیه اعلام کرد تمامی فعالیت‌های باشگاه به حالت تعلیق درآمده و این باشگاه به هیات فوتبال تحویل داده شده است. هواداران تراکتور شوکه و عصبانی بودند اما این پایان ماجرا نبود. کمالوند از سرمربیگری استعفا کرد و حالا فیروز کریمی رسما سرمربی تراکتورسازی است. همچنین پیرو درخواست باشگاه تراکتور برای جایگزین کردن پنج بازیکن جوانان و امید به جای بازیکنان مصدوم در لیست آسیایی، AFC با این موضوع مخالفت کرد و به این ترتیب تراکتور با ۱۶بازیکن راهی قطر خواهد شد تا مقابل تیم النصر عربستان قرار بگیرد.


استقلال و غول الهلال
الهلال تیم بزرگ و بسیار گران‌قیمتی است. در شرایطی که استقلال وضعیت خوبی نداشت، الهلال با تغییر سرمربی و خرید چند ستاره گران‌قیمت تا دندان مسلح شد و خود را هرروز برای دیدار با استقلال آماده‌تر کرد. البته تا پیش از آن نیز کسی نمی‌توانست منکر آن شود که الهلال تیم بزرگ و خوبی است. درباره مصاف این دو تیم اما مهدی قائدی، ستاره استقلال از تیمش جدا شد و حالا مجیدی باید فکری به حال جای خالی قائدی کند. رشید مظاهری، نادری، ریگی و... از دیگر ستاره‌های جداشده استقلال هستند. گابریل پین به اردوی استقلالی‌ها اضافه شده است و زمزمه‌هایی مبنی بر حضور آجرلو در استقلال شنیده می‌شود. البته خبر جدایی مددی مدت‌هاست شنیده می‌شود اما هرگز جدی نشده است. اتفاقی که استقلالی‌ها خیلی از آن بدشان نمی‌آید. آرش برهانی نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم کار خیلی سختی در پیش داریم. ولی باز هم می‌توانیم امیدوار باشیم استقلال معجزه کند. این تیم همیشه در برهه‌های حساس معجزه کرده است.»




پرسپولیس و استعفای سمیعی
چند روز پیش بود که جعفر سمیعی، مدیرعامل پرسپولیس که نزدیک به 10ماه پیش با این سمت، کار را در جمع سرخپوشان آغاز کرده بود، از سمت خود استعفا کرد تا دست حمید سجادی را به عنوان وزیر ورزش برای انتخاب مدیرعامل جدید باز کند. پس از این استعفا، صدری سرپرست پرسپولیس شد. اتفاقی که گل محمدی درباره آن گفت:« خیلی دوست داشتیم آقای سمیعی حضور داشته باشند اما در هر صورت معذوراتی داشتند و این اتفاق نیفتاد.  
برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و بابت تلاش‌هایی که در چند ماه اخیر داشتند، از او تشکر می‌کنم. بعد از این اتفاقات آقای صدری به عنوان سرپرست باشگاه منصوب شدند و کار را پیش می‌بریم و مشکل خاصی از این نظر نیست.» از سوی دیگر، مغانلو و نوراللهی از پرسپولیس جدا شدند و همچنین پس از پرداخت نشدن مطالبات سرمربی پیشین پرسپولیس توسط این باشگاه، پنجره نقل‌وانتقالاتی سرخ‌ها توسط فیفا رسما بسته شد.
حالا پرسپولیس باید سه‌شنبه به مصاف استقلال تاجیکستان برود. کسی نمی‌داند چرا تیم‌های ایرانی در شرایطی که باید در آرامش کامل باشند، هرروز درگیر بحرانی جدید می‌شوند و غیر از هوادار، کسی ناراحت و نگران تیم‌ها نیست. با همه این شرایط باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار این سه تیم بزرگ ایرانی است. فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی به برد امیدوار هستند و سعی دارند تیمشان را در آرامش نگه دارند تا روز بازی فرا برسد و تراکتورسازی نیز به‌رغم تمام حواشی چند وقت اخیر باید برای برد به میدان برود. شاید ستاره اقبال این بار روی شانه ما بنشیند.