نیاز الکاظمی به برقراری روابط گسترده با ایران

نیاز الکاظمی به برقراری روابط گسترده با ایران

 حضور آقای الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در ایران از برخی جهات قابل ارزیابی است. نوع تعاملات میان دو کشور جنبه‌های مختلف دارد و می‌توان از حیث برنامه‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت آنها را مورد بررسی قرار داد. بخشی
از این تعاملات در حوزه برنامه‌های
کوتاه‌مدت است.
یکی از این موضوعات بحث اربعین و حضور زائران ایرانی در این راهپیمایی میلیونی است. پیاده‌روی اربعین جنبه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، تروریستی، تجاری و اقتصادی و... دارد و طبعا بحث و گفت‌و‌گو میان مقامات دو کشور در برگزاری هرچه بهتر این مراسم، حتما موثر خواهد بود.
بخش دیگر از تعاملات میان ایران و عراق جزو اهداف بلندمدت است. حضور آمریکایی‌ها در عراق، همچنان یکی از عوامل نارضایتی مردم  این کشور و همچنین ایران است و بعد از فرار آنها از افغانستان، طبیعی است که این انتظار نیز وجود دارد که آمریکایی‌ها هرچه سریع‌تر از عراق خارج شوند. از این رو گمان می‌کنم که یکی از محورهای گفت‌و‌گو میان مقامات دو کشور، پیرامون این موضوع است.
محور دیگر مربوط به حوزه تامین منابع انرژی از سوی عراق است. این کشور نیازمند تامین برق و گاز است و ایران در این زمینه می‌تواند کمک‌های زیادی به عراق کند.
از سویی دیگر احداث خطوط ریلی هم یکی دیگر از موضوعاتی است که ایران می‌تواند در این زمینه همکاری لازم را با عراق بکند. همکاری‌های عمرانی از دیگر جنبه‌های همکاری میان دو کشور است و انتظار این است که در گفت‌و‌گو میان مقامات ایران و عراق، به این موضوع هم پرداخته شود.
طی چند سال اخیر رقبای تجاری و اقتصادی ایران تلاش زیادی کردند که با حضور هرچه بیشتر خود در بازارهای عراق، عرصه را بر بازرگانان و تاجران ایرانی تنگ کنند. اما به دلایل مختلف هنوز از امتیازات لازم در این عرصه برخوردار
نیستند.
موضوع اشتراکات فرهنگی میان دو کشور ایران و عراق و همچنین ارزان بودن کالاهای ایران در این کشور، مقبولیت و مرغوبیت برخی از تولیدات ایران مثل فرش و کاشی و... و حمل و نقل آسان از جمله امتیازات ایران برای برقراری تعاملات بهتر با طرف عراقی است.
در نقطه مقابل، عربستان قرار دارد که سابقه ایجاد داعش را داشته و مردم عراق خاطرات بسیار تلخی از این گروه تروریست دارند. ترکیه هم با توجه به دست‌اندازی‌هایی که به شمال عراق داشته، در نظر مردم عراق از مقبولیت بالایی برخوردار نیست.
واقعیت آن است که در شرایط اقتصادی فعلی عراق، حضور الکاظمی در ایران می‌تواند زمینه را برای تقویت روابط تجاری و بازرگانی میان دو کشور فراهم آورد و اگر آقای الکاظمی می‌خواهد در حوزه عملکردی خود به موفقیت برسد، برقراری روابط مناسب با ایران می‌تواند این موقعیت را برای او
فراهم کند.
سفر الکاظمی از منظر دیگری هم قابل اعتنا است. عراق در آستانه برگزاری انتخابات قرار دارد و طبیعی است که هر دید و بازدید خارجی در نتیجه انتخابات موثر باشد.
از سویی دیگر عراق چند سالی است که به خاطر مشکلات بوجود آمده برای این کشور، در حوزه بین‌المللی و منطقه‌ای نقش فعال و موثری ندارد و طبعا نوع تعاملات این کشور با جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه مثبت مردم عراق نسبت به کشورمان، در ارتقای نقش عراق می‌تواند مفید باشد.
این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که در حال حاضر برخی از گروه‌های تروریستی از منطقه اقلیم دست به تحرکاتی زده‌اند، از سویی دیگر شاهد برخی تحرکات نیروهای داعشی هستیم و این مساله همزمان با نزدیک شدن به مراسم راهپیمایی اربعین از حساسیت زیادی
برخوردار است.
در چنین شرایطی بسیار محتمل به نظر می‌رسد که موضوع ادامه کمک‌های مستشاری ایران یکی از محورهای گفت‌و‌گو باشد.