قطار بهداشت و درمان قزوین برای حرکت، سوخت بیشتری می‌خواهد

قطار بهداشت و درمان قزوین برای حرکت، سوخت بیشتری می‌خواهد


تیرماه سال گذشته بود که هدایت‌ا... جمالی‌پور، استاندار قزوین به کمبود 2000 تخت بیمارستانی در این استان اشاره کرد و گفت ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان بسیار کم و شایسته مردم این خطه نیست. مساله این است که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و امکانات بهداشتی و درمانی تقریبا در همه استان‌های کشور با کمبود مواجه است و قزوین هم از این مهم استثنا نیست.
البته بررسی برخی آمار ارائه شده توسط مسؤولان بهداشت و درمان استان قزوین این‌طور حکایت می‌کند که از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم و دوازدهم در راستای توسعه خدمات درمانی و بهداشتی گام‌هایی برداشته شده‌است.
نامدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین دراین باره می‌گوید به دلیل فرسودگی بیمارستان‌های دولتی قزوین، ایجاد یک بیمارستان 700 تختخوابی در دولت گذشته سال 97 استارت خورد و هم‌اکنون در حال ساخت است.
نامدار با بیان این‌که بر اساس برآوردها، مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت فیزیکی این بیمارستان نیاز است، می‌افزاید: بر حسب توافقات صورت گرفته، بخشی از این اعتبار از منابع ملکی و بخش دیگر آن از منابع نقدی داخل استان تامین خواهد شد. همچنین قرارگاه خاتم‌الانبیا در صورت تامین اعتبار، وعده ساخت 5/2ساله این بیمارستان را داده است.
وی یادآور می‌شود که درخصوص بخش الحاقی بیمارستان شهید رجایی هم ساختمانی با مساحت ۱۳هزار مترمربع در نظر گرفته شده که مرحله اسکلت‌بندی‌اش به اتمام رسیده و فرآیند انتخاب پیمانکار آن نیز انجام شده و به‌زودی شاهد آغاز احداث آن خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین به اتفاقات مثبتی مثل افتتاح مرکز رادیوتراپی بیمارستان ولایت، به‌عنوان یکی از مجهزترین مراکز رادیوتراپی کشور در چند سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید: طی هشت سال گذشته سطح دسترسی به خدمات خانه‌های بهداشت افزایش 9درصدی داشته، سطح دسترسی به خدمات پایگاه‌های سلامت افزایش ۴۰‌درصدی، مراکز جامع خدمات سلامت روستایی افزایش ۳۰‌درصدی و مراکز جامع خدمات سلامت شهری افزایش ۹۸‌درصدی داشته است. گرچه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بهداشتی و درمانی بسیاری هم نصف‌نیمه مانده و معطل تخصیص بودجه است.
علی‌اکبر کرمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز با اشاره به توسعه برخی بخش‌های بهداشتی درمانی در چند سال گذشته می‌گوید: کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به ۶ و ۳ درصد، توسعه، بازسازی و بهسازی فضاهای فیزیکی بخش‌های بیمارستان‌های تابعه دانشگاهی، توسعه بخش‌های مختلف مرکز آموزشی درمانی کودکان قدس، توسعه فیزیکی و تجهیزاتی بیمارستان شهید رجایی، تحویل و راه‌اندازی بیمارستان رحیمیان البرز، توسعه خدمات اورژانس هوایی و تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای ترویج زایمان طبیعی با برنامه‌هایی مانند رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و فرهنگسازی برخی از این برنامه‌ها و طرح‌های اجرا شده‌است.
افزایش تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه در زمان شیوع کرونا و واکسیناسیون کادر درمان و بخش زیادی از مردم از دیگر اقداماتی است که این مسؤول به آنها اشاره می‌کند، با این همه واضح است که بخش بهداشتی و درمانی استان قزوین که مستقیما با سلامت و زندگی مردم سرو کار دارد هنوز کمبودها و کاستی‌های زیادی دارد که باید مورد توجه مسؤولان در دولت سیزدهم قرار گیرد.