انگلیسی‌ها در صف بنزین

به‌دنبال وقوع بحران سوخت در انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا دولت جانسون کنترل اوضاع را در این کشور از دست داده است

انگلیسی‌ها در صف بنزین

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روزهای سختی را سپری می‌کند. وی وعده داده بود خروج از اتحادیه اروپا (‌برگزیت) را از موضع قدرت و به سود شهروندان کشورش صورت دهد اما ممکن است در آینده‌ای نزدیک پس از دیوید کامرون و ترزا می، به سومین قربانی برگزیت تبدیل شود. در مقابل، حزب کارگر امیدوار است که در سایه اعتراضات گسترده صورت گرفته در انگلیس، دولت جانسون را به چالش کشیده و زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم سازد.

خروج شهروندان حوزه اروپای شرقی (‌که در کار انتقال سوخت از اتحادیه اروپا به انگلیس فعال بودند‌) از انگلیس و سردرگمی دولت بوریس جانسون در مدیریت مناسبات تجاری با اتحادیه اروپا پس از خروج از این مجموعه، شرایط دشواری را برای شهروندان انگلیسی رقم زده است. بی‌دلیل نیست که مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، شهروندان انگلیسی معتقدند اگر همه‌پرسی دوباره‌ای در‌خصوص خروج از اتحادیه اروپا برگزار شود، به آن رای منفی خواهند داد! بر‌اساس گزارش شبکه یورونیوز، بحران سوخت که دولت بر نبود هیچ کمبودی در مخازن اصلی کشور تاکید دارد سبب شد تا شهروندان بریتانیایی طی دو روز آخر هفته برای تامین نیاز‌ روزهای آینده خود به پمپ‌‌بنزین‌ها هجوم ببرند و اغلب آنها را از سوخت خالی کنند. در حال حاضر گفته می‌شود حدود ۹۰ درصد پمپ‌بنزین‌ها در شهرهای بزرگ بریتانیا به کلی تخلیه شده و دولت مصمم است تا با کمک گرفتن از ارتش، زمینه سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها را فراهم کند.
جانسون، ارتش را وارد صحنه
کرده است

دولت انگلیس در اقدامی بی‌سابقه، از ارتش این کشور خواسته است برای مداخله جهت مدیریت سوخت‌رسانی در سراسر کشور به حال آماده‌باش در‌آید. این فرمان در‌حالی از سوی دولت بوریس جانسون به ارتش ابلاغ شده که اعتراض‌ها علیه کمبود سوخت و افزایش قیمت‌ها (‌که ناشی از مشکلات حمل و نقل در انگلیس است)، روز به روز گسترده‌تر می‌شود. برخی نزدیکان جانسون به وی هشدار داده‌اند استمرار این روند می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌های تاریخ انگلیس را رقم بزند. کمبود راننده کامیون در بریتانیا مشکلی اصلی نقل‌و‌انتقال سوخت در سراسر این کشور عنوان شده است. تا قبل از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، اتباع کشورهای اروپای‌شرقی این اقدام را در خاک انگلیس به‌راحتی صورت می‌دادند اما اکنون ماجرا فرق کرده است. به‌نظر می‌رسد سران اتحادیه اروپا درس سختی به دولت بوریس جانسون داده‌اند.
کدام بحران؟!
در این میان، خونسردی نخست‌وزیر انگلیس و انکار بحران گسترده‌ای که در این کشور به‌وجود آمده، منجر به خشم شهروندان انگلیسی از بوریس جانسون شده است. دولت برای جلوگیری از تاثیر بیشتر این بحران بر روند قیمت‌ها به‌خصوص در بخش مواد غذایی میلیاردها پوند بودجه اختصاص داده و با تاکید بر نبود هیچ‌گونه کمبود در کالاهای اساسی از شهروندان خواسته است به‌سوی فروشگاه‌ها هجوم نبرند. وزارت انرژی انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد تعداد محدودی از رانندگان تانکرهای نظامی باید به‌حال آماده‌باش درآیند تا در صورت لزوم برای کمک به سوخت‌رسانی و تثبیت عرضه سوخت در جایگاه‌ها وارد عمل شوند. با همه این اوصاف، نمی‌توان از کنار اوضاع آشفته و بی‌سابقه‌ای که در انگلیس به‌وجود آمده به‌سادگی عبور کرد.
مردم انگلیس به سیاستمداران اعتماد ندارند
بی‌اعتمادی شهروندان انگلیسی نسبت به وعده‌های سیاستمداران این کشور در زمینه حل و فصل بحران به‌وجود آمده، سبب شده است تا جو روانی ناشی از کمبود سوخت در انگلیس تشدید شود. منابع خبری می‌گویند بخش مهمی از کمبود سوخت در انگلیس، متاثر از ترس و وحشت ناشی از کمبود مایحتاج اولیه شهروندان است  و سبب شده تا مردم برای تامین مضاعف آن به‌سوی فروشگاه‌ها هجوم آورند. رئیس انجمن فروشندگان سوخت بریتانیا نیز ضمن اشاره به این نکته تاکید کرده است مردم باید از هجوم به مغازه‌ها خودداری کنند زیرا خرید‌های سراسیمه و ناشی از بیم کمبود مایحتاج اولیه زمینه تخلیه شبکه توزیع سوخت را فراهم می‌کند. بحران کنونی سبب شده تا مردم با اتومبیل‌های خود از پاسی از شب مقابل پمپ‌هایی که هنوز سوخت در آنها موجود است صف بکشند. برخی رسانه‌های بریتانیایی نیز در گزارش‌های تصویری به وقوع درگیری در پمپ‌بنزین‌های پرازدحام اشاره کرده و رانندگانی خشمگین را به تصویر کشیدند که بیم مواجه شدن با تامین سوخت و ناتوانی از رفتن به محل کار آنها را به جایگاه‌ها کشانده بود. این شرایط همچنین سبب شده که سازمان‌ها و مراکز بهداشتی و پزشکی درخصوص مشکلات موجود بر سر عزیمت کارکنان و مراقب‌ها نزد بیماران زنگ خطر را به صدا درآورند و برخی مدارس و موسسه‌های آموزشی نیز اعلام کنند در صورت تداوم بحران به آموزش از راه دور روی خواهند آورد.
تنها در خانه
بوریس جانسون که تا چندی پیش، خروج از اتحادیه اروپا را فصلی نو در عرصه اقتصادی و تجاری کشورش می‌دانست، اکنون خود را در میان شعله‌های آتش بحرانی که ایجاد کرده، تنها می‌بیند. در این میان، اتحادیه اروپا دیگر انگلیس را عضوی از خود نمی‌داند تا در راستای جبران کمبود سوخت به آن کمک کند. انگلیس تنها مانده است. استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنش به بحران سوخت و کمبود برخی دیگر از کالا‌ها در این کشور می‌گوید: در این بحران یک بی‌برنامگی کامل وجود داشته است. ما از اتحادیه اروپا خارج شدیم و یکی از پیامد‌ها کمبود راننده خودرو‌های سنگین بود و دولت نمی‌تواند بگوید این کمبود قابل پیش‌بینی نبود.