نمی‌شود کیش را  بزرگ کرد؟!

نمی‌شود کیش را بزرگ کرد؟!

 هنجارهای اجتماعی را چه کسی تعیین می‌کند؟ چه کسی مشخص می‌کند که در این محله می‌توانی ساعت ۸ شب با زیرپیراهن رکابی از خانه بیرون بیایی، کیسه زباله‌ات را گوشه پیاده‌رو رها کنی و بروی؟ چه کسی به رانندگان می‌گوید در این خیابان می‌توانید بروید داخل خیابان ورود ممنوع و اگر کسی از روبه‌رو آمد بوق را بکنید توی گوش‌هایش؟
هر کجای ایران که این روزنامه را می‌خوانید(به ‌جز یکی دو جای خاص!) احتمالا هر روز با شیوه‌های آزاردهنده مختلفی از رانندگی و رفتارهای اجتماعی روبه‌رو هستید که دیگر به آنها عادت کرده‌اید. دیگر انگار عادت کرده‌اید که وقتی می‌خواهید از عرض خیابان عبور کنید یک نگاه هم به جهت مخالف بیندازید که مطمئن شوید، یک موتورسوار از جهت مخالف خیابان سر نمی‌رسد! دیگر عادت کرده‌اید که در دوران کرونا مردمی را در کوچه و خیابان ببینید که ماسک نزده‌اند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اما چرا ما به این چیزها عادت می‌کنیم؟
اگر تجربه رانندگی در جزیره کیش را داشته باشید با شکل دیگری از رانندگی و رفتار مردم در خیابان روبه‌رو می‌شوید که باورتان نمی‌شود اینجا هم همان کشوری است که شهر شما در آن است. همه مردم با سرعت‌مجازی که بسیار هم کمتر از شهرهای دیگر است رانندگی می‌کنند. قبل از میدان توقف کامل می‌کنند و همه آن چیزی را که در خیابان‌های دیگر شهرها نمی‌بینیم، رعایت می‌کنند.
دیروز شمار بیماران جدید کرونایی در جزیره کیش به صفر رسید! هیچ‌کس با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه نکرد. باز هم فکر می‌کنید لابد آنجا ایران نیست. مگر می‌شود در بقیه شهرها این همه فوتی بدهیم و در کیش آمار به صفر برسد؟ مسؤولان کیش می‌گویند می‌شود! می‌گویند اینجا مردم پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت می‌کنند و اگر هم کسی را در خیابان ببینید ماسک ندارد، شک نکنید که مسافر است! مسؤولان هم از همان ابتدا با اعمال دورکاری و تصمیمات مهم دیگر، کرونا را در این جزیره کنترل کرده‌اند. حالا که این جزیره هم در محدوده جغرافیایی همین کشور قرار دارد، آیا نمی‌شود آن را گرفت و ابعادش را بزرگ کرد و بسطش داد به تمام جغرافیای کشور؟‌ نمی‌شود ایرانی‌ها  در همه جای کشورشان مثل وقتی در جزیره کیش هستند رفتار کنند؟