ادبیات در رادیو گفت‌وگو با «صدای پای شب»

ادبیات در رادیو گفت‌وگو با «صدای پای شب»


«صدای پای شب» برنامه تخصصی رادیو گفت‌وگو در زمینه ادبیات است که پخش آن از 15 شهریور آغاز شده‌است.
محسن حکیم معانی، تهیه‌کننده برنامه صدای پای شب گفت: این برنامه که دوشنبه‌شب‌ها از ساعت 22 تا 24 به‌طور زنده از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می‌شود، به مباحث مختلف در زمینه ادبیات می‌پردازد. هدف اصلی این برنامه آشنایی بخشیدن مخاطب با موضوعات گوناگون در ادبیات از قدیم تا امروز است.
این برنامه همچنین در پی ایجاد علاقه از طریق نشان دادن جذابیت‌های پنهان در ادبیات، گفت‌وگو و بحث درباره آثار ادبی به‌منظور معرفی این آثار به مخاطبان، ایجاد انگیزه در مخاطب برنامه برای مطالعه آثار ادبی و آشنایی با قابلیت‌های ادبیات برای زندگی امروز است.
وی افزود: صدای پای شب تلاش دارد تا یک جُنگ ادبی شبانه پربار و متنوع را برای علاقه‌مندان به ادبیات فراهم کند و دارای چهار بخش ادبیات داستانی، شعر معاصر، ادبیات کهن و معرفی کتاب است که در هر بخش با حضور کارشناسان مربوط به آن حوزه پرداخته می‌شود.
سعید اسلامی‌فر، کارشناس‌مجری صدای پای شب نیز در توضیح بخش‌های مختلف این برنامه گفت: بخش ادبیات داستانی با عنوان «شهرزاد» تقدیم شنوندگان می‌شود و مسعود بربر، داستان‌نویس و منتقد ادبی کارشناس ثابت این بخش است.
وی در این بخش درباره جنبه‌های مختلف، ویژگی‌ها و آثار خلق شده در حوزه ادبیات داستانی صحبت می‌کند. در بخش شعر معاصر با عنوان «از شاخه افتادن سیب» هادی حسینی‌نژاد، شاعر، ترانه‌سرا و همچنین خبرنگار حوزه کتاب به‌عنوان کارشناس حاضر است و با یک شاعر درباره کتابش یا درباره موضوعی خاص که در برنامه مطرح می‌شود صحبت می‌کنم.
بخش معرفی کتاب هم با عنوان «جان‌های کاغذی» به گفت‌وگو با نویسنده یا مترجم یک کتاب اختصاص دارد. کارشناس ثابت این بخش نیز احمد ابوالفتحی، داستان‌نویس و منتقد است که با او گفت‌و‌گو می‌کنم. «کیمیای سعادت» که عنوان بخش شعر کهن است را می‌توانم جذاب‌ترین بخش این برنامه معرفی کنم. در این بخش احمد خالصی به‌عنوان کارشناس ثابت حضور دارد و در هر قسمت نمونه‌هایی از آثار ادبیات کلاسیک فارسی خوانده و بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: از آیتم‌های دیگر این برنامه می‌توان به بخش خبر اشاره کرد که به‌طور هفتگی و با اجرای آیدین پورخامنه، مهم‌ترین خبرها در حوزه ادبیات را مرور می‌کند. بخش دیگر این برنامه معرفی کتاب صوتی است که توسط زهرا بلدی اجرا می‌شود و وی معمولا به معرفی و قرائت بخش‌هایی از یک کتاب گویا می‌پردازد که در سایت ایرانصدا برای شنوندگان عزیز ما قابل دریافت هستند.
اسلامی‌فر، کارشناس‌مجری این برنامه بیان کرد: آقای حکیم معانی به‌عنوان تهیه‌کننده این برنامه، شعر‌خوانی، بخش موسیقی‌هایی که مناسب آن ساعت است را پخش می‌کنند و من هم سعی می‌کنم در فاصله برنامه، بین بخش‌ها شعری، متنی کوتاه را انتخاب و بخوانم که فضای ادبی برنامه حفظ شود و سعی ما این است که موضوعاتی را انتخاب کنیم در همه حوزه‌ها در ادبیات داستانی شعر و در ادبیات قدیم بتوانیم درباره آنها صحبت کنیم.
علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را به‌صورت زنده و مستقیم از موج اف‌ام ردیف
5/103 مگاهرتز و همچنین از طریق برنامه کاربردی ایرانصدا یا با مراجعه به سایت رادیو گفت‌وگو به نشانی http://radiogoftogoo.ir شنونده باشند.