سالاد مناسب مزاج

طب سنتی در آینه

سالاد مناسب مزاج

  در طب رایج، متخصصان تغذیه بر این باورند که افراد با گرفتن رژیم‌ لاغری اقدام به مصرف سالاد سبزیجات کنند تا با افزایش حجم معده اشتهای فرد به خوردن غذاهای پرکالری کاهش یابد. اما متخصصان طب سنتی با وجود مناسب‌بودن سالاد برای کاهش وزن، مصرف آن را برای هر مزاجی توصیه نمی‌کنند.
از دیدگاه طب سنتی اعتقاد بر این است که سالادها، به‌ویژه انواع سالادهای حاوی کاهو یا خیار و گوجه‌فرنگی که اغلب همراه با آبلیمو مصرف می‌شوند دارای مزاج سرد و تر هستند. از طرفی در این مکتب چاقی‌ها را به دو دسته چاقی با مزاج سرد و تر و چاقی با مزاج گرم و تر تقسیم کرده‌اند و بر این اساس مصرف زیاد سالاد را برای مزاج‌های سرد و تر
مضر می‌دانند.
مصرف متعادل سالاد برای افراد گرم مزاج به تعدیل مزاج و کمک به کاهش وزن و تعدیل حرارت درونی بدن به‌خصوص در فصول گرم سال منجر می‌شود. همچنین با کمک به افزایش دفع و لینت مزاج سبب پاکسازی روده‌ها و خروج سریع‌تر بقایای غذایی از بدن می‌شود. اما برای افراد با مزاج سرد و تر که اغلب بدنی پف‌آلود دارند، مصرف سالاد سبب افزایش رطوبت و سردی و حجیم‌ترشدن بدن می‌شود.
به این افراد توصیه شده‌است به جای سالاد از گرمیجاتی استفاده کنند که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن‌ شود. پودر زیره سیاه یا سبز، نعنا خشک، آویشن، چای دارچین، زعفران، زنجبیل و تنقلاتی نظیر مغز پسته، بادام، مویز و... از‌جمله خوراکی‌هایی است که در افراد با مزاج سرد و تر با افزایش انرژی و رفع رطوبات زاید موجب لاغری می‌شود.
همچنین خوب است بدانید سالادهایی که در آنها علاوه بر سبزیجات از سس، تخم‌مرغ، حبوبات، سیب‌زمینی، ترکیبات گوشتی و... استفاده می‌شود نه‌تنها رژیمی نیست بلکه کالری‌زایی بالایی داشته و باید آن را یک غذای نسبتا سبک در نظر گرفت و به‌جای همراه‌کردن با غذا
آن را جایگزین وعده غذایی کرد. از دیدگاه طب سنتی مصرف سالاد همراه با وعده‌های غذایی نفی شده و توصیه بر این است سالاد به جای وعده اصلی غذا یا بین دو وعده غذایی خورده شود. البته مصرف سبزی‌خوردن یا چند عدد زیتون همراه با وعده غذای اصلی مناسب دانسته شده‌است.