کارگاه‌های گوهر تراشی حمایت نمی‌شوند

کارگاه‌های گوهر تراشی حمایت نمی‌شوند

امروزه بعد از سال‌ها مردم شهربابک خود دست به کارشده و این صنعت را برای خلق ثروت و ایجاد اشتغال مورد توجه قرار داده‌اند. کارگاه‌های خانگی فیروزه‌تراشی که مردم بومی در آن مشغول به کار هستند فعالیت می‌کنند و باعث رونق مشاغل خانگی در این شهر شده و همچنین ایجاد درآمد برای خانواده‌ها گردیده است. اما در این میان عدم حمایت کافی از کارگاه‌های گوهرتراشی و مشکلات گوهرتراشان برای تهیه سنگ فیروزه مرغوب از جمله مشکلات فعالان فیروزه شهربابک است.
مهدیه کافی، یکی از بانوان شهربابک است که طی 10 سال گذشته درحرفه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی فعالیت می‌کند و علاقه‌اش به کارآفرینی و فعالیت‌های هنری باعث شد که وارد حرفه گوهرتراشی شود و نخستین شرکت تعاونی گوهرتراشی را در شهربابک راه‌اندازی کند. وی که به دلیل به کارگیری افراد معلول و سرپرست خانوار در کارگاهش علاقه‌اش به این حرفه بیشتر نیز شده است در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر مشکل اصلی ما تامین مواد اولیه (سنگ فیروزه) است و این یک چالش و دغدغه بزرگ برای ما کارگاه‌داران شهرستان شده است. وی درباره حمایت‌های سازمان‌های متولی همچون میراث فرهنگی و صنایع دستی از گوهرتراشان شهربابکی می‌افزاید: در زمان مدیریت قبلی میراث فرهنگی شهربابک با برگزاری جلسات و نمایشگاه‌های متعدد از ما حمایت می‌شد و بازار کار ما گرم بود،اما متاسفانه اکنون حدود 4 سال است که هیچ حمایتی از طرف سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی از ما نشده است.
مهدیه کافی می افزاید:همچنین شرکت مس شهربابک قرار بود با توزیع سنگ فیروزه از راه‌اندازی این شرکت‌های تعاونی حمایت کند،اما طی 9 سال گذشته فقط 7 بار سنگ فیروزه توسط مجتمع مس شهربابک در اختیار اتحادیه گوهرتراشان برای توزیع قرار گرفته است که سنگ‌های نامرغوبی بوده‌اند. وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال چند روز پیش مجتمع مس، سنگ فیروزه‌ای را برای فروش به مزایده گذاشته بود که اتحادیه گوهرتراشان برای این‌که این سنگ به استان‌های دیگر همچون شهر مشهد فروخته نشود این سنگ را خریداری کرد که متاسفانه از سنگ فیروزه 275 کیلوگرمی هیچ فیروزه‌ای به دست نیامد.