آیا تلویزیون جای سینما  را می‌گیرد؟

بحث مخالفت با پخش اینترنتی فیلم‌ها همچنان ادامه دارد

آیا تلویزیون جای سینما را می‌گیرد؟

از زمانی که بیماری کرونا صنعت سینما را مجبور به نمایش اینترنتی محصولات سینمایی کرد، این بحث وجود داشته که فیلم‌های سینمایی الزاما باید روی پرده سینماها به نمایش عمومی درآیند یا پخش استریم آنها هم خالی از اشکال است. البته باید اذعان کرد این پرسش کمی قبل از شیوع کرونا هم مطرح شده بود. این اتفاق زمانی رخ داد که شبکه جنجالی نتفلیکس رسما اعلام کرد فیلم‌هایی که تولید می‌کند، فقط پخش اینترنتی خواهند داشت و دوستداران تماشای این فیلم‌ها باید با پرداخت مبلغی، آنها را روی کاناپه‌های منازل خودشان تماشا کنند و نه روی پرده سینما! این نکته را هم باید اضافه کرد که مدیران نتفلیکس کمی بعد کمی کوتاه آمدند و برخی محصولات‌شان را همزمان با پخش استریم در تعداد محدودی سالن سینما اکران عمومی کردند. با این حال، اصل کار آنها بر پخش اینترنتی کارهایشان بود. حالا که اکشن علمی ــ تخیلی «دون» آماده نمایش عمومی شده، دوباره بحث اکران عمومی فیلم‌های بزرگ و پرسروصدا در سالن‌های سینما یا پخش اینترنتی آنها مطرح شده و موافقان و مخالفان را در مقابل هم قرار داده است.

اکثر منتقدان سینمایی یک‌صدا می‌گویند دون باید روی پرده بزرگ سینما اکران عمومی شود و تماشاگران باید آن را در سالن‌های تاریک نمایش تماشا کنند. اما مدیران شرکت برادران وارنر هنوز براین باورند که این اکشن جنجالی را باید همزمان هم پخش اینترنتی کنند و هم آن را روانه پرده سینماها کنند. این فیلم دوباره‌خوانی داستان معروف سال 1965 فرانک هربرت است که شهرت جهانی دارد و اهالی کتابخوان و سینماروهای حرفه‌ای با آن آشنایی کامل دارند. اولین نمایش بین‌المللی فیلم در جشنواره ونیز، توفانی از احساسات و تشویق را به همراه داشت. رسانه‌ها نوشتند حتی کسانی که علاقه چندانی به متن کتاب نداشته‌اند هم تحت تاثیر نسخه سینمایی جدید قرار گرفته‌اند. برای همین، تمام نوشته‌ها روی این نکته تمرکز کردند که چنین داستانی با چنین جلوه‌های ویژه تصویری و صوتی، حتما باید روی پرده سینما به نمایش دارید تا حق مطلب را نسبت به زحمت سازندگانش ادا کند.
 اصرار بادلیل
دلیل اصرار منتقدان و بقیه کسانی که خواهان اکران عمومی دون در سینماها هستند این است که شرکت برادران وارنر قصد دارد آن را شبیه بقیه محصولات یک‌سال اخیر خود، همزمان با نمایش سینمایی از طریق شبکه اچ‌بی‌او مکس پخش اینترنتی هم بکند. حالا باید دید نقدهای مثبت و تحسین‌برانگیزی که روی فیلم نوشته شده، مدیران برادران وارنر را مجاب می‌کند افسانه فضایی 165 میلیون دلاری خود را فقط در سالن‌های سینماها به نمایش بگذارد یا نه. استراتژی نمایش و پخش همزمان فیلم‌ها در سینماها و اینترنت از سوی برادران وارنر، تاثیری منفی در وضعیت فروش این محصولات در جدول گیشه نمایش داشته است.
در بین تمام فیلم‌هایی که برادران وارنر در یک سال و نیم اخیر تولید کرده، دون اثری گران قیمت و پرخرج است که در حد و اندازه آثار بزرگ و پرطمطراق هالیوودی ساخته شده و چشم انداز باشکوهی از یک فیلم فاخر را به نمایش می‌گذارد. تصمیم مدیران برادران وارنر برای این که دون را تنها در سالن سینماها نمایش عمومی دهد، می‌تواند تاثیری بسیار زیاد روی نوع حرکت آینده این شرکت در ارتباط با بقیه محصولاتش داشته باشد. در حقیقت، این پرسش می‌تواند برای خود مدیران شرکت هم مطرح شود که آیا لازم است فیلم‌هایش را به صورت همزمان در هر دو بخش اینترنت و سالن‌های نمایش پخش کند؟
سال قبل که برادران وارنر اعلام کردند فیلم‌هایشان (و از‌جمله دون) را همزمان پخش سینمایی و اینترنتی می‌کنند، دنیس ویله نووه، کارگردان فیلم ازجمله اولین کسانی بود که مخالفت قاطع خود را با این کار ابراز کرد. او صراحتا در گفت‌و‌گو با رسانه‌های گروهی علیه این اقدام برادران وارنر موضع گرفت و آن را حرکتی کاملا اشتباه و بسیار غلط نامگذاری کرد. ویله نووه حتی مقاله‌ای در نشریه معتبر ورایتی نوشت و در آن ضمن انتقاد از اقدام مدیران برادران وارنر به تشویق فیلمسازان و تماشاگران به تماشای استریم فیلم‌ها، دلایلش برای مخالفت با این اقدام را برشمرد. این فیلمساز در پایان مقاله خود روی این موضوع انگشت گذاشت که پخش اینترنتی دون می‌تواند به معنای پایان کار فیلم و تبدیل نشدن آن به یک مجموعه دنباله‌دار سینمایی باشد.
احتمال بعید
نزدیکان به مدیران برادران وارنر می‌گویند احتمال بسیار کمی وجود دارد که تا فاصله زمانی که به پخش دون (با حضور یک دوجین از بازیگران مطرح سینما و در راس آنها تیموتی چالامت، زندایا، دیو باتیستا، جیسن موموآ و اسکار ایزاک) باقی‌مانده، مدیران شرکت تصمیم‌شان را تغییر دهند. دون برای 22 اکتبر روانه پرده سینماها و پلتفرم‌های اینترنتی می‌شود. به گفته آنها، مدیران شرکت قبل از این تمام کارهای تبلیغاتی را در ارتباط با فیلم انجام داده‌اند و پرونده نمایش و پخش آن مدتی است که بسته شده‌است. به این ترتیب، نمی‌توان در چنین فاصله کوتاهی ناگهان ورق را برگرداند و به شیوه دیگری عمل کرد. در عین حال، روی این نکته هم تاکید بسیار زیادی می‌شود که بازیگران فیلم کاملا در جریان نوع نمایش آن هستند و با این نوع نمایش موافقت کرده‌اند. معنی این جمله این است که شرایط اکشن ابرقهرمانانه «بلک ویدو/ بیوه سیاه» شرکت والت دیزنی تکرار نخواهد شد و بازیگران دون نمی‌توانند مثل اسکارلت جوهانسن به دلیل پخش همزمان سینمایی و استریم فیلم علیه تهیه‌کنندگان فیلم شکایت کنند. این در حالی است که با توجه به کووید ــ ‌19، تحلیلگران اقتصادی سینما می‌پرسند آیا دون می‌تواند هزینه کلان 165 میلیون دلاری‌اش را با این شیوه نمایش تامین کرده و لقب فیلمی پرفروش را بگیرد؟