نسخه Pdf

سیر صعودی استارت‌آپ‌های سلامت در ایام کرونا

سیر صعودی استارت‌آپ‌های سلامت در ایام کرونا


طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از شروع پاندمی کرونا تاکنون، تعداد نسخه الکترونیک تولیدشده در جهان 5/69 درصد افزایش یافته است.
در کشور ما هم تا ابتدای مرداد ۱۴۰۰، صدور نسخه الکترونیکی با جهش بزرگی به حدود ۷۵ میلیون (۲۰درصد کل نسخ صادر شده) رسیده است. همین موضوع نشان‌دهنده تغییر روال‌های کاری پزشکی و ورود جدی‌تر فناوری به حوزه سلامت و البته لزوم حرکت به‌سوی الکترونیکی‌شدن روال‌هاست.
به‌گفته علیرضا کیان‌پور، پژوهشگر تحول دیجیتال، تحول دیجیتال به معنی تغییر در مدل کسب‌وکار و ایجاد تحول در تجربه مشتری است. هنوز در کشورمان تحول در تمامی اجزای صنعت را شاهد نیستیم. وی تأکید کرد باید ساختاری یکپارچه از داده و نگهداری از داده‌های بیماران داشته باشیم تا این تحول رخ دهد. کیان‌پور اعتقاد دارد استفاده از فناوری در دوران کرونا به کاهش هزینه‌ها منجر شد و بر کاهش خطاهای پزشکی نیز تأثیر گذاشت. باید سازمان سیاستگذاری برای یکسان‌سازی ساختار داده داشته باشیم که سلامت و فناوری را کنارهم قرار دهد و از استارت‌آپ‌های حوزه سلامت حمایت کند.  جالب است بدانید از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، میزان استفاده مردم از اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی آنلاین هم با همه اما و اگرهایش به‌شدت افزایش یافته است. به طور مثال مهدی خدادادی، مدیرعامل یک استارت‌آپ فعال در این حوزه با اشاره به این‌که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون میزان استفاده از خدمات این استارت‌آپ ۱۲برابر شده است، می‌گوید: «مهم‌ترین سرویسی که استارت‌آپ ما به مردم ارائه می‌کند، تسهیلگری ارتباط بین بیمار و پزشک است.»